Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 25-10-2007 | Article Rating | (1) reacties

Learning 2007: over lerende ecosystemen en een brok in de keel

Van 21 tot en met 24 oktober wordt in de Amerikaanse stad Orlando (Florida) Learning 2007 gehouden, het door Elliott Masie georganiseerde congres. Redacteur Marcel de Leeuwe van e-Learning.nl is een van de deelnemers, en zal gedurende het congres dagelijks verslag doen en impressies geven van de belangrijkste ontwikkelingen. Hieronder zijn vierde en laatste bijdrage.

Door Marcel de Leeuwe

Donderdag 25 oktober 2007

De term 'Lerende ecosystemen', die in het Nederlands nog vreselijker klinkt dan in het Engels, werd uitgelegd door Allison Anderson van Intel. Het deed me meteen denken aan Learnscape van Jay Cross die hier een heel leesbaar boek over heeft geschreven. Dit boek gaat over informeel leren dat in organisaties een belangrijke rol speelt om te komen tot optimaal en compleet ondersteuning van je werktaken door een natuurlijke en niet gestructureerde manier van leren. Op de blog van Jay zijn nog meer prikkelende voorbeelden te vinden.

Allison ging niet alleen op de informele aspecten in maar ook meer gestructureerde en gestuurde activiteiten. Op diverse manieren worden mensen gekoppeld aan elkaar, aan content, en dergelijke. Dit kan zijn op basis van rollen, onderwerpen, locatie, business of een specifieke leervraag. Belangrijk is dat er ook chaos mag zijn in een groot deel van het ecosysteem, hoewel Intel er ook alles aan doet om het proces goed te faciliteren. Zo zijn er zogenaamde 'blog ambassadeurs'  actief die mensen stimuleren om te bloggen maar ook de kwaliteit bewaken. Natuurlijk noemde Allison content die door gebruikers werd gemaakt de spil waar het om draait. Steeds minder gaat het om content die door onderwijsontwerpers wordt gemaakt. Een idee dat me wel aansprak was de 'learning jam session' waarbij mensen gedurende een korte tijdperiode (bijvoorbeeld 24 of 48 uur) de gelegenheid hebben om over een bepaald onderwerp na te denken en hun bijdrage te leveren. Deze sessie vindt virtueel plaats met uiteenlopende middelen zoals blog, wiki's, video, etc. Dit is zeker iets om uit te proberen! Juist de concentratie in tijd spreekt me wel aan. De meeste mensen worden toch pas actief net voor de deadline.


Ook de gamestudenten presteerden het best onder druk van een deadline!

Brok in de keel
De afsluitende sessie werd heftig vanwege het persoonlijke verhaal van Ken Blanchard, auteur van onder andere 'Leading at a higher level'. Ook hier bleek een verhaal een prima manier om de essentie te leren. Het huis van Ken was deze week afgebrand bij de branden in Californië, en hij vertelde met een brok in zijn keel over het besef dat mensen vele malen belangrijker zijn dan spullen. Van deze persoonlijke situatie legde hij de link naar leren en net als andere ziet Ken de trend naar erkenning van de waarde van mensen in de organisatie. Het onderscheidend vermogen van organisaties zit in de energie en creativiteit van mensen. Hiermee is het verhaal weer rond. De oproep is om organisaties te overtuigen dat de nadruk niet meer moet liggen op ROI (dit is zeker in de VS het geval) maar op 'Return on Talent'.

Het is aan ons, opleiders, ontwikkelaars, managers, om dit te realiseren! Een mooie afsluiting van een inspirerende en intensieve conferentie.

Dag 3


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Pieter de Vries
Van Pieter de Vries | 26-10-2007
marcel, bedankt. ik heb met veel plezier jouw bijdragen gevolgd. eliot is altijd inspirerend en zijn conferenties de beste die er zijn. daarvan heb je ons een beetje mee kunnen laten genieten.
Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.