Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van FLOWSPARKS | 11-05-2022 | Article Rating | (0) reacties

Hoe bouw je een schaalbaar leerecosysteem?

Hoe bouw je een schaalbaar leerecosysteem?

Wat is een leerecosysteem?

Een leerecosysteem is de verzameling van alle initiatieven die samenwerken om een complete leerervaring te creëren binnen jouw organisatie. Belangrijk hierbij is dat het niet de verzameling initiatieven is die waarde heeft, maar eerder de relatie tussen alle onderdelen die het meer maakt dan de som der delen. Elk nieuw initiatief of een vervanging van een bestaand initiatief moet als zodanig worden beoordeeld.

Een leerecosysteem bestaat uit mensen, klassikale en e-Learning content, technologie, cultuur en strategie. Zowel van binnen de organisaties als van buiten de organisatie. Allemaal elementen die bijdragen aan zowel formeel als informeel leren. In deze blog zullen we vooral kijken naar het leerecosysteem vanuit een leertechnologie perspectief.

Een leerecosysteem is ook meer dan alleen een Learning Management System (LMS). Wanneer iemand een oplossing zoekt voor zijn leerbehoefte, gaat hij niet direct naar het LMS voor antwoorden. Ze zoeken eerst naar bronnen dichter bij hun dagelijkse praktijk, vragen het aan een collega of vinden antwoorden in een online handleiding.

Bijvoorbeeld: je hebt een trainingsprogramma geperfectioneerd dat deel uitmaakt van een formele leerervaring. Je ontdekt dat er een quick reference sheet beschikbaar is op OneDrive, gemaakt door mensen binnen de organisatie. Deze sheet heeft eigenlijk meer impact dan de formele klassikale training.

 

Waarom nadenken over een leerecosysteem?

Als iemand die werkt in L&D is het belangrijk om na te denken over het leerecosysteem van je organisatie. Het leerecosysteem is een omgeving waar mensen interacteren met content, formeel en informeel. Mensen doen dit via technologie en doorlopen leerervaringen die door de organisatie en anderen zijn gecreëerd.

Inzicht in wat er momenteel aanwezig is en hoe mensen in de organisatie jouw leerecosysteem ervaren, kan belangrijke beslissingen over jouw leerinitiatieven voeden. Kortom, nadenken over jouw leerecosysteem kan de betrokkenheid van werknemers verhogen, de kosten voor omscholing verlagen en de innovatie in de organisatie verhogen.

 

Leertechnologie in je leerecosysteem

Leertechnologie staat al vele jaren op de voorgrond. Nieuwe technologie biedt zowel nieuwe mogelijkheden als een behoorlijk aantal uitdagingen. Het kan voldoen aan de eisen om e-Learning content aan te bieden, e-Learning content te creëren, resultaten te meten, sociale ervaringen aan te bieden en in het algemeen een toegangspoort te zijn tot kennis en vaardigheden. Het kan organisaties ook verblinden om de laatste trends te volgen en mogelijk de balans in het bestaande leerecosysteem te doorbreken.

Laten we eens kijken hoe Josh Bersin de leerinfrastructuur in kaart brengt in zijn ‘HR Predictions for 2022’:

leerecosysteem
Source: The Josh Bersin Company, 2021

Algemeen

Als je veel elementen ziet, schrik dan niet. De meeste van deze elementen zijn geïntegreerd in een end-to-end oplossing die bestaat uit 1 platform. Wat je wel merkt, is dat er een vrij brede waaier aan functies is voor de technologie waar een organisatie aan moet denken.

Toegang

Het hoogste niveau van technologie is wat mensen elke dag gebruiken, gedurende de dag. Dit is het eerste punt van toegang bij het uitvoeren van hun werk.

Ontdek

Op dit niveau is het doel voor mensen om inhoud te verkennen en te ontdekken (zowel klassikaal als e-Learning). Hetzij om formele leerinhouden te vinden (korte of lange vorm) of informele inhouden waarin ze geïnteresseerd zijn.

Leren

Op dit niveau zijn mensen op zoek naar formeel leren en training. En ze zullen proberen deze te vinden met een specifiek doel voor ogen.

 

Hoe bouw je een schaalbaar leerecosysteem?

Om jouw organisatie op de toekomst voor te bereiden en de snel veranderende leerbehoeften bij te houden, is het belangrijk om na te denken over hoe je op deze veranderingen kunt inspelen.

1. Technologie

Aan de ene kant heb je de technologie waarbij je ervoor wilt zorgen dat de informatie die mensen zoeken of die je wilt dat ze begrijpen, gemakkelijk toegankelijk is. Ook moeten de stromen om bij die inhoud te komen duidelijk zijn, zodat mensen kunnen vinden wat ze nodig hebben. Hetzelfde geldt voor de verwachtingen die je hebt van leerlingen. Wat wordt er van hen verwacht als het aankomt op het gebruik van de bestaande leertechnologieën.

2. Inhoud (e-Learning)

Je hebt niet alleen een systeem nodig om mensen naar de inhoud te brengen die ze nodig hebben, maar je moet er ook voor zorgen dat er echte inhoud is. We hebben het al gehad over off-the-shelf content providers die kunnen ondersteunen met generiek leermateriaal. Maar wat als je inhoud op maat van jouw organisatie wilt creëren? Voor sommige content kan je de weg van op maat gemaakte e-Learning content creatie bewandelen en vertrouwen op een derde partij om de content voor je te creëren. Of je kunt gebruik maken van een Content Authoring Systeem.

Met FLOWSPARKS kan je e-Learning content creëren binnen de organisatie zelf. Door te kunnen vertrouwen op het instructional design dat inherent is aan FLOWSPARKS, ben je er niet alleen zeker van dat jouw content op de voorgrond staat, maar kan je er ook zeker van zijn dat er daadwerkelijk geleerd wordt.

Vraag een FLOWSPARKS demo aan:

Vraag demo aan


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.