Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor juni 2017

Van Avetica | 30-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Een subcursus als activiteit? Dat biedt mogelijkheden!

Bij een grote opleiding die je via Moodle aanbiedt, wordt regelmatig gekozen om per opleidingsmodule een aparte Moodle cursus in te richten. Nadeel is dan wel dat de docent en de deelnemers het overzicht kunnen verliezen. Daarnaast is de vraag […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Een subcursus als activiteit? Dat biedt mogelijkheden! verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Faculty of Skills | 30-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

11 onmisbare soft skills voor studenten

Terwijl de hersenen van studenten op universiteiten al decennia gevuld worden met kennis, is de focus op communicatieve academische vaardigheden pas sinds kort groeiende. Dat werd hoog tijd, want studenten merken zowel tijdens als na hun studie dat ze benodigde soft skills niet altijd in de vingers hebben. In dit artikel bekijken we 11 onmisbare interpersoonlijke vaardigheden voor studenten!

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Ken je klassiekers (over oude begrippen met een nieuwe betekenis)

Op het gebied van technology enhanced learning worden met regelmaat nieuwe begrippen geïntroduceerd. Deze termen worden dikwijls al langere tijd gebruikt, maar nu met een andere betekenis. In deze bijdrage geef ik drie voorbeelden. Ken jij nog andere voorbeelden?

Boeken en begrippenSinds de lagere school ben ik zeer geboeid door geschiedenis.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

De iPhone heeft niet zo heel veel van mijn ‘dingen’ vervangen (maar….)

iCulture geeft een overzicht van 10 dingen die de jarige iPhone de afgelopen tien jaar heeft vervangen. In mijn geval blijkt dat wel mee te vallen. Er is echter één maar….

Ik ben een redelijke early adopter als het gaat om de smartphone/iPhone.

Lees verder
Van Kasper Spiro | 29-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

The e-learning revolution is finally there

The global spread of Easygenerator users over more than 2000 cities

We are talking about fundamental changes in corporate e-Learning already for years. But I did not see a real fundamental change for a long time, but now it is finally happening. The world of e-Learning is changing rapidly and fundamentally.

An e-Learning revolution?

I see a fundamental change with our customers in how (and by whom) e-Learning is created. There is a switch from centrally created courses and assessments to decentralized creation; from instructional designers to Subject Matter Experts. And that is a revolution. It changes the role of the learning department (from directive to facilitate), it changes the role of the instructional designer (from creator to coach) and it will change the way companies are using their 'old school' LMS, I believe they will vanish. I believe that that is fundamental enough to call it a revolution.

How do I know this?

At Easygenerator, we are moving companies in this direction every day. and the numbers are growing. We changed our direction towards user-generated learning (instead of facilitating instructional designers) 4 years ago. And after an OK start, things are really taking off. We are signing up small companies, larger companies and really big ones like for example Nielsen, BHPBiliton, and Unilever. Easygenerator now has users (authors) in 165 countries divided over more than 2000 cities. Really cool for us as a company, but I do believe that this is the beginning of a change in our industry that will affect everybody and everyone. [caption id="attachment_6226" align="alignnone" width="1590"]The global spread of Easygenerator users over more than 2000 cities The global spread of Easygenerator users over more than 2000 cities[/caption]

The changing role of the Learning department

Content creation by the learning department (or by third parties) is limited to high-risk compliance and security courses. For the rest, centralized content development is too expensive, too slow and not scalable.

The changing role of the instructional designer

Subject matter experts will create over 90% of all needed learning content by themselves in a couple of years. The role of the instructional designer is changing to a coaching role. Guiding SMES, helping them and maybe advising them on didactical issues. But even that last part is being threatened by the latest development in Artificial Intelligence.

The upcoming death of the LMS

The content that is being created is not only different in who authored it, but also in character. There are more and more small courses (nuggets) and the boundary between learning and knowledge sharing is starting to disappear. An 'old school' LMS that only allows learning from within the LMS from a formal perspective is out of date and will soon be out of order. I talked about the upcoming Death of the LMS 2,5 years ago at DevLearn. I predicted that it would take 5 years. I believe we are on track. In the next few weeks I will write separate posts about the changes I see happening for the learning department, the instructional designer and the LMS in more detail. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Wat stroomt er zoal voorbij aan informatie op een doorsnee woensdag (o.a. onderzoek naar student response systemen)?

Dankzij internet worden we dagelijks geconfronteerd met grote hoeveelheden informatie. Slim cureren, daar gaat het om. Wat heb ik gisteren bijvoorbeeld gelezen?

Het schijnt dat 90% van de data in de wereld de laatste twee is gecreëerd (bron).

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Presentatie Hulpmiddelen bij de ontwikkeling van blended learning

In het kader van ‘kennis delen’ met andere opleidingen heeft de projectgroep e-learning van Facility Management van Zuyd vandaag een sessie verzorgd over hulpmiddelen die je kunt gebruiken bij de ontwikkeling van ‘blended learning’.

De afgelopen anderhalf jaar ben ik lid geweest van de projectgroep e-learning van Facility Management van Zuyd.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Wat zou er gebeuren als hoorcolleges niet meer erkend worden als contactonderwijs?

Hoorcolleges zijn ogenschijnlijk onuitroeibare maar niet zo heel effectieve vormen van onderwijs. Zelfs bevlogen sprekers kunnen lerenden niet meer boeien. Je kunt echter ook vraagtekens stellen bij alternatieven.

Larry Ferlazzo heeft een aantal artikelen verzameld die gaan over de ineffectiviteit van hoorcolleges als instructiestrategie.  

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Trage innovaties hebben ook wel wat

Technologische ontwikkelingen voltrekken zich in zo’n rap tempo dat het onderwijs en Learning & Development-branche al snel achterop raken. In diverse publicaties wordt dan ook gemaand tempo te maken. Trage innovaties blijken echter ook voordelen te hebben.

Sam Ford en Federico Rodriguez Tarditi definiërenslow innovation” als innovatie die zich geleidelijk voltrekt of op kleinere schaal plaatsvindt.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Google Home verslaat Amazon’s Alexa in een wedstrijd vragen beantwoorden

We beschikken dankzij kunstmatige intelligentie over technologieën waar we mondeling vragen aan kunnen stellen om vervolgens antwoorden en hulp te krijgen. Een recent experiment laat zien dat er sprake is van een groot verschil tussen de mate waarin zogenaamde ‘voice assistants’ in staat zijn deze antwoorden te geven en hulp te bieden.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Hoe je kunt voorkomen dat docenten de mist ingaan met sociale media

Door sociale media te gebruiken, kan de relatie tussen docenten en lerenden veranderen. Volgens een Amerikaans artikel kan dat tot twee problemen leiden. De auteurs formuleren daarom zeven aanbevelingen, die ik graag becommentarieer.

Sociaal netwerkDocenten die pikante foto’s per abuis via WhatsApp met een klas delen,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Onderwijs en opleiden hebben leiderschaps-souplesse nodig

Onderwijsorganisaties, opleidingsinstituten en ‘corporate academies’ worden geconfronteerd met diverse vraagstukken. Je moet volgens mij goed kijken naar de aard van die vraagstukken om te bepalen welke type leiderschap passend is. Eigenlijk is “leiderschaps-souplesse” een belangrijke eigenschap voor veel organisaties.

Gisteren stuitte ik via een tweet van Emmy Vrieling op onderstaande video van Joseph Kessels en Ivar Troost.

Lees verder
Van Faculty of Skills | 22-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Infographic: Microtraining, hoe werkt dat?

Het brein van de moderne mens heeft te maken met ingrijpende ontwikkelingen. Onze toenemende digitale afhankelijkheid gaat gepaard met een kortere aandachtsspanne en afleiding van alle kanten. Slim omgaan met deze uitdagingen kan in de vorm van microlearning en microtraining. Maar wat is het, en hoe werkt microtraining nou eigenlijk? We leggen het uit in deze infographic!

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

360 graden video binnen leersituaties

De laatste paar jaren hebben we de beschikking over 360 graden camera’s die je in staat stellen opnames te maken waarbij je om je heen kunt kijken. Deze technologie kan ook binnen leersituaties worden ingezet. Wanneer is deze technologie ‘didactisch relevant’,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Wat moeten lerenden na afloop van een e-learning cursus doen?

Bij het ontwikkelen van een e-learning cursus moet je je een aantal vragen stellen. Een van die vragen leidt tot betekenisvolle interacties. Nieuwe technologieën kunnen hier een impuls aan geven.

Tom Kuhlmann blogt naar aanleiding van een workshop over de kern van interactieve e-learning.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Presentatie Trendrapport 2016: The Sequel

Vandaag heb ik tijdens de Inspiratiemiddag Onderwijsinnovatie van de SURFacademy een presentatie verzorgd over de gevolgen van ‘technologie trends’ op het (hoger) onderwijs. Ik heb daarbij betoogd dat het onderwijs op dit moment onvoldoende inspeelt op een aantal van deze trends.

Lees verder
Van Avetica | 20-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Stuur de resultaten terug van Moodle naar Coachview

Sinds vorig jaar had het cursusadministratieprogramma Coachview de koppeling van hun SAAS-oplossing naar Moodle al gerealiseerd. Hiervoor zijn de standaard webservices van Moodle gebruikt en Coachview heeft op haar supportpagina’s uitgebreid beschreven hoe deze koppeling binnen Moodle geconfigureerd moet worden. […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Stuur de resultaten terug van Moodle naar Coachview verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Peer-to-peer leren dankzij blockchain-technologie

Bij blockchain-technologie wordt de tussenpersoon bij waarde-transacties uitgeschakeld. dankzij deze technologie doen individuen rechtstreeks ‘zaken’ met elkaar. Toegepast op onderwijs en opleiden betekent dit dat ‘peer-to-peer’ leren mogelijk wordt. Maar of deze ontwikkeling zal leiden tot het einde van de onderwijsinstelling,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Zijn big data wel relevant voor HRD?

Er zijn hoge verwachtingen van ‘big data’, op tal van terreinen. Data science moet rijke informatie opleveren die leiden tot slimme beslissingen. Hoogleraar Peter Cappelli uit in de Harvard Business Review echter twijfels over de relevantie van big data voor human resource development.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Model van leren Hattie/Donoghue

John Hattie en Gregory Donoghue hebben een interessant model van leren ontwikkeld, dat sterk is gebaseerd op het onderzoek van Hattie naar effectieve leerstrategieën. Dit model bestaat uit drie bronnen van input en uitkomsten en vijf fases. Bij het toepassen van leer- en doceerstrategieën moet je rekening houden met deze fases.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Hoe je Padlet kunt gebruiken binnen leersituaties

Padlet is een eenvoudige applicatie waarmee je online prikborden kunt maken. De afgelopen week werd ik face-to-face geattendeerd op een nieuwe, interessante, optie en online op een handleiding.

Connect postBij Padlet kunnen lerenden een soort post-its plaatsen.

Lees verder
Van Avetica | 15-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Inloggen in Moodle met je WordPress account

Inloggen in Moodle met je WordPress account. Dat kan nu met de authenticatieplugin WordPress authentication. Regelmatig zien we dat organisaties al een WordPress site hebben met actieve gebruikers en dat de wens ontstaat om vanuit WordPress direct naar Moodle te gaan […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Inloggen in Moodle met je WordPress account verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Faculty of Skills | 15-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

3 manieren om de participatie in online training te verhogen

Of we het nu hebben over verplichte training, een verplichte toets of iets anders dat ‘verplicht’ is, het wordt er niet leuker van. En laten we eerlijk zijn, in ieder geval een deel van de deelnemers aan jouw training zijn er omdat het verplicht is gesteld. Ervoor zorgen dat deelnemers komen opdagen en participeren bij een livetraining is één ding, maar hoe kunnen we de medewerkers motiveren om volledig te participeren in een online trainingsprogramma?

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Recensie Learning Technologies in the Workplace

Een tijd geleden heb ik Learning Technologies in the Workplace van Donald Taylor aangeschaft. Ik heb het boek doorgenomen en wil mijn positieve impressie graag delen. Learning Technologies in the Workplace gaat over de implementatie van leertechnologie binnen arbeidsorganisaties. Volgens Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Alternatieven voor het bestaande hoger (deeltijd-)onderwijs?

Vanuit diverse hoeken wordt kritiek geuit op het bestaande hoger onderwijs. In het verleden probeerden critici het bestaande onderwijs te veranderen. Nu ontstaan ook alternatieve vormen. Momenteel zijn deze alternatieven kleinschalig van aard. Technologische ontwikkelingen kunnen deze initiatieven echter een Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Potentie en verbeterpunten TPACK-spellen

Het TPACK-model kan onder meer worden gebruikt voor het ontwikkelen van ‘blended learning’. Er zijn ook spellen ontwikkeld die hierbij gebruikt kunnen worden. Ik zie hier voordelen in, maar ook verbeterpunten. Zelf heb ik het TPACK-model in een aantal stappen Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Wat kan opleiden en onderwijs leren van de professionele sport?

Hockey, American Football, basketbal, schaatsen. Binnen deze en andere sporten worden data-analyses gebruikt om verbeteringen te realiseren. Opleidingen en het onderwijs kunnen van deze aanpak leren. Maar we moeten ook oog hebben voor de beperkingen. Binnen de professionele sport wordt Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Hoe een overlegsituatie gesaboteerd kan worden

Volgens Henry Mintzberg is onderlinge afstemming een belangrijk coördinatiemechanisme. Overleg, onder meer via een vergadering, is daar een voorbeeld van. Bij de implementatie van technology enhanced learning krijg je hier ook mee te maken. Overlegsituaties kunnen echter ook gesaboteerd worden. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Voor welke leerinhouden is een training een geschikte manier van leren?

Een training is één van de vele ‘interventies’ die gebruikt kan worden voor leren en ontwikkelen. Of een training een passende interventie is, is mede afhankelijk van de leerinhoud. Een training alleen is meestal ook niet voldoende voor het realiseren Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Welke eigenschappen maken een leerkracht authentiek? (impressie promotie @thebandb) #phdpdb

Vanmiddag is Pedro de Bruyckere (@thebandb) bij de Open Universiteit gepromoveerd op een proefschrift over de vraag: wat maakt een leerkracht authentiek? Op basis van kwalitatief en kwantitatief onderzoek bij leerlingen van Vlaamse middelbare scholen heeft hij vier criteria gevonden. Lees verder
Van Faculty of Skills | 09-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Leren in cirkels: De vier fases van David Kolb

Wanneer we leer- en trainprocessen beter willen begrijpen, komt de naam van één man vaak bovendrijven: David Kolb. In de jaren ‘70 en ‘80 ontwikkelde onderwijswetenschapper Kolb met zijn collega Ron Fry het Experiential Learning Model (ELM), dat bestaat uit vier fases1. Om echt iets te leren, zouden deze alle vier doorlopen moeten worden. Hoe zien deze fases eruit als we ze toepassen in onze training?

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Ik geef om internetvrijheid en steun daarom @bitsoffreedom. Jij ook?

Bits of Freedom wil vandaag 500 nieuwe donateurs vinden. Als donateur van Bits of Freedom kreeg ik het verzoek de aankondiging van deze dag te verspreiden. Dat doe ik met genoegen. Vrijdag 9 juni organiseren we een 12-uur-durende “web-in” om Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Webinar activerende didactiek

Vanavond heb ik in het kader van een post-HBO-opleiding over e-learning een webinar verzorgd over activerende didactiek. Bij de start van het webinar heb ik de deelnemers een opdracht laten zien die ik hen aan het eind van de bijeenkomst Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Artificiële intelligentie leidt tot een nieuwe sociale kwestie, tenzij…

De komende jaren kunnen we een nieuwe automatiseringsgolf verwachten. De opmars van artificiële oftewel kunstmatige intelligentie en robotisering lijkt niet te stuiten. Dit zal tot een nieuwe sociale kwestie leiden. Behalve als we op tijd ingrijpen. De industriële revolutie leidde Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Waarom de populariteit van virtual reality in het onderwijs zal toenemen

Virtual reality heeft absoluut potentie als je naar de didactische eigenschappen ervan kijkt. Op dit moment zijn krachtige VR-toepassingen nog minder toegankelijk op onderwijs en opleiden. Er is hooguit ruimte voor zinvolle experimenten. Er zijn echter ontwikkelingen die schaalbare toepassingen Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Laat lerenden eens reflectievloggen

Reflecteren is een leeractiviteit die ertoe kan bijdragen dat het geleerde wordt geïntegreerd met het werk van een lerende. Dikwijls wordt daarbij dan gekeken naar de mogelijkheden van een portfolio of weblog. Je kunt echter ook gebruik maken van vloggen. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Hoe je de plank mis kunt slaan met ICT in het onderwijs

Soms gaan je tenen spontaan krommen als je een artikel leest over technology enhanced learning. Ik had dat vanochtend toen ik het artikel It Is Shockingly Easy to Cheat San Diego Unified’s Online Courses las. Dit artikel gaat over het Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Stop met brainstorming (maar wat dan?)

Tijdens workshops en op de werkplek doen we nog steeds aan het in groepsverband bedenken van ideeën, brainstorming. Onderzoek laat echter zien dat dit helemaal niet productief is. Wat is een goed alternatief? En hoe kun je technologie gebruiken voor Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Hoe wordt jouw online cursus populair?

Een online cursus ontwikkelen is niet moeilijk. Een kwalitatief goede en aantrekkelijke online cursus ontwikkelen wel. Wat zijn belangrijke kenmerken van een  online cursus die grote groepen deelnemers aan weet te trekken? De massive open online course Learning How to Lees verder
Van Avetica | 02-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Versie 3.3 van Moodle Mobile is uit

Begin deze week is de nieuwe versie uitgekomen Moodle Mobile, de officiële Moodle app. De releases van deze app lopen redelijk gelijk met de webversies van Moodle en dat is alleen maar goed om te zien. Wat is nieuw in Moodle […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Versie 3.3 van Moodle Mobile is uit verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van SBO | 02-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

eBook Agile leren en werken

eBook Agile leren werken‘Agile’ lijkt het nieuwe toverwoord. De zaligmakende oplossing voor vastlopende systemen, verminderde omzet en het terugbrengen van...

The post eBook Agile leren en werken appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Online Educa Berlijn 2017: Learning Uncertainty

Dit jaar vindt de Online Educa Berlijn na de Sinterklaas plaats, en wel van 6-8 december 2017. Ik zal er weer bij zijn. Inmiddels zijn de thema’s en subthema’s bekend, net als de eerste sprekers. Je kunt ook een voorstel Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Learning analytics gebruiken om voorspellingen te doen: het kan

Gisteren heb ik enkele mogelijke valkuilen beschreven bij het gebruik van ‘big data’ voor onderwijs en opleiden. Vandaag is het tijd voor een positief bericht over learning analytics. Nancy Millichap vat namelijk enkele cases samen waarbij het analyseren van data, Lees verder
Van SBO | 01-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Agile leren in een complexe wereld

Agile werken en lerenBehendig (dus agile) leren omgaan met verandering, en daarmee met alle onzekerheden, is een niet te negeren...

Het bericht Agile leren in een complexe wereld verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 01-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Agile Talent Management: nieuwe HR aanpak

Whitepaper Agile Talent Management 660x834Door de steeds meer agile wordende wereld, houdt de nieuwe rol van HR in dat er meer...

The post Agile Talent Management: nieuwe HR aanpak appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van Avetica | 01-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

H5P nieuwe content types

H5P kondigt vandaag weer een aantal nieuwe content types aan. Over Speak the Words schreven we hier al eerder. Hieronder de twee nieuwe types. Audio recorder Dit nieuwe type geeft je de gelegenheid om een audio opname te maken. Je […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht H5P nieuwe content types verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder