Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Marcel de Leeuwe (redactie) | 14-11-2013 | Article Rating | (0) reacties

Webinar Broodjes aap

Webinar Broodjes aap

Op 22 november organiseert de Open Universiteit een gratis toegankelijk webinar met de titel “Broodje aap in het onderwijs…maar wat zegt de wetenschap?”.



De tekst hieronder is in zijn geheel overgenomen van de portal van de Open universiteit.

Waar gaat het over?

Wij – en hiermee bedoel ik ouders, docenten, schoolleiders, politici, beleidsmakers, onderwijsontwikkelaars, onderwijsonderzoekers en zo verder – worden dagelijks overspoeld met berichten over wat er mis is met het onderwijs. Vaak worden die berichten ook voorzien van ‘nieuwtjes’ over hoe men denkt deze problemen op te lossen of hoe het onderwijs verbeterd kan/moet worden. Aan ‘goede bedoelingen’ geen tekort. Maar soms blijken de voorgestelde oplossingen, hoewel vaak logisch klinkend, elkaar tegen te spreken of zelfs pure onzin te zijn. En hierin ligt het probleem. Het gaat meestal om meningen van mensen en niet over bewijs, en als er al bewijs geleverd wordt, is het vaak geen wetenschappelijk bewijs (zie Ton Derksen over het verschil tussen alledaagse waarheidsvinding en wetenschappelijke waarheidsvinding).

Mark Twain zei ooit:

“In religie en de politiek komen de meningen en overtuigingen van mensen vooral uit de tweede hand, en worden zonder inspectie overgenomen van andere ‘autoriteiten’ die op hun beurt zelf ook zonder inspectie overgenomen zijn van andere non-inspecteurs wiens meningen geen stuiver waard waren.”

Helaas lijkt deze uitspraak evengoed te gelden als het over leren en/of onderwijs gaat. Dit zal in dit webinar geïllustreerd worden aan de hand van drie hardnekkige broodje-aap-verhalen, te weten:

  1. mensen, en in het bijzonder adolescenten en kinderen, kunnen multitasken;
  2. kinderen kunnen hun eigen leren sturen en reguleren (denk aan Iederwijs en de Steve Jobsscholen); 
  3. en kennisverwerving is niet meer nodig want a) deze wonderlijke wezens kunnen intelligent met ICT omgaan, b) kennis is “even houdbaar als verse vis”, en c) “het staat allemaal op het internet”.

Deze mythes verspreiden zich als een lopend vuurtje door de maatschappij, maar zijn helaas niet op wetenschappelijk onderzoek gebaseerd. Wat zegt de wetenschap hierover?

Het antwoord hoor je in dit Webinar!

Door wie?

De lezing wordt verzorgd door Prof. dr. Paul A. Kirschner. Paul is hoogleraar Onderwijspsychologie en Directeur Onderzoek Leren en Cognitie aan de Centre for Learning Sciences and Technologies (CELSTEC) van de Open Universiteit. Hij is ook Visiting Professor Onderwijs met een leerstoel in Leren en Interactie in de Lerarenopleiding aan Oulu University (Finland). Naast zijn wetenschappelijke werk, schrijft hij ook regelmatig voor Didactief (de kolom KirschnerKiest over wat docenten kunnen met wetenschappelijke resultaten) en voor Van 12-18 (zie veel van de voorbereidingsdocument die men kan lezen voor de webinar). Hij wordt gezien als expert op veel gebieden en vooral computerondersteund samenwerkend leren (CSCL); het ontwerpen van innovatieve, elektronische leeromgevingen; mediagebruik in het onderwijs en het verwerven van complex cognitieve vaardigheden.

Wanneer?

De lezing is te volgen op 22 november van 15.00 – 16.00 uur.

Inschrijven

Inschrijven is kosteloos en je kunt je inschrijven via de portal van de Open Universiteit.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.