Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Op deze weblog publiceer ik met regelmatig over relevante bronnen met betrekking tot (generatieve) AI. Daarbij gaat het vaak om Amerikaanse, Britse of Australische bijdragen. Deze blogpost bevat twee interessante Vlaamse bijdragen. Daarnaast attendeer ik jullie op een aantal andere online artikelen over (generatieve) AI en leren, opleiden en onderwijs, en dit keer op heel veel andere bronnen over (generatieve) AI.
De eerste Vlaamse bijdrage is een website over AI van het Kenniscentrum Digisprong. Na de introductie vind je hier een visietekst van over artificiële intelligentie (AI) in het Vlaamse onderwijs waarin de noodzaak van verantwoord gebruik van AI in het onderwijs wordt benadrukt. De tekst, opgesteld in samenwerking met het Kenniscentrum Data & Maatschappij en een adviesraad, stelt zeven basisvoorwaarden voor om een balans te vinden tussen de mogelijkheden van AI en de potentiële negatieve effecten, als basis voor verdere acties.
Het Kenniscentrum belicht ook de ethische richtlijnen voor AI in het onderwijs. Dat doet men door middel van een reeks artikelen waarin aan bod komen: het belang van begrip van AI, de voordelen, risico’s, de meerwaarde van AI in het onderwijs, hoe AI onderwijs kan versterken, en de noodzaak om AI-programma’s verantwoord te gebruiken en evalueren. Verder vind je bijdragen over het vermijden van misverstanden en datagebruik, en over bezorgdheden rond AI.
Het effect van AI op de leeromgeving wordt verkend in een artikel dat AI-systemen, data van lerenden en docenten, en de rol van de docent bespreekt. Dit artikel wil een gesprek over de invloed van AI op het onderwijs stimuleren.
Daarnaast behandelt Kenniscentrum Digisprong het gebruik van adaptieve oefenplatformen. Deze technologieën ondersteunen docenten zonder hen te vervangen, waarbij bepaalde taken door technologie worden overgenomen om docenten meer tijd te geven voor andere aspecten van hun rol.
Het Kenniscentrum onderzoekt ook de wereld van AI-tekstschrijvers en de toepassingen ervan in het onderwijs. Dit omvat een beoordeling van de legaliteit, toepasbaarheid en potentiële impact van AI op het onderwijs.
Tot slot gaat het Kenniscentrum in op het gebruik van AI voor afbeeldingen, waarbij de voordelen, aandachtspunten, en auteursrechten worden besproken, en de reactie op het gebruik van AI door lerenden met specifieke referentie naar ChatGPT en de zorgen over de impact ervan op het onderwijs.
De artikelen behandelen veel betekenisvolle thema’s. Het gaat om bijdragen die een beknopt karakter hebben.
Bijdrage twee is -hoe kan het ook anders als je het over ICT in het Vlaamse onderwijs hebt- het thema Artificiële Intelligentie van Klascement. Je kunt hier alle bijdragen over AI binnen de database van Klascement doorzoeken. Daarbij gaat het om
De bijdragen van Kenniscentrum Digisprong vind je hier ook.
Nota bene: wil je een mooi overzicht van de dominante modellen op het gebied van generatieve AI-toepassingen voor tekst? Lees dan Which AI should I use? Superpowers and the State of Play. Behalve dat hij ingaat op GPT-4 (via ChatGPT Plus of Microsoft’s CoPilot), Anthropic’s Claude 3 Opus, en Google’s Gemini Advanced, bespreekt hij ook onder meer de technologische ontwikkelingen binnen LLM’s, zoals contextvensters en Retrieval Augmented Generation (RAG). Hij legt uit dat tioepassingen zoals GPT-4 en Microsoft’s CoPilot’s nieuwe context kunnen integreren via de contextvensters en RAG, ook al is men bijvoorbeeld slechts tot april 2023 ‘gevoed’ met online data.
Nota bene 2: deze bijdrage van Eric Ofgang wil ik ook meer podium bieden dan alleen een link hieronder op te nemen. Ofgang kies hierin een pragmatische benadering als hert gaat om het waarborgen van menselijke inbreng bij schrijfopdrachten. Hij presenteert acht strategieën waarmee je als docent kunt voorkomen dat lerenden generatieve AI gebruiken om teksten volledig te produceren:
Andere bronnen over generatieve AI
Mijn bronnen over (generatieve) artificiële intelligentie
Deze pagina bevat al mijn bijdragen over (generatieve) artificiële intelligentie, zoals ChatGPT.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar