Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Pieter de Vries (redactie) | 01-12-2017 | Article Rating | (0) reacties

LEARNTEC: veel nieuwe concepten en services

LEARNTEC: veel nieuwe concepten en services

Van 30 januari tot 1 februari 2018 staat het congrescentrum in Karlsruhe weer in het teken van LEARNTEC. Volgens de organisatie, het meest toonaangevende congres in Europa over Onderwijs en Technologie. Het is alweer de 26ste editie met deze keer als thema Onderwijs, drijvende kracht achter Digitalisering.

Dat digitalisering ons leven verandert is bekend, maar dat onderwijs daarin een drijvende kracht is, klinkt wat onwennig. De organisatie is van mening dat digitaal onderwijs een groeimarkt aan het worden is en daardoor meer invloed krijgt op digitalisering. Het onderwijs liep tot nu toe steevast achter de ontwikkelingen aan, maar volgens LEARNTEC gaat dit veranderen.

Het prettige aan LEARNTEC is altijd geweest de hechte relatie tussen het congres met sprekers en de beurs. Onderzoekers vertellen wat ze gevonden hebben en laten ook weten waar op de beursvloer hun verhaal terug te vinden is. Die link is niet altijd zonder eigenbelang, maar wel heel praktisch. Dat geldt trouwens ook voor de combinatie van de verschillende vormen van onderwijs met technologie. Zowel het lagere als het hogere onderwijs is er te vinden naast bedrijfsopleidingen.

Lopen wij achter of niet? Altijd een nijpende vraag in het onderwijs. Volgens een onderzoek van de Bertelsmann Stichting loopt het Duitse voorgezet onderwijs in ieder geval niet voor. Het gaat daarbij niet om het aantal computers of netwerken, maar om zinvolle toepassingen. Leerkrachten en directies zijn overtuigd van de betekenis van digitalisering, maar hebben moeite de juiste didactische concepten te vinden. Geen onbekend verschijnsel, maar hardnekkig.

LEARNTEC huisvest zo’n 280 exposanten uit 13 landen en dit betekent dat in ieder geval vrijwel alle grote en kleine Duitse leveranciers van hard- en software aanwezig zijn. Dit betekent veel nieuwe concepten en services; LMS, leerportalen, authoring tools, oplossingen voor talent management, en het laatste op het terrein van nieuwe technologieën als 3D, Augmented en Virtual Reality. Er is een startup area waar nieuwe bedrijven zich laten zien en horen met pitches om hun unieke waarde te onderstrepen.

De key notes dit jaar:

- Charles Jennings van het 70:20:10 instituut. Ook in Nederland een bekende met ongetwijfeld een hoge mate van ‘dat heb ik al eens gehoord’.

- Interessanter lijkt Jane Massy over de evaluatie van technologisch gesteund onderwijs

- Dat geldt ook voor Hennig Beck, een neuroscientist die aan de weg timmert met ‘Lernst du noch oder verstehst du schon’. Oftewel: ‘Ben je nog aan het leren of heb je het al begrepen”.

De conferentie is een aanrader voor iedereen die praktisch bezig wil zijn en eens bij de buren in de keuken wil kijken. Veel bijdragen zijn in het Engels, maar een beetje kennis van het Duits blijft handig.  


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Geen artikelen gevonden

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.