Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Patrick Koning | 16-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Kom jij ook? Het Nationaal Mediawijsheid Congres 2016: Robots & Brains

Banner-4-Studenten

Op woensdag 23 maart 2016 vindt het Nationaal Mediawijsheid Congres 2016 vanaf 13.00 uur plaats bij de Reehorst te Ede. […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Van open sociale netwerken naar meer besloten sociale media (en de impact voor leren)

Er is een ontwikkeling gaande waarbij internetgebruikers de openheid van sociale netwerken inruilen voor de relatieve intimiteit van meer besloten sociale media. Volgens mij heeft dit een aantal effecten op leren. De afgelopen dagen is mij een aantal zaken opgevallen: Minister Lodewijk Asscher heeft onlangs hard uitgehaald naar degenen die scheldend en tierend te keer [...] Lees verder
Van Avetica | 15-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Overzichtelijke cursusvoortgang

Het blok Course Status Tracker geeft een overzicht welke cursussen de deelnemer actief mee bezig is. Dit is eigenlijk hetzelfde overzicht als de cursussen die getoond worden in het dashboard van de deelnemer. Daar staat zelfs nog meer informatie bij over bepaalde […]

Het bericht Overzichtelijke cursusvoortgang verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Boekbespreking ‘Kleppen dicht. Effectief leren met ICT’ #kleppendicht

Eind februari 2010 schreef ik de blogpost Laptops in het onderwijs: klep dicht, waarin ik onder meer pleit voor een selectief en didactisch zinvol inzetten van laptops in het onderwijs. Ik was daarom ook aangenaam verrast toen ik het boek ‘Kleppen dicht’ aangekondigd zag. Dit boek gaat ook over de manier waarop je ICT zodanig [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Diverse typen instructievideo’s

Technologische ontwikkelingen hebben er toe bijgedragen dat we steeds gemakkelijker online video kunnen gebruiken bij technology enhanced learning. Eén van de toepassingen is het gebruik van video voor het geven van instructies. Welke varianten zijn daarbij mogelijk? De MultiMedia Academy van de TU Delft heeft een website samengesteld met praktische informatie voor het maken van [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Webinar rol van video bij blended learning

Donderdag 18 februari 2016 werk ik mee aan een webinar over de rol van video bij blended learning. Dit webinar duurt van 15-16 uur en is gratis toegankelijk. Na een introductie komen twee sprekers een kwartier aan het woord. Naast mijzelf is dat Carlos Turró, hoofd Media Services van de Universitat Politècnica uit València (Carlos [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 11-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Gelezen: Kleppen dicht!

Banner-2-Studenten

Het voordeel van een week carnavalsvakantie is dat ik tussen de confetti door de tijd en rust heb om een […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

De lange weg van onderwijsvisie naar de inrichting van de digitale leeromgeving

Wat zijn cruciale elementen bij de inrichting van een digitale leeromgeving? Wat mij betreft vooral het gezamenlijk ontwikkelen van een concreet onderwijsmodel, een duidelijke focus op functionaliteiten, en veel aandacht voor user interaction design. Vandaag heb ik deelgenomen aan een ronde tafelgesprek bij SURFnet naar aanleiding van een concept-discussienotitie “Van onderwijsvisie naar de inrichting van [...] Lees verder
Van Kasper Spiro | 11-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Help needed: what are the correct terms for learning elements

At Easygenerator we use terms like Learning path, course and assessment. But we are not sure everybody understands these terms in the same way. We concluded that these terms are probably not the same in a corporate or educational environment, and it looks like that they are different per country as well. We are able to change […] Lees verder
Van Avetica | 11-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Avetica is 13 jaar jong

Op 11 februari 2003 gingen Arnold Vink en Arnout Vree langs de KvK om Avetica op te richten. Nu 13 jaar later vieren we dit met 17 collega’s met een teamuitje in Dordrecht. Vanaf 15.00 uur zijn we daarom niet […]

Het bericht Avetica is 13 jaar jong verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Pearson verlaat de markt van elektronische leeromgevingen

Vanaf 2007 heeft ’s werelds grootste uitgeef concern, Pearson, een actieve rol gespeeld op het gebied van elektronische leeromgevingen. Aan die periode komt nu een eind. Wat betekent dit voor de markt van elektronische leeromgevingen als geheel? In de periode 2007-2012 heeft Pearson twee elektronische leeromgevingen geacquireerd (eCollege en Fronter) en het initiatief genomen voor [...] Lees verder
Van Avetica | 09-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Cursusformat: Onderwerpsecties als menu-item

Bij elke Moodle implementatie of demonstratie komen de cursusformats van Moodle te sprake. Hoe kan je de content (leeractiviteiten en bronnen) overzichtelijk presenteren aan de deelnemers? De Moodle plugin Menutopic format is een cursusformat waarbij de onderwerpsectie worden getoond als menu-items. Je maakt […]

Het bericht Cursusformat: Onderwerpsecties als menu-item verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Stand van zaken online onderwijs in de VS

Elk jaar voert de Babson Survey Research Group in opdracht van onder meer Pearson onderzoek uit naar de stand van zaken van online leren in het Amerikaanse hoger onderwijs. Een aantal zaken valt op. Volgens de onderzoekers is sprake van een online cursus als 80% van de leerinhouden online wordt verstrekt, en er eigenlijk geen [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 09-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Mijn gedachten over het rapport: ‘De toekomst begint vandaag: 21ste-eeuwse vaardigheden in het beroepsonderwijs” van ECBO

Banner-2-Studenten

Een paar weken geleden presenteerde ECBO het rapport: ‘De toekomst begint vandaag: 21ste-eeuwse vaardigheden in het beroepsonderwijs’. Het rapport vertrekt […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Waarom bloggen als op papier aantekeningen maken effectiever is?

Aantekeningen op een laptop maken is minder leerzaam dan aantekeningen op papier maken. Waarom dan nog bloggen? Gisteren/vanochtend ontspon zich een Twitter-discussie naar aanleiding van een zinsnede van mij over het maken van aantekeningen op een laptop: Hij meent bijvoorbeeld dat het maken van aantekeningen op een device de slechtste toepassing is. Willem Karssenberg schreef [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 08-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Waarom je contactloos betalen beter uit kunt zetten?!

Banner-Laptop-Tablet

Afgelopen week zette de Consumentenbond onderstaande video online op Youtube. De video laat zien hoe je op vrij eenvoudige wijze […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Richtlijnen voor het gebruik van eigen devices in de klas

Volgens het recent verschenen Horizon-rapport nemen veel lerenden hun devices mee naar de onderwijsinstelling. Joshua Kim formuleert daarom drie richtlijnen voor het gebruik hiervan in de klas. Ik geef er commentaar bij. Veel studenten besteden met hun smartphones, tablets en laptops veel tijd aan niet-onderwijsgebonden taken. Dit gaat ten koste van de effectiviteit van het [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Belangrijke ‘trends’ rond ICT in hoger onderwijs

De afgelopen week is 2016 Higher Education Edition (pdf) van het NMC Horizon Report verschenen met ruim 50 pagina’s tekst over de belangrijkste ‘trends’ die bijdragen aan de versnelling van de adoptie van ICT, mogelijke belemmeringen hierbij en belangrijke ontwikkelingen op het gebied van ICT en leren. Net als Pierre Gorissen heb ik ook moeite [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Stappenplan blended learning

Er zijn online diverse stappenplannen of aanpakken te vinden die je kunnen helpen bij de ontwikkeling van ‘blended learning’. Zelf gebruik ik een aanpak met negen stappen.  Een Vlaams design team ‘blended learning’ heeft een website gemaakt waarin vier stappen worden uitgewerkt. In stap 1 beantwoord je de vraag waarom je aan de slag zou [...] Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 04-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

How to have employees video their work

Last session of this conference.. With two case studies on the use of video for learning. Curious! I use a lot of video in my work.. Video’s from Vimeo, YouTube, TedEx. And self-made video’s to bring in valuable stories told by professionals in organisations. See what this session will bring! Ian Slater from GE Oil […]

Het bericht How to have employees video their work verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 04-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Liveblogging: The future of learning has 2 letters- an A and an I

We are all in the room because of Donald Clark :). With clear opinions on almost everything. Is there another paradigm coming up in elearning? We don’t remember things linearly in our brains. The elearning in linear and flat. Some of it does the job but we can do it better. The new paradigms is […]

Het bericht Liveblogging: The future of learning has 2 letters- an A and an I verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 04-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Using the head and the heart online

David Guralnick starts with a video, used in an e-learning course, which represents a client-attorney setting with a lot of emotion in it. It seems to be a rather popular video in the course. Why is that? it is a real-life situation that you as a participant might encounter in your work; the situation was […]

Het bericht Using the head and the heart online verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

De vier verantwoordelijkheden van een L&D-professional

Professionals, die zich bezig houden met leren en ontwikkelen, hebben niet alleen verantwoordelijkheden naar hun klanten en de lerenden. Wat betekent dit? Via Stephen Downes en Will Thalheimer ben ik vanochtend terecht gekomen op The Four Responsabilities van een L&D-professional (een initiatief van het Britse The More Than Blended Learning Company Ltd). Op deze website [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Mooie startpagina Carpe Diem (learning design)

In 2014 heb ik een massive open online course gevolgd over een methodiek voor learning design, Carpe Diem genaamd. Bij toeval ben ik onlangs terecht gekomen op een fraaie startpagina over deze aanpak. Gilly Salmon houdt zich al vele jaren bezig met het ontwikkelen van online en ‘blended’ cursussen. Zij is sinds enkele jaren hoogleraar in [...] Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 03-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

8 developments influencing learning, by David Kelly

My day is filled with looking forward.. This session a look ahead with David Kelly. I follow him for a long time by reading his blogs. Curious to hear his story 🙂 He starts with: the idea that there is some sort of techology that will change everything, is crap. But is is about the […]

Het bericht 8 developments influencing learning, by David Kelly verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 03-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Facebook teams and L&D’s future

Two days in London to meet people interested in the influence of technology on learning, work and live. I was very much looking forward to it. Curious who to meet and… What new stories to hear? Peer to peer learning will become more and more effective in organisations. We should connect people ready to teach with people […]

Het bericht Facebook teams and L&D’s future verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 03-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Liveblog: 10 ways to use an enterprise social network for learning

Last year I missed Jane Hart’s session so I made sure I would be attending her session this year. She collaborates with Cathy Hoy from Coca-Cola enterprises. What can you do with the Enterprise Social Network? Most organizations have an Enterprise social network (ESN) like Jive, Yammer or any other but are not using it […]

Het bericht Liveblog: 10 ways to use an enterprise social network for learning verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Avetica | 03-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

LTI Provider nu ook voor Moodle 3.0

Lezers van Moodlefacts weten het ondertussen al; ik ben een fan van LTI en zeker ook de LTI provider. Met deze functie kan je een leerobject buiten Moodle opstarten en waar er toch leerresultaten uitgewisseld worden. Wil je meer weten over deze […]

Het bericht LTI Provider nu ook voor Moodle 3.0 verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 03-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Liveblog: New technologies, new ways of working

I arrived in Londen yesterday for the Learning and Technologies conference. My first session is Rudy de Waele (mtrends on Twitter) exactly about the topic of interest to me: how does the learning landscape change because of technology? Rudy starts with 3 observations: The story of his son studying in Cambridge learning about Columbus discovering […]

Het bericht Liveblog: New technologies, new ways of working verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Curriculumverandering vraagt om een scalpel, geen kettingzaag

Onlangs is in Nederland weer eens een discussie losgebarsten over de vraag of feitenkennis niet plaats moet maken voor ‘vaardigheden van de 21ste eeuw’. Charles Fadel verzet zich tegen deze tegenstelling. Vooropgesteld: ik heb moeite met de term 21st Century Skills. Dat wil echter niet zeggen dat de bekwaamheden die onder deze vlag vallen niet [...] Lees verder
Van Avetica | 02-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Awesome lettertype in je Moodle cursus

Wil je zulke icoontjes in je cursus? Of één van de andere ruim 600 icoontjes? Kan je dit instellen in de editor? Download dan het FontAwesome Icon Filter! Beschikbaar vanaf Moodle 2.5 t/m 3.0 © Arnout Vree for Moodlefacts.nl, 2016. | […]

Het bericht Awesome lettertype in je Moodle cursus verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Pagina 86 van 111Eerste   Vorige   81  82  83  84  85  [86]  87  88  89  90  Volgende   Laatste