Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Van 21 tot en met 24 oktober wordt in de Amerikaanse stad Orlando (Florida) Learning 2007 gehouden, het door Elliott Masie georganiseerde congres. Redacteur Marcel de Leeuwe van e-Learning.nl is een van de deelnemers, en zal gedurende het congres dagelijks verslag doen en impressies geven van de belangrijkste ontwikkelingen. Hieronder zijn derde bijdrage.
Door Marcel de Leeuwe
Woensdag 24 oktober 2007
Iemand van 83 jaar zijn tong zien uitsteken naar ruim 2000 mensen is leuk. De rest van het verhaal van Arch Lustberg was ook de moeite waard. De man adviseert presidenten, CEO's en een heleboel anderen op het gebied van presenteren. En dan niet hoe je een PowerPoint presentatie maakt maar veel diepgaander.
Arch gaf commentaar op foto's van een aantal presidentskandidaten. Op een leuke en onderhoudende manier gaf hij aan wat het kost om een boodschap goed over te brengen. De boodschap moet authentiek zijn en vanuit het hart komen. Dit gaat samen met een non-verbale boodschap. Hier ging het fout met alle presidentskandidaten. Als we kijken naar e-learning moeten we bedenken wat het betekent voor ons. Kunnen we misschien meer met dit non-verbale doen? Hoe compenseren we dit?
e-Learning for a Worldwide AudienceVandaag hebben mijn collega Erika Spoelma en ik een sessie van een uur gehouden over het ontwikkelen van e-learning voor een multiculturele wereld. We hebben aan de hand van het model van Hofstede de verschillende dimensies verkend waarop culturen zich onderscheiden. De helft van de tijd waren de lerenden bezig met het 'spelen' met de dimensies en we hebben de implicaties aangegeven van de 5 dimensies op het ontwerp van e-learning. Een klein voorbeeld: sommige culturen scoren hoog op de dimensie 'Uncertainty avoidance'. Dit wil zeggen dat mensen uit die cultuur moeilijk met onzekerheid kunnen omgaan. Belgen zijn hiervan een voorbeeld. Als je Belgen een open opdracht geeft dan vinden ze dat ongemakkelijk. In Nederland is het geen probleem om lerenden middels een open opdracht iets te laten leren. Meer informatie hierover vind je in de learningwiki.
>
Collateral learningBehalve alle 'serieuze' en formele leeractiviteiten vinden er nog randactiviteiten plaats bij Learning 2007 die de moeite waard zijn. Zo ontwerpt en ontwikkelt een groep studenten twee kleine educatieve games tijdens de conferentie. Tot 's avonds laat zijn ze aan het werk met wat online hulp van vrienden en via een videoverbinding laten ze steeds zien wat de progressie is die ze gemaakt hebben. Mooi en leerzaam om te volgen.
Een andere activiteit is een pitstop. Een team kan zich hiervoor opgeven en heeft als taak om banden te verwisselen van een race-auto. Na uitleg en een training wordt de test afgenomen en het snelste team heeft 2 wielen gewisseld in een tijd van 18 seconden. Zeker voor de deelnemers een indrukwekkende ervaring. Na deze fysieke activiteit wordt de link gelegd naar het eigen leren en functioneren in een teamsetting onder druk.
(klik op de foto om een video te bekijken)
De dag van vandaag sloot muzikaal af met een feest en een American idol die met een fantastische stem liet horen wat je in korte tijd kunt leren. Kijken of morgen de laatste dag zoveel muziek brengt!
Dag 2
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.