Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor maart 2024

Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-03-2024 | Article Rating | (0) reacties

De Onderwijswet van Godwin?

De Wet van Godwin is in 1990 geformuleerd door advocaat Mike Godwin. Bij online discussies over onderwijs kennen we volgens mij een vergelijkbare wet. Godwin stelde bijna 35 jaar geleden dat, als een online-discussie maar lang genoeg duurt, een van de deelnemers geheid een keer een vergelijking maakt met de

The post De Onderwijswet van Godwin? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-03-2024 | Article Rating | (0) reacties

ChatGPT voor feedback en de mogelijke impact op sociale interacties (twee onderzoeken)

In deze blogpost bespreek ik twee onderzoeken over het gebruik van ChatGPT voor leren. Het eerste onderzoek kijkt naar de mogelijke gevolgen van het gebruik van toepassingen zoals ChatGPT op sociale interacties. Het tweede onderzoek heeft betrekking op de kwaliteit van feedback die door ChatGPT wordt gegenereerd. Ik plaats aan

The post ChatGPT voor feedback en de mogelijke impact op sociale interacties (twee onderzoeken) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-03-2024 | Article Rating | (0) reacties

Hoeveel CO2 stoot jij uit met je internetgedrag?

We gebruiken met z’n allen massaal tal van internettoepassingen. Het gebruik hiervan kost veel energie. Volgens Amanda Verdonk van NEMO Kennislink droeg internetgebruik in 2019 voor 3,7% bij aan de wereldwijde CO2-uitstoot. Dankzij het toenemend gebruik van (generatieve) AI zal deze uitstoot fors toenemen. Daar is gelukkig wel wat aan

The post Hoeveel CO2 stoot jij uit met je internetgedrag? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-03-2024 | Article Rating | (0) reacties

Open education: trends en toekomstige ontwikkelingen

Volgens Amanda Coolidge van het Canadese BCCampus heeft open education te maken met mondiale ontwikkelingen zoals het democratiseren van kennis, het slechten van toetredingsbarrières en het omarmen van innovatieve didactische benaderingen. Zij signaleert vier trends op het gebied van open education. Lerenden met diverse achtergronden zouden toegang moeten hebben tot

The post Open education: trends en toekomstige ontwikkelingen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-03-2024 | Article Rating | (0) reacties

AI-ondersteund learning design

Philippa Hardman besteedt aandacht aan een artikel over de gevolgen van AI voor de productiviteit en kwaliteit van dagelijks werk. Zij maakt daarbij de vertaalslag naar het ontwerpen van leren, opleiden en onderwijs. De onderzoekers van de Harvard Universiteit maken een onderscheid tussen taken die binnen of buiten de ‘AI

The post AI-ondersteund learning design first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-03-2024 | Article Rating | (0) reacties

Onderzoek naar leren van fouten

Van fouten leert men. Dat is een waarheid als een koe. Maar wat zou het mooi zijn als onderzoek die waarheid zou onderbouwen. Dr. Zak Cohen heeft op basis van onderzoek een conceptueel raamwerk voor ‘mistake literacy’ ontwikkeld dat zich richt op factoren die de bekwaamheid van een lerende beïnvloeden

The post Onderzoek naar leren van fouten first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-03-2024 | Article Rating | (0) reacties

Drie bijdragen over generatieve AI en didactiek

Veel bijdragen over generatieve AI gaan over de snelle ontwikkeling van de technologie. In deze bijdrage besteed ik aandacht aan drie bijdragen die voornamelijk gaan over didactische aspecten van generatieve AI. De eerste bijdrage lijkt op de bijdrage van Eric Ofgang over opdrachten en generatieve AI, waar ik drie dagen

The post Drie bijdragen over generatieve AI en didactiek first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-03-2024 | Article Rating | (0) reacties

Global Sentiment Survey 2024: hoe kijken L&D’ers aan tegen trends op hun vakgebied?

Gistermiddag presenteerde Donald Taylor de resultaten van de meest recente editie van de Global Sentiment Survey. De ontwikkeling die als het meest belangrijk werd bestempeld was geen verrassing. Toch bieden de uitkomsten van Donald’s analyse van de gegevens interessante inzichten. AI werd met overweldigende meerderheid verkozen tot het meest belangrijke

The post Global Sentiment Survey 2024: hoe kijken L&D’ers aan tegen trends op hun vakgebied? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-03-2024 | Article Rating | (0) reacties

Wordt dit de toekomst van leermanagementsystemen?

Het artikel “A Better Way To Learn: NextGen Learning Management System Tools“, geschreven door Peter Oykhman en gepubliceerd op de website van eLearning Industry, gaat over de ontwikkeling van de volgende generatie leermanagementsystemen waarbij traditionele functies worden gecombineerd met 2D/3D-gaming en met AI-tutoring. Oykhman hanteert weer het gebruikelijke gezwollen taalgebruik

The post Wordt dit de toekomst van leermanagementsystemen? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-03-2024 | Article Rating | (0) reacties

Recente onderzoeken naar de invloed van smartphones op leren en welzijn

In toenemende mate ontmoedigen of verbieden overheden het gebruik van smartphones in de les of zelfs op school. Soms tenzij deze apparaten expliciet voor educatieve doeleinden worden gebruikt. Er zijn overigens ook voorbeelden van landen die een verbod weer terugdraaien. In deze blogpost vat ik twee recente onderzoeken samen naar

The post Recente onderzoeken naar de invloed van smartphones op leren en welzijn first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-03-2024 | Article Rating | (0) reacties

Twee waardevolle bronnen over (generatieve) AI en onderwijs van onze zuiderburen

Op deze weblog publiceer ik met regelmatig over relevante bronnen met betrekking tot (generatieve) AI. Daarbij gaat het vaak om Amerikaanse, Britse of Australische bijdragen. Deze blogpost bevat twee interessante Vlaamse bijdragen. Daarnaast attendeer ik jullie op een aantal andere online artikelen over (generatieve) AI en leren, opleiden en onderwijs,

The post Twee waardevolle bronnen over (generatieve) AI en onderwijs van onze zuiderburen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-03-2024 | Article Rating | (0) reacties

MOOC “Data-Driven Learning” voor L&D-professionals

Binnenkort gaat de massive open online course (MOOC) “Data-Driven Learning” van start, georganiseerd door Next Learning Valley. Deze online cursus is ontworpen voor professionals op het gebied van leren en ontwikkelen (L&D). Deze kosteloze, Engelstalige MOOC gaat van start op 1 mei 2024 en duurt vier weken. Deze MOOC richt

The post MOOC “Data-Driven Learning” voor L&D-professionals first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-03-2024 | Article Rating | (0) reacties

Onderzoek naar nudging in het onderwijs

Onderzoek laat zien dat docenten in het mbo en hbo onbewust gebruikmaken van diverse nudging-technieken om het gedrag van lerenden te beïnvloeden. Een gebrek aan bewustzijn over deze technieken leidt soms tot ongewenst gedrag. Het onderzoek besteedt m.i. onvoldoende aandacht aan de rol van digitale technologie bij nudging. ScienceGuide rapporteert

The post Onderzoek naar nudging in het onderwijs first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-03-2024 | Article Rating | (0) reacties

Waarom de overname van Udacity door Accenture belangrijk nieuws is

Consultancybedrijf Accenture heeft aangekondigd het leerplatform Udacity over te nemen. De snelle ontwikkeling en adoptie van AI speelt hierbij een grote rol. Deze overname is volgens mij een indicatie van een belangrijke ontwikkeling. Deze stap maakt deel uit van een grotere inspanning van Accenture om een technologisch leerplatform, genaamd LearnVantage,

The post Waarom de overname van Udacity door Accenture belangrijk nieuws is first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-03-2024 | Article Rating | (0) reacties

Bezoek de Nederlandstalige SXSW® 2024 groepsblog (met onder andere een impressie van het 2024 Emerging Tech Trend Report)

Op dit moment vindt in Austin, Texas, het befaamde SXSW® ‘event’ plaats. Hoogtijd om de Nederlandstalige groepsblog hierover in het zonnetje te zetten. Ik besteed daarbij expliciet aandacht aan de bijdrage van Amy Webb’s keynote over technologietrends. South by Southwest® (SXSW®) is een evenement dat bestaat uit conferenties en festivals

The post Bezoek de Nederlandstalige SXSW® 2024 groepsblog (met onder andere een impressie van het 2024 Emerging Tech Trend Report) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-03-2024 | Article Rating | (0) reacties

Webinar “Trends op het gebied van L&D in 2024”

Op 21 maart 2024 om 15:00 organiseert de OEB een interactief webinar over trends op het gebied van leren en ontwikkelen. Het webinar wordt verzorgd door Donald Taylor. Donald is initiatiefnemer van de jaarlijkse L&D Global Sentiment Survey, en zal ook ingaan op de uitkomsten van de vragenlijst van dit

The post Webinar “Trends op het gebied van L&D in 2024” first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-03-2024 | Article Rating | (0) reacties

AI in onderwijs maturity model

Ruim anderhalf jaar geleden publiceerde het Britse National centre for AI een volwassenheidsmodel voor AI in het onderwijs. En toen kwam generatieve AI op. Daarom hebben de samenstellers een bijgewerkt AI in Education Maturity Model ontwikkeld. In het nabije verleden moest je volgens co-auteur Michael Webb voor de meeste taken

The post AI in onderwijs maturity model first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-03-2024 | Article Rating | (0) reacties

Kan VR helpen bij het in stand houden en overdragen van inheemse culturen?

Deze podcast van Jeffrey R. Young heeft betrekking op een toepassing van virtual reality waar ik niet eerder over heb gelezen: de bevordering van het behouden en doorgeven van een oorspronkelijke cultuur. Young laat Jared Ten Brink aan het woord. Hij is doctoraalstudent onderwijskunde aan de Universiteit van Michigan, en

The post Kan VR helpen bij het in stand houden en overdragen van inheemse culturen? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-03-2024 | Article Rating | (0) reacties

Impressie 49ste MBO Digitaal conferentie

Gisteren vond in Apeldoorn de conferentie van MBO Digitaal plaats, met een diversiteit aan presentaties en onderwerpen (zoals flexibilisering en generatieve AI). In deze blogpost doe ik verslag van deze interessante bijeenkomst. Technologiefilosoof Rens van der Vorst mocht de dag openen met zijn keynote over digitale Gremlins. Rens gaf een

The post Impressie 49ste MBO Digitaal conferentie first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-03-2024 | Article Rating | (0) reacties

Impressie bijeenkomst drie AI Advisory Board ROERCollege Schöndeln

Op 14 december 2023 ging de AI Advisory Board van ROERCollege Schöndeln van start, die ik mag begeleiden. Gisteravond vond bijeenkomst drie van deze adviesraad plaats. Deze blogpost bevat een impressie. Een AI Advisory Board is een platform waarin lerenden, ouders/verzorgers, medewerkers (waaronder docenten en directieleden) en andere betrokkenen een

The post Impressie bijeenkomst drie AI Advisory Board ROERCollege Schöndeln first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-03-2024 | Article Rating | (0) reacties

Online Educa (OEB) 2024: Zet je schrap voor transformatie van onderwijs en L&D (Call for Proposals geopend) #OEB24

De OEB in Berlijn is dé conferentie over technologie-ondersteund leren, opleiden en onderwijs. Vertegenwoordigers van onderwijs, zorg, bedrijfsleven, overheid en andere organisaties uit de hele wereld ontmoeten elkaar in de hoofdstad van Duitsland en delen kennis met elkaar. De 30ste editie vindt dit jaar plaats van 27 tot en met

The post Online Educa (OEB) 2024: Zet je schrap voor transformatie van onderwijs en L&D (Call for Proposals geopend) #OEB24 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-03-2024 | Article Rating | (0) reacties

Forbes’ selectie van de beste leermanagementsystemen van 2024

Leermanagementsystemen zijn al decennia in gebruik bij bedrijven, instellingen, overheidsorganisaties en onderwijsinstellingen voor het faciliteren van online en blended learning. Hun overlijden wordt regelmatig bekend gemaakt. Maar nog steeds worden ze wereldwijd intensief gebruikt. Forbes Advisor heeft een ranglijst van de beste negen LMS-en samengesteld. Vooropgesteld: het ziet er naar

The post Forbes’ selectie van de beste leermanagementsystemen van 2024 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-03-2024 | Article Rating | (0) reacties

Over de betrekkelijkheid van veilige AI (en het belang van digitale geletterdheid)

In plaats van te doen alsof AI veilig kan worden gemaakt, moeten we lerenden leren waarom ze inherent onveilig zijn, en hoe deze applicaties toch gebruikt moeten worden. Dat stelt Leon Furze in Alcohol Free AI: Can we stop pretending AI can be “safe”?. Furze opent zijn bijdrage met een

The post Over de betrekkelijkheid van veilige AI (en het belang van digitale geletterdheid) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-03-2024 | Article Rating | (0) reacties

Leren tijdens het verloop van het werk (definities, voorbeelden en kanttekeningen)

Toegang tot de juiste kennis op het juiste moment is volgens Amy Watts van het bedrijf eduMe essentieel is voor een productieve en gemotiveerde ‘werkvloer’. De dominante manieren van leren en ontwikkelen, en de daarbij gebruikte applicaties, schieten volgens haar echter tekort. ‘Learning in the flow of work’ (LIFOW) is

The post Leren tijdens het verloop van het werk (definities, voorbeelden en kanttekeningen) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-03-2024 | Article Rating | (0) reacties

FCe Postbachelor opleiding e-Learning op 9 april 2024 van start

Op 9 april 2024 start de postbachelor opleiding e-learning van de Foundation for Corporate Education (FCe; van Kessels & Smit). Deze opleiding is vernieuwd -AI speelt een belangrijke rol- en geeft een diverse kijk op e-learning.  Marcel de Leeuwe coördineert de opleiding weer en is hoofddocent. Ik lever weer een

The post FCe Postbachelor opleiding e-Learning op 9 april 2024 van start first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-03-2024 | Article Rating | (0) reacties

Generatieve AI en de bredere digitale kloof binnen de groep docenten en opleiders

De afgelopen 14 maanden hebben we te maken gehad met een scala aan ontwikkelingen op het gebied van generatieve AI. Deze ontwikkelingen laten ook de wereld van leren, opleiden en onderwijs niet onberoerd. Eén van mijn zorgpunten daarbij is de volgens mij steeds breder wordende digitale kloof binnen de groep

The post Generatieve AI en de bredere digitale kloof binnen de groep docenten en opleiders first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder