Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
De combinatie van microcredentials en digitale credentials (zoals badges) kan grote gevolgen hebben voor veranderingen op het gebied van arbeid en beroepsbevolking. Dat stelt Susan Manning in The macro impact of microcredentials. De arbeidsmarkt is sterk in ontwikkeling. Veel mensen verlaten de arbeidsmarkt of wisselen van beroep en functie. Veel vacatures worden niet vervuld met als gevolg grote tekorten binnen veel sectoren. Digitalisering leidt tot nieuwe banen en functies. Er verdwijnen ook banen en functies, maar bestaand werk verandert vooral dankzij digitalisering. Deze ontwikkelingen hebben grote gevolgen voor een leven lang leren. Manning schrijft:
This shift in the workforce emphasizes the need for intertwining learning, employment, and advancement opportunities more than ever before.
Volgens Susan Manning is standaardisatie van verificatie van bekwaamheden belangrijk om te bewijzen dat mensen weten wat ze zeggen te weten. Microcredentials kunnen daar een effectief hulpmiddel bij zijn, in combinatie met digitale credentials.
De auteur definieert microcredentials als een strategie om hapklare leereenheden te erkennen die zijn verworven op een weg naar een bredere bekwaamheid. Individuen verdienen microcredentials in de loop van de tijd en kunnen deze ‘stapelen’ tot, bijvoorbeeld, een certificaat, een minor of diploma. Microcredentials motiveren een individu om door te gaan met het verwerven van een bredere bekwaamheid en stellen de lerende ook in staat verworven kennis direct toe te passen, in plaats van te wachten tot een volledig certificaat is behaald. Met andere woorden: er is direct sprake van een ‘civiel effect’.
Manning omschrijft digitale credentials als een manier om een gemeenschappelijke taal met betrekking tot kennis, vaardigheden en bekwaamheden te hanteren. Digitale credentials kunnen worden gebruikt voor het verifiëren, kwantificeren en begrijpen van de vaardigheden en bekwaamheden van potentiële en huidige werknemers.
Microcredentials vertegenwoordigen wat er wordt geleerd. Digitale credentials beschrijven hoe er is geleerd.
Lerenden beschikken daardoor over een verifieerbaar bewijs van hun bekwaamheid die zij kunnen gebruiken richting werkgevers. Werkgevers hebben daardoor een meer gedetailleerd beeld van het huidige personeelsbestand en van kandidaat-werknemers.
De combinatie van microcredentials en digitale credentials kan volgens Manning in potentie op drie manieren grote gevolgen hebben:
Mijn commentaar
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Hoe zal e-learning zich ontwikkelen, nu de Corona-pandemie geleidelijk afneemt.