Vacatures
Agenda
Activiteiten voor de komende periode.
Blogs
De afgelopen maanden hebben de marktspelers weer interessante blogs geplaatst. Lees bijvoorbeeld:
e-Learning.nl verwelkomt Let's Learn en WeLearning als nieuwe marktspeler. Let's Learn is een expert in microlearning solutions. WeLearning zet content op een creatieve manier om naar duidelijke en leuke online trainingen.
|
Column
De column van deze maand is van Kasper Boon van SkillsTown. We kunnen met z'n allen vinden dat een levenlang leren cruciaal is, maar wat als medewerkers leren niet leuk vinden? Hoe stimuleer je hen om toch aan de slag te gaan? Kasper Boon keek eens goed rond en werd geïnspireerd door branches waar levenlang leren een vanzelfsprekendheid is. De aanpak die daar wordt gehanteerd, vertaalt hij naar een generiek toepasbare methode: Corporate PE-punten. Een column die aanzet tot nadenken. Zeer de moeite waard.
|
Nieuwsbrief
De redactie heeft voor de lezers van de nieuwsbrief artikelen geselecteerd die nog niet op e-Learning.nl hebben gestaan. Daarnaast geven wij een overzicht van wat in de voorgaande maand op de site het meest is gelezen.
De afgelopen maand meest gelezen
Wat bevordert de nieuwe lerende organisatie?
Meest gelezen nieuws
Het concept van de ‘lerende organisatie’ is nodig aan herijking toe. Op basis van een data-analyse onderscheidt Towards Majority zes kenmerken van de nieuwe lerende organisatie. Als organisaties deze kenmerken willen hebben, dan betekent dit niet minder dan een transformatie van de L&D-functie.
Lees het in dit artikel.
Opnieuw ISO 27001 gecertificeerd
Meest gelezen nieuws van marktspelers
Goed nieuws! De ISO 27001 certificering die The Courseware Company sinds mei 2014 heeft, is met drie jaar verlengd. Dat betekent dat onze klanten erop kunnen blijven vertrouwen dat de informatie die zij met ons delen, veilig bij ons is. Lees het in dit artikel.
Werken als knowmad 6: Knowmadisch werken in je organisatie stimuleren
Meest gelezen blog
Stel, je werkt in een organisatie en je bent overtuigd van het belang van knowmadisch werken. Je weet dat dit de toekomst is, en dat knowmads nodig zijn binnen een innovatieve, lerende organisatie. Je weet ook welke vaardigheden er bij horen. Jij werkt zelf al knowmad. Maar organisaties hebben meer medewerkers nodig die knowmadisch werken om innovatief te zijn. Hoe stimuleer je dan een beweging… creëer je een collectief van knowmads? Bekijk het in dit blog.
Klantevent 2017: Innovatie, co-creatie én personalisatie
Meest gelezen nieuws geplaatst door marktspeler
Op een zonnige donderdag (11 mei j.l.) vond het jaarlijkse Infolearn klantevent plaats op een prachtige en inspiratievolle locatie in Ede. Thema’s als innovatie, co-creatie en personalisatie waren de rode draad gedurende het event; van plenaire sessies in de ochtend tot interactieve workshops in de middag. Omdat we geloven dat we samen een beter product kunnen neerzetten, dat nóg beter aansluit bij de wensen en behoeften van de klanten, staat interactiviteit de gehele dag centraal. Lees het artikel hier.
Suggesties?
Beschikt u zelf over interessant nieuws op het gebied van e-learning? Neem dan contact met onze nieuwsredactie via redactie@e-learning.nl zodat u in aanmerking kunt komen voor free publicity in de nieuwsrubriek.
|
Colofon
Deze nieuwsbrief is een initiatief van e-Learning.nl, een onafhankelijke portal met als doel het informeren van alle betrokkenen en het op elkaar afstemmen van vraag en aanbod.
Contact:
Postbus 14797
1001 LG Amsterdam
T. 06 53 64 03 78
F. 084 87 56 967
E. info@e-learning.nl
Wilt u onze nieuwsbrief niet meer ontvangen? Log in op e-Learning.nl een schrijf u uit voor de nieuwsbrief.
|
Leren niet leuk? Overweeg Corporate PE-punten
Door Kasper Boon
SkillsTown
Het grootste probleem bij e-learning voor organisaties blijft helaas dikwijls onderbelicht. En dat probleem is dat velen leren niet leuk vinden. Toen we jaren geleden het concept van een corporate academy invoerden, trokken we de vergelijking dat zo’n groot aanbod aan e-learnings te vergelijken was met het plaatsen van een volledig ingerichte bibliotheek. Maar dat maakt ook een probleem duidelijk: iedereen voelt aan dat het zomaar plaatsen van een bibliotheek binnen een organisatie de mensen toch echt niet tot lezen zal brengen. Er zijn in mijn ogen maar 3 redenen waarom mensen gaan leren:
-
intrinsieke motivatie
-
vanuit een carrière perspectief
-
vanuit een verplichting
Het zonder een weloverwogen beleid invoeren van een corporate academy zal nooit tot een groot succes leiden, want leren is voor de meesten nu eenmaal niet leuk… Alle reclameslogans van de aanbieders ten spijt. In deze weblog bespreek ik een idee dat in ieder geval een houvast voor een beleid zou kunnen bieden: het invoeren van Corporate PE-punten.
Branchevereniging en PE-punten
Op de site van Koninklijke Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants, afgekort tot NBA, lezen we ‘Als accountant moet u voldoen aan vakbekwaamheidseisen. Het verrichten van permanente educatie (PE)-activiteiten is verplicht. Permanente educatie is erop gericht de basiskennis van de RA en de AA binnen het vakgebied waarop hij werkzaam is te onderhouden en de ontwikkelingen binnen dit vakgebied bij te houden’.
Er zijn veel verenigingen waar PE-punten zijn ingevoerd
Maar wat hier staat voor de Beroepsvereniging van Accountants geldt evengoed voor docenten, huisartsen, registercontrollers, tolken en vertalers. Al deze brancheverenigingen, want daar gaat het hier om, stellen eisen met betrekking tot Permanente Educatie. Dat is natuurlijk niet vreemd want een bestuur van zo’n branchevereniging weet dat het invoeren van zo’n PE-regeling de branche sterker maakt.
Permanente Educatie als herkenbaar begrip binnen organisaties
Maar wat te zeggen van een willekeurige organisatie? Bijvoorbeeld een commercieel bedrijf als … of een overheidsinstelling als de Gemeente … ? We hebben de namen maar weggelaten. Al die grotere organisaties worstelen dus met het probleem dat ze enerzijds ontplooiingsmogelijkheden willen bieden door het aanbieden van een corporate academy en anderzijds moeite hebben om een beleid rond het gebruik van zo’n academie te formuleren. Nogmaals, vrijwel alle onderzoekers wijzen op het feit dat er altijd een grote groep is die leren nu eenmaal niet leuk vindt en die dus geen gebruik maakt van zo’n corporate academy. Ook worden we geconfronteerd met stellingnames als zouden de bonden iedere verplichting tegenhouden.
Hebben PE-punten en de wil tot leren iets met elkaar te maken?
Vraag, zouden al die docenten, huisartsen, registercontrollers, tolken en vertalers ook zonder de verplichting om PE-punten te halen, wel af en toe iets willen leren? Nee natuurlijk en dus wordt die verplichting via de branchevereniging afgedwongen. Vervolgens dringt zich de vraag op of grote organisaties er niet verstandig aan zouden doen om een eigen beleid te maken rond de eigen PE-punten. Omdat de PE-punten nu betrekking hebben op de organisatie zelf, spreken we hier van Corporate PE-punten.
2. PE-punten als basis voor een beleid
Corporate PE-punten maken in ieder geval duidelijk dat een organisatie een beleid heeft Bij SkillsTown horen we bijvoorbeeld vanuit het veld opmerkingen als ‘wat moeten we doen, de één wil iets met een taal doen en de ander wil zich verbeteren op gebied van Excel… hoe formuleer je dan een beleid?’ Antwoord: met PE-punten. Stel als organisatie dat je van medewerkers verwacht dat ze zich ook verder willen ontplooien.
Het gaat om een beleid met een verplichtend karakter
In deze tijd is het zich verder ontplooien bijna een verplichting voor iedereen. Onze tijd wordt immers vooral gekenmerkt door de snelheid waarin allerlei veranderingen plaatsvinden en het daadwerkelijk tonen van ‘bereidheid tot ontplooiing’ moet gewaardeerd worden, sterker nog, moet altijd onderdeel zijn van een gezond HR-beleid. Veel onderzoekers onderstrepen het belang van ‘een lerende organisatie’ maar maken volstrekt niet duidelijk hoe dat te bereiken. Corporate PE-punten vormen in die zin dé oplossing. En invoering van een eenvoudig herkenbaar beleid met PE-punten is even gemakkelijk als bij de branchevereniging!
3. Hoe om te gaan met PE-punten?
Wat zijn de voordelen van Corporate PE-punten? In het bovenstaande hebben we in feite al geattendeerd op het grote voordeel van Corporate PE-punten: het maakt duidelijk dat de organisatie een duidelijk beleid heeft op dit gebied. Sterker nog, met het instrument PE-punten zijn duidelijke doelen te bereiken.
Vul als bedrijf de waarde in die een bepaalde cursus heeft
Laten we allereerst duidelijk stellen dat er niets op tegen is dat iemand tegen de vakantieperiode zin heeft om een korte cursus Spaans te doen. Maar we kunnen het volgen van een korte cursus Spaans wel een ander gewicht meegeven dan een lange cursus Spaans, of nog duidelijker, een cursus Business English. En we zouden ook bepaalde curricula kunnen benoemen. Bijvoorbeeld voor leidinggevende met onderdelen als: hoe geef ik feedback, hoe kan ik proberen het ziekteverzuim terug te dringen, time management, communicatiestijl en conflicthantering. Zo’n intern curriculum zal behoorlijk wat PE-punten opleveren waarmee ook duidelijk zal zijn dat iedere organisatie accenten kan leggen op het volgen van gewenste cursussen/curricula.
Verplichting of niet
We komen nog even terug op de stellingname van sommige bedrijven dat het afdwingen om cursussen te volgen tot grote problemen leidt. We komen dat idee vooral bij overheidsorganisaties tegen. Het idee is eenvoudig: nee, het is geen verplichting maar bij onze organisatie geldt wel dat als je verder wilt komen, je in ieder geval aan de hand van PE-punten toont dat je aan je eigen ontplooiing werkt.
De waarde van een cursus in PE-punten
Een aantal cursussen is vrij eenvoudig in een paar uur te doen. Een organisatie kan bijvoorbeeld aangeven dat bepaalde cursussen ook in de tijd van de baas gedaan kunnen worden, als dat ook werkelijk uitkomt. Neem een cursus als Lean. Typisch een cursus die door veel organisaties als belangrijk zal worden gezien. Geef die cursus bijvoorbeeld 3 PE-punten (als je het certificaat behaalt, krijg je dus 3 PE-punten). Voor eenvoudige cursussen als bijvoorbeeld Engels voor beginners krijg je 1 PE-punt. Een bedrijf kan zelf aangeven hoeveel punten een cursus waard is. Een bepaald curriculum kan wel 20 PE-punten waard zijn. Het is maar om een idee te krijgen.
Kasper Boon, SkillsTown
(Deze blog is voor een deel overgenomen van mijn persoonlijke site: www.kasperboon.nl)
|