Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Pieter de Vries (redactie) | 25-01-2017 | Article Rating | (0) reacties

LEARNTEC: Microleren bij supermarkt SPAR

LEARNTEC: Microleren bij supermarkt SPAR

SPAR is een Oostenrijkse multinational met 2.100 vestigingen wereldwijd en rond 41.000 medewerkers. Natuurlijk is de vis en is de organisatie in Griekenland niet hetzelfde als in Oostenrijk. Toch probeert SPAR zoveel mogelijk met één concept te werken voor personeelsontwikkeling. Daarbij nog steeds ondersteund door gewoon klassikaal onderwijs, traditioneel afstandsonderwijs, een toenemend gebruik van allerlei media en microleren.

De supermarket is slechts een van vele andere winkelformules, die met name in grootte verschillen. Het gemiddelde opleidingstraject duurt 2 – 6 maanden met bijvoorbeeld alleen al in Oostenrijk 2.100 leerlingen, die voor een deel parttime werken of alleen op zaterdag. Om de tijdgeest voor te blijven, is modernisering van de personeelsontwikkeling hard nodig. Besloten is om dit centraal aan te pakken, waarbij actualiteit bovenaan staat.

Begrip e-learning passé

Het begrip e-learning is passé, er wordt alleen nog over ‘leren’ gepraat. Cruciaal is een goeie afstemming van inhouden en methoden, waarbij ook gekeken wordt naar mogelijkheden om het leerproces te verbeteren. Daarbij komt microleren om de hoek kijken. Het gaat niet alleen om inhouden op een aantrekkelijke manier aan te bieden, maar ook om functionele herhaling en het aanbieden van ‘learning snacks’. Micolearning dus, om te proberen de retentie te verhogen.

Online leren vereist van de medewerkers kennis, kunde en doorzettingsvermogen. In de overdracht is actuele kennis cruciaal voor het bedrijfsproces. Maar uit tests van SPAR blijkt dat slechts 25% blijft hangen. Dus wordt geprobeerd om de leerprocessen te verbeteren, met bestaande kennis over geheugenwerking. Dit heeft geleid tot ‘spacing learning’, dus gefaseerde overdracht en herhaling. En de beste ervaring heeft men opgedaan met ‘remembering on the job’. Met andere woorden: Microleren op de werkvloer.

De volgende acties dragen dit concept:

-       gebruik eigen smartphone (PDS = private device strategy)

-       leren op elk moment van de dag

-       ‘learning snacks’, die nog wat pregnanter en beter gestructureerd moeten worden

-       Time lapse, zodat herhaling geconditioneerd is

-       het mag leuk zijn …

-       gericht op actualiteit en snelle productie-verandering ….

Om het nog een beetje spannend te maken wordt er gewerkt met een quiz app. Een gericht vragenspelletje, waar je kunt scoren en in concurrentie bent met anderen. Alles op vrijwillige basis. Dit heeft de SPAR afgekeken van de Duitse reus EDEKA, die hiermee goede ervaringen heeft opgedaan. De logica voor de werking van dit spel bij SPAR, is dat de banaan bij EDEKA er hetzelfde uitziet als bij SPAR. Dus geen angst voor concurrentie.

Maximize learning, minimize forgetting

Voorlopige conclusie is dat deze ‘Quiz app SPAR champion’, een vorm van microleren is, die het mogelijk heeft gemaakt om de nieuwe benadering sneller dan gedacht uit te rollen. SPAR kijkt of er nog meer mogelijkheden zijn om die ‘speelse’ werking verder op te waarderen. Cruciaal hierbij is de gemeenschappelijke backbone voor de verschillende media en toepassingen. De Quiz app is vooral een vragengenerator. De volgende stap om microleren meer betekenisvol te maken, is het gebruik van ‘story telling’ in micro-formaat. Snacks van 1 – 3 minuten, die vooral de actualiteit moeten ondersteunen en dus continue ontwikkeld en bijgesteld worden.

Credo bij SPAR is: ‘Not just maximize learning, but also minimize forgetting’.

Meer info over microleren-eenheden bij www.learningsnacks.de


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Geen artikelen gevonden

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.