Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Onlangs is de onderzoeksdirecteur van de Educause, Christopher Brooks, na acht jaar teruggetreden. In een interview met Edscoope blikt hij terug op deze acht jaar. De bijdrage bevat enkele interessante reflecties over de positie en het gebruik van leertechnologie binnen het hoger onderwijs.
Deze zienswijze sluit nauw aan bij mijn opvattingen en benadering van leertechnologie, al vind ik wel dat Christopher Brooks de potentie van AI weer onderschat. Er zijn verschillende vraagstukken binnen het onderwijs waar AI een bijdrage aan kan leveren. Ik heb daar vaker over geschreven (o.a. chatbots, onderwijs meer persoonlijk maken).
Ik heb me echter altijd verbaasd over de veelal Angelsaksische betogen dat technologie “will revolutionize education“. Ik ben ook groot pleitbezorger van het doen van onderzoek en van een meer pragmatische aanpak. Tegelijkertijd moeten we ook durven te experimenteren met nieuwe technologie, waarbij we ons wel steeds moeten afvragen voor welk probleem de nieuwe technologie een oplossing is.
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.