Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor oktober 2023

Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-10-2023 | Article Rating | (0) reacties

Introductie ‘bimodale’ flexibele onderwijsmodel

De bijdrage “Introducing ByFlex Course Design: A Bimodal Flexible Course Model” van Kerrie Shields bespreekt het ‘bimodale’ flexibele onderwijsmodel (ByFlex). Deze bijdrage verkent hoe ‘ByFlex’ voordelen biedt voor zowel lerenden als docenten, voornamelijk door (relatieve) eenvoud en flexibiliteit. Desondanks kleven m.i. ook beperkingen aan  dit model. Volgens de auteur biedt

The post Introductie ‘bimodale’ flexibele onderwijsmodel first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-10-2023 | Article Rating | (0) reacties

Serious gaming interventie over ‘verlies van autonomie, door ongevraagde hulp’

Mensen in een rolstoel ervaren regelmatig dat anderen hen (goedbedoeld) willen helpen. Maar wat doet dat met het gevoel voor zelfstandigheid en onafhankelijkheid? Daarover heeft Jeroen de Graauw een Serious Gaming interventietraject ontworpen. Jeroen heeft dit interventietraject gemaakt als ‘Masterpiece’ voor de Master Serious Gaming bij NHL Stenden. Op de

The post Serious gaming interventie over ‘verlies van autonomie, door ongevraagde hulp’ first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-10-2023 | Article Rating | (0) reacties

MOOC over Skill Based Learning

Next Learning Valley organiseert vanaf 31 oktober 2023 een massive open online course over Skill Based Learning. Deze online cursus is gratis te volgen. Ik lever er een bescheiden bijdrage aan. Hieronder een overzicht van wat je kunt verwachten: Inleiding tot Skill Based Learning. Verken de basisprincipes van skill based

The post MOOC over Skill Based Learning first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-10-2023 | Article Rating | (0) reacties

Belangstelling om te spreken tijdens de IPON 2024?

Ik ben sinds kort lid van de IPON programmacommissie. De 12de editie van de IPON beurs vindt plaats op 28 en 29 februari 2024 in de Jaarbeurs Utrecht. Interesse om hier een bijdrage aan te leveren in de vorm van een presentatie of workshop? Lees dan verder. IPON is al

The post Belangstelling om te spreken tijdens de IPON 2024? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-10-2023 | Article Rating | (0) reacties

AI en ethiek (presentatie)

Gisteren heb ik bij Bronkhorst een presentatie verzorgd over AI en ethiek. Welke risico’s kleven er aan (generatieve) AI en hoe kun je daar verstandig mee omgaan? Geraldine Voost, Global Learning & Development Manager bij Bronkhorst, had mij gevraagd om over dit onderwerp een bijdrage te leveren tijdens een interne

The post AI en ethiek (presentatie) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 25-10-2023 | Article Rating | (0) reacties

Blended leren: praktische inzichten en game changers in de nieuwste podcast van Kessels & Smit

Ik ben gepodcast samen met Wilfred Rubens over het ontwerpen van blended, online en hybride leren. Ik ben vaak toch wel zenuwachtig voor zo’n podcast maar dit was een hele leuke setting- er werden namelijk verschillende podcasts opgenomen en de andere podcasters zaten ook in de ruimte. Dan wordt het meer of je tegen hen […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-10-2023 | Article Rating | (0) reacties

Drieëndertigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)

Bloemlezing drieëndertig over generatieve AI-toepassingen, zoals ChatGPT, bevat zes uitgebreide samenvattingen van artikelen. Daarin wordt onder meer vooruitgeblikt op de doorontwikkeling van generatieve AI. Een andere bijdrage gaat over een studie waarin wordt onderbouwd dat generatieve AI het werk van docenten vooral zal versterken. Weer een andere bijdrage betreft een

The post Drieëndertigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-10-2023 | Article Rating | (0) reacties

Podcast “Blended, online en hybride leren”

Op 22 november verschijnt Het Tweede Ontwerpboek van Kessels & Smit. Dit is een bundel met praktijkvoorbeelden en reflecties over het ontwerpen van leertrajecten. In het kader hiervan heeft Kessels & Smit ook een podcastserie gemaakt. In aflevering vijf praten Nynke de Jong en Josianne Savonije met Joitske Hulsebosch en

The post Podcast “Blended, online en hybride leren” first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-10-2023 | Article Rating | (0) reacties

Mijn weblog bestaat vandaag twintig jaar

Vandaag is het twintig geleden dat ik gestart ben met bloggen. Inclusief dit bericht heb ik in die periode 8.499 berichten geschreven over ’technology enhanced learning’. Wat zijn volgens mij in deze periode de belangrijkste ontwikkelingen geweest op dit terrein? Meer aandacht voor ‘evidence informed’ didactiek. Er is in toenemende

The post Mijn weblog bestaat vandaag twintig jaar first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-10-2023 | Article Rating | (0) reacties

ChatGPT: vloek en/of zegen voor onderwijs en L&D (mijn bijdrage aan de Online Educa 2023) #oeb23

Over zo’n vijf weken vindt de Online Educa in Berlijn plaats. Op vrijdag 24 november 2023 werk ik om 12 uur mee aan een sessie met als titel AI Tools for Reducing Teaching Workload and Enhancing Learning Outcomes. Artificiële intelligentie staat al jaren op de agenda van de OEB. Dat

The post ChatGPT: vloek en/of zegen voor onderwijs en L&D (mijn bijdrage aan de Online Educa 2023) #oeb23 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-10-2023 | Article Rating | (0) reacties

Minecraft en Roblox vanuit onderwijsperspectief bekeken

Luke Edwards verkent in deze bijdrage welk gameplatform volgens hem het meest geschikt is voor het onderwijs: Minecraft of Roblox. Hij velt niet echt een oordeel. Minecraft en Roblox zijn allebei onder jongeren populaire platforms waarmee je kunt gamen. Je kunt deze platforms ook gebruiken om mee te leren. Vooropgesteld:

The post Minecraft en Roblox vanuit onderwijsperspectief bekeken first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-10-2023 | Article Rating | (0) reacties

De poging van Mark Zuckerberg om het onderwijs te veranderen is niet volgens plan verlopen

Tech miljardairs zoals Bill Gates en Mark Zuckerberg betalen weinig belasting, maar besteden wel een deel van hun vermogen aan goede doelen. Het onderwijs kan daarbij vaak op hun warme belangstelling rekenen. De tech-miljardairs hebben daarbij vaak ook de ambitie om het onderwijs te veranderen. Matt Barnum laat zien dat

The post De poging van Mark Zuckerberg om het onderwijs te veranderen is niet volgens plan verlopen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-10-2023 | Article Rating | (0) reacties

Een terugblik op tien jaar massive open online courses

Ongeveer tien jaar geleden was er veel aandacht voor massive open online courses (MOOCs). Aan deze vrij toegankelijke online cursussen namen grote aantallen mensen over de hele wereld aan deel. Melissa Highton van de Universiteit van Edinburgh blikt in A look back over 10 years of Moocs terug op deze

The post Een terugblik op tien jaar massive open online courses first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-10-2023 | Article Rating | (0) reacties

Tweeëndertigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)

Deze tweeëndertigste bloemlezing over generatieve AI-toepassingen, zoals ChatGPT, bevat zes uitgebreide samenvattingen van artikelen. Twee bijdragen zijn bijzonder kritisch op het gebruik van ChatGPT en aanverwante technologieën. De vraag is echter of deze kritiek terecht is. Bijdrage één is wel zorgwekkend, een andere bijdrage positief, terwijl de andere twee samenvattingen

The post Tweeëndertigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-10-2023 | Article Rating | (0) reacties

Verandert podcasting onderwijs en onderzoek?

Jeffrey Young laat hoogleraar Ian Cook aan het woord die toelicht hoe podcasten het traditionele onderwijs en onderzoek aan het veranderen is. Sociaal antropoloog Ian Cook beschrijft zijn eerste ervaring met een academische podcast en hoe dat de traditionele academische gesprekken meer ontspannen en kwetsbaarder maakte. Er was bovendien sprake

The post Verandert podcasting onderwijs en onderzoek? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-10-2023 | Article Rating | (0) reacties

Twintig cognitieve vooroordelen die beslissingen ondermijnen

‘Cognitive bias’ oftewel cognitieve vooroordelen kunnen ons danig in de weg zitten bij het nemen van beslissingen. Databases die gebruikt worden voor AI of learning analytics kunnen ook cognitieve vooroordelen bevatten. Via LinkedIn kwam ik een infographic tegen met maar liefst twintig soorten ‘cognitive bias’. Het origineel lijkt afkomstig te

The post Twintig cognitieve vooroordelen die beslissingen ondermijnen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-10-2023 | Article Rating | (0) reacties

Voorbeeld van een ambitieus microcredential programma

De University of Texas System heeft in samenwerking met Coursera een uitgebreid microcredential-programma gelanceerd. Hiermee willen de initiatiefnemers lerenden, docenten en overige medewerkers en alumni van de UT voorbereiden op de arbeidsmarktbehoeften van Texas, zonder dat dit de lerenden geld kost. Als onderdeel van de Texas Credentials for the Future-initiatief

The post Voorbeeld van een ambitieus microcredential programma first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-10-2023 | Article Rating | (0) reacties

Over de verkeerde opvatting dat technologie neutraal is

Tijdens de Online Educa 2023 is Luciano Floridi één van de keynote sprekers. De organisatie van de OEB heeft hem gevraagd alvast te reflecteren op de vraag of technologie niet eigenlijk ‘neutraal’ is en dat er menselijke perversiteit voor nodig is om het te veranderen in een kracht die kwaad

The post Over de verkeerde opvatting dat technologie neutraal is first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-10-2023 | Article Rating | (0) reacties

Is een leven lang leren vaak ‘bullshit’?

NRC-columnist Japke-d. Bouma heeft recent een vernietigende column geschreven over het concept van ‘een leven lang leren’. Zij bekritiseert het concept en de invulling ervan. Heeft zij een punt? Het concept van een leven lang leren (of een leven lang ontwikkelen) wordt volgens Bouma gerechtvaardigd door het idee dat technologische

The post Is een leven lang leren vaak ‘bullshit’? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-10-2023 | Article Rating | (0) reacties

Eenendertigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)

Hierbij de eenendertigste bloemlezing over ChatGPT en andere generatieve AI-toepassingen. Ik heb besloten de bloemlezingen een wat ander karakter te geven. Dat zal ik eerst toelichten. Er wordt nog steeds zeer veel gepubliceerd over generatieve AI, zoals ChatGPT, in relatie tot leren, opleiden en onderwijs. Veel bijdragen lijken echter sterk

The post Eenendertigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-10-2023 | Article Rating | (0) reacties

Kick-off sleutelteams Npuls

Gisteren vond in Amersfoort de kick-off bijeenkomst plaats van de sleutelteams van het Npuls-programma. De bijeenkomst bestond uit een plenaire opening, een presentatie door Derk Loorbach, en drie workshops. Als lid van het sleutelteam van Hogeschool voor de Kunsten Utrecht -onderdeel van één van mijn opdrachten- was ik hierbij. Hieronder

The post Kick-off sleutelteams Npuls first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-10-2023 | Article Rating | (0) reacties

Meer levensechte interactie in de Metaverse

Terwijl ontwikkelingen op het gebied van generatieve AI bepaald niet stilstaan, illustreert een interview met Meta’s CEO Mark Zuckerberg een belangrijke evolutie van de Metaverse die op termijn ook gevolgen kan hebben voor leren, opleiden en onderwijs. In een recent interview met podcastmaker Lex Fridman liet Zuckerberg zien dat we

The post Meer levensechte interactie in de Metaverse first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-10-2023 | Article Rating | (0) reacties

Digitale bedreigingen bij online onderwijs hanteerbaar maken

Charlie Sander beschrijft de zijns inziens voornaamste online bedreigingen waarmee jonge lerenden geconfronteerd worden. Hoe kunnen scholen volgens hem deze risico’s beperken? Lerenden lopen het risico om afgeleid te worden door digitale verleidingen zoals games en sociale media, wat ten koste kan gaan van leerprestaties. Daarnaast kunnen ze worden blootgesteld

The post Digitale bedreigingen bij online onderwijs hanteerbaar maken first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder