Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van FLOWSPARKS | 12-07-2022 | Article Rating | (0) reacties

4 stappen om Subject Matter Experts te betrekken bij jouw leerstrategie

4 stappen om Subject Matter Experts te betrekken bij jouw leerstrategie

Het is waarschijnlijk één van de grootste uitdagingen voor mensen die bezig zijn met leren en ontwikkelen binnen een organisatie: hoe verzamel je de juiste kennis en informatie in een leermodule? Of nog belangrijker: hoe betrek je de medewerker die de kennis bezit, bij de ontwikkeling van nieuw trainingsmateriaal? In deze blog geven we je 4 tips over hoe je de Subject Matter Experts betrekt bij jouw leerstrategie.

Wat is een Subject Matter Expert?

Een Subject Matter Expert is ook wel een materie- of inhoudsdeskundige. De SME is iemand die heel veel kennis heeft vergaard over een bepaald onderwerp. Dit kan worden aangetoond met bepaalde diploma’s of certificaten, maar dat hoeft natuurlijk niet het geval te zijn. Zo kan binnen jouw organisatie iemand een Subject Matter Expert zijn op het gebied van een bepaalde computersysteem of regelgeving omtrent privacy. Binnen leren en ontwikkelen is het erg handig om bij deze mensen te rade te gaan welke kennis gedeeld moet worden met andere medewerkers. Maar hoe doe je dat?

subject matter expert

Hoe betrek je een Subject Matter Expert?

Stap 1: Laat voorbeelden zien aan de SME voor referentie en mogelijkheden

Beelden zeggen meer dan duizend woorden, een oud gezegde dat ook van toepassing is voor onlinetraining. Het is heel moeilijk om opties alleen maar “uit te leggen”, het is veel gemakkelijker om de mogelijkheden te laten zien. Daarom is een project dat al uitgerold is binnen de organisatie het ideale startpunt om uit te leggen wat e-Learning is, hoe het eruit kan zien, hoe het werkt en wat er van de SME verwacht wordt.

Stap 2: Leg uit wat voor tijdsinvestering je zoekt

Een duidelijke planning van het e-learning project zorgt ervoor dat de SME en de e-learning ontwikkelaar goede vrienden worden. Op deze manier is het vanaf het begin duidelijk wanneer de SME tijd in de agenda moet reserveren om inhoud te bekijken of input te geven. Het is ook nuttig om een schatting te maken van de tijd die nodig is voor de verschillende taken. Wanneer de verwachtingen voor alle betrokken partijen duidelijk zijn, zal de samenwerking makkelijker verlopen.

Stap 3: Toon de Return on Investment

Het maken van een leerprogramma met duidelijke uitleg, kost veel tijd. Maar maak vooral ook duidelijk hoeveel tijd het oplevert voor de Subject Matter Expert. Doordat de kennis nu centraal geborgd wordt, zullen meer medewerkers op de hoogte zijn van de informatie. Met e-Learning modules kan de SME veel tijd besparen bij het inwerken van nieuwe medewerkers die in dienst treden of het beantwoorden van 1-op-1 vragen en e-mails.

Stap 4: Gebruik een tool waarmee de SME zelf e-Learning kan ontwikkelen

Niet alle tools zijn geschikt voor een SME om mee aan de slag te gaan. Zo kan het ingewikkeld zijn om e-Learning te maken in de juiste huisstijl of om het schaalbaar te maken voor alle devices. Ook weten lang niet alle Subject Matter Experts hoe zij kennis op een effectieve manier kunnen overdragen. Met de FLOWSPARKS Auteurstool is al het bovenstaande geen probleem. Met de templates ziet alles er grafisch perfect uit, duiken er geen technische vraagstukken op en zit de didactiek verweven in de Learning Formats. Op deze manier kan een SME grotendeels of zelfs volledig zelfstandig e-Learning ontwikkelen.

Start met het betrekken van Subject Matter Experts

Vraag een demo aan en we laten je zien hoe je dit doet.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 07-05-2022

Hoe de pandemie ons leren veranderde

De corona pandemie heeft een grote invloed op onze manier van leren. Helma van den Berg deelt haar mening.