Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Marcel de Leeuwe (redactie) | 06-12-2013 | Article Rating | (0) reacties

Onderwijs beweegt, het adagio van Online Educa

Onderwijs beweegt, het adagio van Online Educa


Door onze redacteur Pieter de Vries

Het is duidelijk: vrijwel iedereen is het erover eens dat het onderwijs fundamenteel aan het veranderen is. Niet het slappe gezeur over e-learning hier en daar, een online klasje zus en zo, nee, het gaat over veranderingen, die ook het instituut school lijken te raken. Online Educa zit vol met presentaties, die halve en hele brokken van die toekomst over tafel laten gaan. Het is nog geen totaalbeeld, maar in ieder geval vallen een paar dingen op, die aan het fundament knagen.

De boodschap in Berlijn komt op het volgende neer:

  • Het leren, de manier waarop en waar, verandert onder druk van de omstandigheden. Een complexere wereld, nieuwe technologie, nieuwe mogelijkheden en het is geen exclusief Westerse aangelegenheid. De grootste en meeste interessante Ipad projecten zijn de vinden in het Midden-Oosten en Afrika.

Het formele onderwijs ligt onder vuur

  • Kosten, prestatie verbetering en maatschappelijke eisen plukken op alle mogelijke manieren aan het formele onderwijs. Het dominante onderwijskundige en organisatorische model kan die eisen niet inwilligen, de middelen ontbreken op alle niveaus. Een belangrijke rem is de beperkte innovatiecapaciteit van instellingen en opleidingen, die tot voor kort de voeten nog droog konden houden met halfwassen projecten. Daar kun je wat aan doen door goed te kijken naar de vaardigheden, die lerenden en coachende nodig hebben om vooruit te komen. Sleutelwoord lijkt hier ‘Edupreneuship’, de ondernemende leerder.

Learning analytics

  • Als iedereen technologie gebruikt om te leren, komt een enorme hoeveelheid informatie beschikbaar over hoe die leerprocessen verlopen. Het wordt makkelijker om iemand te testen, een passende leerweg te vinden of in het algemeen het leerproces te verbeteren. Niet dat we daar nu al heel goed in zijn, maar hier liggen kansen en als de onderwijswereld zich niet zelf hierover buigt, doen anderen het wel. De educatieve bedrijven likken hun vingers af bij het idee dat zij op deze manier de verloren gewaande dominantie snel terug kunnen krijgen en zich van een stabiele omzet kunnen verzekeren. In ieder geval gaat dit over effectiviteit, assessment en over de vraag, wie het voor het zeggen heeft als het gaat over jouw data, we zijn namelijk allemaal stakeholders.

Prive en werk

  • Leren is en blijft een noodzaak en lijkt zich als een zachte deken over het hele leven uit te breiden. Tot nu toe ging leren vooral over school en studie en een vorm van ‘learning by doing’ in het latere leven en bij het werk. De integratie van leren en werken liggen voor de hand, maar de mogelijkheden waren beperkt. In toenemende mate kun je je werk niet meer doen, als er geen leren plaatsvindt. Dat geldt trouwens ook voor het leven thuis. Media spelen een grote rol en beïnvloeden het dagelijkse leven in vrijwel alle facetten. Onderwijs heeft lange tijd de andere kant op gekeken en dreigt het nu definitief te gaan verliezen als er niets gebeurt.

Met andere woorden: alles is in beweging en als je niet meebeweegt, wordt het koud buiten.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.