Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Een training is één van de vele ‘interventies’ die gebruikt kan worden voor leren en ontwikkelen. Of een training een passende interventie is, is mede afhankelijk van de leerinhoud. Een training alleen is meestal ook niet voldoende voor het realiseren van het versterking of verandering van gedrag.
Toen ik de titel ‘Wanneer training (geen) zin heeft’ van het artikel van Gunie du Chatinier en Jochem Aubel scande, verwachtte ik weer een pleidooi te zullen lezen voor meer informele vormen van leren. De auteurs delen echter inzichten die meer te maken hebben met leerinhouden. Wanneer is een training meer of minder geschikt?
Du Chatinier en Aubel stellen dat trainingen niet geschikt zijn om bestaand gedrag af te leren (zoals roken). Je kunt mensen via trainingen wel nieuw gedrag aanleren of bestaand gedrag versterken.
De auteurs adviseren ook dat je trainingen moet richten op makkelijk te ontwikkelen gedrag. Daarbij stellen zij onder meer dat gedrag moeilijker te ontwikkelen is als de “genetische component” groter is:
Ik mis in dit overzicht de ontwikkeling van vakkennis. Maar wellicht komt dit doordat de auteurs zich focussen op trainingen en niet op opleidingen. Als lerenden nieuwe vakkennis moeten ontwikkelen dan kan dat het beste via instructie (bijvoorbeeld ook online). Als je over meer ervaring beschikt, dan kun je vakkennis ook zelfgestuurd verwerven.
De auteurs stellen verder dat het van belang is dat mensen leren hoe zij kunnen reflecteren en feedback kunnen vragen (en natuurlijk ook geven). Dat betekent dat trainingen ook gericht moeten zijn op het ontwikkelen van dergelijke metacognitieve vaardigheden. Ook nu geldt dat je weer aandacht moet besteden aan ‘borging’ (bijvoorbeeld via coaching op de werkvloer).
Op basis van dit overzicht kun je concluderen dat trainingen maar voor een deel van te ontwikkelen vaardigheden relevant zijn, en dan ook nog eens voor minder complexe vaardigheden. Bovendien heb je aanvullende leerinterventies nodig om ervoor te zorgen dat het geleerde echt geborgd wordt.
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar