Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Peggy Rosario geeft een aantal suggesties over hoe je de ‘adult learning principles‘ van Malcolm Knowles kunt gebruiken bij het onderwijsraamwerk van Universal Design for Learning (UDL). Deze combinatie zou ten goede komen aan ‘student success‘.
UDL is een raamwerk dat er naar streeft leren toegankelijker en effectiever te maken voor alle lerenden, ongeacht hun individuele verschillen (o.a. achtergrond of vaardigheden). ‘Student success’ is de mate waarin een lerende de eigen doelen bereikt tijdens de onderwijservaring. Het gaat daarbij niet alleen om het behalen van een diploma, maar om de algemene ontwikkeling van de lerende.
Malcolm Knowles onderscheidde in de jaren tachtig een aantal principes met betrekking tot het leren van volwassenen. Volgens Rosario kun je deze toepassen bij UDL.
Malcolm Knowles heeft weinig aandacht besteed aan zaken als actief verwerken van leerstof, gespreid oefenen en het gebruik van toetsing als leer- en oefenstrategie. Maar verder is toch nadrukkelijk overlap met de pedagogisch-didactische richtlijnen voor technology enhanced learning die ik eerder heb beschreven.
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.