Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 07-09-2007 | Article Rating | (0) reacties

Terugblik op ISAGA: gaming en simulatie in de breedte

Van 9 tot en met 13 juli werd in Nijmegen de ISAGA 2007-conferentie gehouden, een internationaal evenement waarbij gaming en simulatie centraal stonden. Op uitnodiging van SAGANET, de Nederlandse vereniging voor spelsimulatie professionals, nam redacteur Erik Huisman van e-Learning.nl een kijkje. Daarbij maakte hij kennis met simulation en gaming in de breedste zin van het woord. Een korte terugblik.

Door Erik Huisman

Tijdens het bezoek aan de ISAGA-conferentie zijn we vooral geïnteresseerd naar de rol die opleiden en leren spelen bij het gaming. In dat kader blijkt de conferentie met name geschikt om inspiratie op te doen. Bewust is gekozen voor een conferentie met een breed karakter waarin veel plaats is ingeruimd voor een flink aantal presentaties en themabijeenkomsten. "Gebleken is dat deelnemers die opzet enorm waarderen", zo zegt Nikola Pavloff van SAGANET. "Bovendien proberen we de kans dat een deelnemer bij een verkeerde presentatie zit, zo klein mogelijk te houden. Daarvoor is een groot aantal 'open spaces' in het programma opgenomen, sessies waar je kunt weglopen zonder je te hoeven schamen."

Een opvallend element aan de opzet van de conferentie was het hoge 'learning by doing'-gehalte. Mooi voorbeeld daarvan betrof de ongoing gamebuilding session die gedurende de week met wisselende bezetting werd gehouden en waarbij, onder leiding van Hanneke Mastik (Erasmus Universiteit Rotterdam), een game ontwikkeld werd voor de humanitaire stichting Warchild.

Conferentieboek
Naar aanleiding van ISAGA 2007 is een conferentiebook (als PDF) verschenen. Een gedegen verhaal over gaming en simulaties voor opleiden en leren in een bedrijfscontext zul je in het 152 pagina's tellende boek niet aantreffen. Wél een boek en programma dat kan inspireren en met voorbeelden laat zien waar simulaties en gaming in het algemeen goed voor zijn. Daarbij gaat het in de breedte om vier toepassinggebieden: onderzoek door wetenschappelijk onderzoekers; onderzoek door R&D afdelingen van organisaties; opleiden binnen scholen en universiteiten; opleiden binnen organisaties en bedrijven. Voor alle toepassingsgebieden geldt dat het niet noodzakelijkerwijs om gebruik van computersimulaties en computergames gaat, maar met name om 'gewone' spellen in groepsgewijze fysieke aanwezigheid.

Voor mensen die van exploreren en shoppen bij de buren houden, is de ISAGA zeker een aanrader. Volgend jaar is de conferentie in Litouwen. Wellicht een extra reden om te gaan.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.