Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Let’s Learn! | 12-10-2021 | Article Rating | (0) reacties

Werknemers tussen de bedrijven door laten leren werkt

Werknemers tussen de bedrijven door laten leren werkt

Als je werknemers wilt laten leren, wordt veelal nog gekozen voor de traditionele manier van leren. Klassikaal of tegenwoordig al steeds vaker via e-learnings, is de norm. De werknemer neemt afstand van zijn werk om te leren en is op dat moment niet inzetbaar.

De praktijk wijst uit dat het ook anders kan. Leren kan heel goed tussen de bedrijven door. Zonder verlies van inzetbaarheid. Waarbij bovendien het geleerde direct in de praktijk toegepast kan worden. Dat blijkt uit deze case die wij als microlearning expert mochten uitvoeren.

 

Aandachtsvelders 

Vanuit een grote stichting in de Ouderenzorg kregen we de vraag om microlearnings voor een leertraject ‘Aandachtsvelders’ te ontwikkelen. De doelgroep waren de medewerkers die een extra rol hebben op het gebied van kwaliteitszorg (de zogenoemde aandachtsvelders). De opdracht was om een traject te ontwikkelen met zo min mogelijk verleturen. Er was geen tijd om medewerkers van de werkplek te halen om klassikaal of via een e-learning te laten leren. De opdracht was om een leertraject te bouwen waarbij de aandachtsvelders met hun nieuwe, extra taken kunnen oefenen om zich te ontwikkelen. 

Grondige aanpak 

De opdrachtgever ging grondig te werk. Zij brachten de rol van aandachtsvelder in kaart. Deze rol bestaat uit drie verschillende taken: informatie delen, aanjagen van verbeteringen en het aanspreken van collega’s op hun gedrag. Er werd een zelf-assessment ontwikkeld, waarmee de aandachtsvelders uit kunnen vinden op welk onderdeel ze nog bij kunnen leren. 

Learning journey 

In een uitgebreide bijeenkomst bleek dat de doelgroep uit drie verschillende bloedgroepen bestaat. Daarom hebben we drie verschillende persona’s gemaakt, voor thuiszorg, langdurige en kortdurende zorg. Vanuit deze drie persona’s werd bekeken in de learning journey wat er geleerd moest worden. Vervolgens werd de te leren informatie vertaald in leerdoelen. Per onderwerp werden de afzonderlijke leerdoelen en te onthouden punten vastgesteld. Daarna zijn er microlearnings in de vorm van video’s en een pdf ontwikkeld.

Losse onderdelen maken nog geen leerprogramma 

Een van de dingen waar de medewerkers in hun werk mee te maken hebben is tijdsdruk. Er is dus geen ruimte voor een uitgebreid leerprogramma met verplichte onderdelen. Daarom is een leertraject ontwikkeld waarin de aandachtsvelder veel regie heeft. Het start met de scan. Die introduceert de drie taken van de aandachtsvelder. Bij deze scan stelt iemand zelf vast in welke taak er verdieping gewenst is. Daarna gaat de aandachtsvelder opdrachten op de werkvloer doen, die passen bij de taak. Aan deze opdrachten zijn microlearnings gelinkt die de medewerkers helpen bij de opdrachten. Zo kan de aandachtsvelder zelf aan de slag met zijn eigen ontwikkeling. De aandachtsvelder werkt dus zelfstandig aan zijn of haar eigen ontwikkeling en krijgt hiervoor na afronding een certificaat.

Wat is het verschil met e-learning? 

Bij deze aanpak is er veel minder sprake van zenden dan bij de meeste e-learnings. Dit leertraject is heel praktisch gemaakt. Aandachtsvelders gaan zelf aan de slag op de werkvloer en zoeken daar zelf de hulp bij die ze nodig hebben. Bijvoorbeeld als een aandachtsvelder aan de slag wil met ‘kennis delen’, dan gaat hij of zij naar dat onderdeel en maakt de opdracht ‘bereid een werkoverleg voor’. Dat is praktisch. In de microlearning die daarbij hoort krijgt de medewerker te zien hoe anderen dat gedaan hebben en wat daar belangrijk bij was.

Opvallende insteek van de microlearnings 

De microlearningvideo’s bevatten nieuwsuitzendingen die zich afspelen in 2025. De  nieuwslezeres vertelt wat er in de jaren tussen 2019 en 2025 in gang is gezet. Ook worden een aantal medewerkers en managers geïnterviewd over hun aanpak en geven zij extra tips. In de nieuwsuitzendingen is te zien hoe deze aanpak tot een (fictieve) prijs en benoeming van beste organisatie heeft geleid.

Wat is het resultaat van deze aanpak geweest? 

De opdrachtgever zag dat de medewerkers praktisch aan de slag gingen. Ze passen het geleerde direct toe in hun werk. Dat werd gewaardeerd door de aandachtsvelders. Een flink aantal deelnemers heeft zelfs het hele leertraject doorlopen, terwijl dat niet verplicht was. Het idee was dat een medewerker alleen dat leert, wat hij of zij nodig acht. Uit de terugkoppeling bleek dat het traject als een verademing werd ervaren en dat het ‘leuk’ was om aan de slag te zijn met de nieuwe functie op een manier die direct vruchten afwierp. Er was weinig motivatie voor de medewerkers nodig. En ook geen aparte cursusdag.

Foto: pexels-koolshooters

 

Let's Learn!
Over Let's Learn!

Drie minuten leren per dag. Dat is wat werkt. Dat is wat nodig is om bij te blijven. Heb jij vandaag al 3 minuten geleerd? Begin direct nog met deze korte podcast over Microlearning.

Meer weten over het laten maken en toepassen van Microlearnings? Microlearning start hier!

 


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.