Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Ik heb al eens eerder de vraag gesteld of we geen behoefte hebben aan aparte didactische principes voor virtual reality. De bijdrage Overzichtsstudie: ontwerp- en didactische principes voor virtual reality gaat over een recente en uitgebreide review studie naar specifieke didactische principes en ontwerpprincipes voor VR.
De onderzoekers bekeken volgens auteur Wouter Buelens zestig studies om te bepalen welke ontwerp- en didactische principes het leren met VR ondersteunen.
Bij het gebruik van VR speelt cognitieve belasting volgens de onderzoekers een belangrijke rol. Zij identificeren drie hoofdprincipes die het leren bevorderen:
De effectiviteit van VR hangt ook af van verschillende randvoorwaarden. Nieuwe VR-gebruikers en jongere lerenden hebben meer ondersteuning nodig, zoals navigatiehulp die geleidelijk wordt afgebouwd. Korte sessies van 20-30 minuten blijken bovendien effectiever dan langere periodes. De onderzoekers merken op dat verder onderzoek nodig is, aangezien veel studies tot nu toe zijn uitgevoerd in gecontroleerde omgevingen met voornamelijk studenten uit het hoger onderwijs.
Mijn opmerkingen
Het valt me op dat onderzoekers met name hebben gekeken naar de bijdrage van VR aan de cognitieve ontwikkeling, en minder naar het kunnen toepassen van vaardigheden in de praktijk. Verder valt me op dat het bij twee van de drie hoofdprincipes gaat om algemene didactische principes, die ook relevant zijn voor VR.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.