Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van aNewSpring | 03-07-2012 | Article Rating | (0) reacties

Top 5 trends op ASTD Denver

Top 5 trends op ASTD Denver Een tijdje geleden waren wij aanwezig bij de ASTD conferentie in Denver, Colorado. Meer dan 2000 deelnemers uit meer dan 100 landen waar aanwezig bij het ‘ICE 2012: Learn something new, perform something extraordinary’. Een groei van meer dan 20% in vergelijking met vorig jaar. Naast het presenteren op onze stand, hebben we ook veel presentaties en workshops bijgewoond om inspiratie op te doen.

5 Trends


Nieuwe technologieen en inzichten in de manier waarop mensen leren zorgen ervoor dat dit process meer en meer wordt geoptimaliseerd. Tijdens deze conferentie zijn ons een aantal elearning trends hierover opgevallen:
  1. Het oprekken van de training
  2. De balans tussen informeel en formeel leren
  3. Het gaat om leren, niet elearning
  4. Het gebruik van de breinprincipes binnen het leren
  5. Het vinden van de juiste mix voor het meest optimale elearning recept.

Trend 1: Het uitrekken van de training


De eerste trend die ons is opgevallen is dat het steeds populairder wordt om training uit te rekken over een langere periode. Een voorbeeld hiervan is het gebruik van leerblokjes. Deze blokjes bevatten korte, interactieve leerprogramma’s en zullen niet meer dan 5-10 minuten in beslag nemen voor de student. Een complete training zal dan bestaan uit een bundel van deze leerinterventies. Studenten kunnen deze blokjes in hun eigen snelheid doen en ze kunnen kiezen welke blokjes zij op welk moment nodig hebben. Op deze manier hebben studenten meer tijd om de nieuw vergaarde kennis te verwerken. Onderzoeken over de werking van het menselijke brein leidde tot de conclusie dat om kennis op te slaan in het langetermijneheugen, het belangrijk is om tussen het herhalen van die informatie een nacht te slapen. Hier is dit principe ook gedeeltelijk op gebaseerd. Een andere vorm van het uitrekken van training is het combineren van klassikale training en online training tussen de klassikale sessies in.  Deze trend zorgt ervoor dat mensen effectiever leren. Voor opleiders betekent dit dat er meer resultaat uit een cursus kan worden gehaald.



Trend 2: De balans tussen informeel en formeel leren


Sinds Charles Jennings het 70:20:10 model heeft geintroduceerd voor het gebruik van formeel en informeel leren, hebben opleiders de impact die zij hebben op hun klanten gereflecteerd. Dit model zegt namelijk dat maar 10% van een leerproces plaats vindt bij het formeel leren.

Naar onze mening heeft dit model gezorgd voor een nieuw tijdperk als het gaat om leren binnen bedrijven. Maar, zoals het met alle nieuwe denklijnen gaat, is er een risico dat je de baby met het badwater weggooit. Dat is waarschijnlijk waarom Allison Rosset en Frank Nguyen de volgende vraag hebben gesteld tijdens hun Key Note presentatie: Wanneer kun je het best formeel leren gebruiken en wanneer informeel leren? Het doel van een leerproces is niet om formeel of informeel leren in te zetten, het doel is om de student zo goed mogelijk te laten leren.

Volgens Rosset en Nguyen is een belangrijk kenmerk van informeel leren dat de student zelf kan bepalen wat, wanneer en hoe hij iets leert. Het resultaat is vaak dat studenten het leren leuker vinden omdat ze zelf bepalen wat ze interessant vinden om te leren. Formeel leren gaat meer over het aanleren van vaardigheden en kennis. Het bestaat vaak uit klassikale sessies, virtuele bijeenkomsten en gestructureerde cursussen.

Omdat het soms onduidelijk is welke methode het best is om in te zetten voor een bepaalde cursus, hebben Rosset en Nguyen een kleine programma ontwikkeld waarmee je hier door het beantwoorden van een aantal vragen achter kunt komen. Dit programma zorgt ervoor dat je een bedachtzame keuze maakt voor de betreffende organisatie. Het is ook mogelijk dat de perfecte strategie een combinatie is van beide leerstijlen. Wanneer je besluit een mix toe te passen zal de uitkomst van de cursus worden bepaald door de cursusontwerper maar kan de student zelf bepalen hoe hij daar komt.

Het artikel over de Yin en Yang van formeel en informeel leren, geschreven door Allison Rossett en Frank Nguyen kun je vinden op de ASTD website:





Trend 3: Het gaat om leren, niet elearning



Als men het over leren via een computer heeft, wordt er nog vaak gesproken over ‘elearning’. Op het ASTD hebben wij gemerkt dat er steeds minder gebruik wordt gemaakt van termen als ‘elearning’ of ‘online leren’ maar dat er steeds vaker gewoon ‘leren’ wordt gebruikt. Dit heeft ons niet echt verbaasd, omdat wij ons realiseren dat als met het heeft over leren, het niet standaard meer over klassikaal leren gaat. Er vindt een verschuiving plaats waarbij het gebruik van technologie binnen leren de norm wordt; ‘Learning is the new elearning’. Wij zijn het hier helemaal mee eens. In onze tagline hadden we de ‘e’ van elearning al tussen haakjes staan maar we hebben nu besloten om de ‘e’ helemaal weg te doen en onze tagline te veranderen in ‘aNewSpring: smart learning’.



Trend 4: Het gebruik van de breinprincipes binnen het leren


Wij denken dat breinleren meer is dan alleen een trend. Het is een hele practische benadering voor het leren gebaseerd op hoe ons brein werkt. Er zijn steeds meer gevallen waarbij breinleren gebruikt wordt en waar de studenten succesvoller waren. Wij houden je daarom ook in de toekomst graag op de hoogte van de ontwikkelingen over dit onderwerp.

Brein gebaseerd leren
Brein gebaseerd leren is een trend waarbij leerervaringen worden ontwikkeld gebaseerd op onderzoek naar de werking van het brein. Het gebruikt 6 principes die ervoor zorgen dat het brein optimaal wordt gebruikt: herhaling, gebruik van meerdere zintuigen, focus, bouwen en creëren. Deze principles zorgen ervoor dat de studenten effectief leren op een leuke en interactieve manier. Lees meer over het gebruik van deze principes in ons blog over breinleren.



Breinleren en leiderschap
Wij waren zeer geintrigeerd door de ‘Brain at Work’ sessie tijdens ASTD. Deze sessie werd geleid door David Rock. David Rock NeuroLeadership Institute brengt neurowetenschappers en leiderschap experts samen om een nieuwe generatie van leiderschap te ontwikkelen. We willen graag een aantal (provocerende) inzichten van deze sessie delen, waarmee we je hopen te triggeren om hier verder in te duiken:
  • Diversiteit is belangrijk voor het brein, afwisseling is de leermaterialen zorgt ervoor dat het brein beter functioneert;
  • Slaap, fysieke focus, speeltijd, sociaal contact en rusttijd zorgen voor een beter leerproces;
  • Hoe meer stress je mee naar huis neemt, hoe minder sociale steun je van je kinderen zult ontvangen;
  • Kantoren met meer open ruimte zorgt voor een mindere productiviteit, het zorgt ervoor dat mensen afgeleid raken;
  • Wanneer je mensen meer contro geeft over het inrichten van hun werkplek, zullen zij beter werken;
  • Mensen zijn social, het is belangrijk daar rekening mee te houden;
  • Mensen zijn meer gemotiveerd wanneer zij beloningen krijgen;
  • Het belang van status, zekerheid, verbondenheid en eerlijkheid verschilt per persoon;
  • De eerste stap bij het motiveren van mensen is het minimaliseren van de frustratie;
  • Om iets goed uit te voeren is het belangrijk dat er een bepaalde mate van urgentie is, maar niet te veel. Een bepaalde mate van stress zal het resultaat verbeteren!
  • Het werkt om verschillende soorten personen anders te benaderen: introvert, extrovert, emotioneel, enz.
  • Het is zichtbaar in het brein of iemand conflicten opzoekt of uit te weg gaat;
  • Om het stressniveau van mensen te verminderen is het belangrijk om ze een bepaalde mate van controle te geven.



Trend 5: Het vinden van de juiste mix voor het meest optimale elearning recept



De laatste trend die ons is opgevallen is iets conceptueler en overlapt met een aantal eerder besproken trends, bijvoorbeeld informeel en formeel leren en het uitrekken van de training. Tijdens de conferentie is het ons opgevallen dat het bouwen van leerervaringen meer en meer gaat over het creëren van de juiste mix van interventies, voor de juiste doelgroep, in een bepaalde context met een bepaald doel.

Neem het Nederlandse adviesbureau Tulser; tijdens ASTD hebben zij een framework gepresenteerd waarmee het mogelijk is de juiste mix van interventies te vinden om een zo effectief mogelijke training te creëren. Eén van onze favoriete, Lance Dublin, had het hier ook over tijdens zijn presentatie. Bekende bedrijven als Google en Xerox gebruiken een mix van leeractiviteiten om het leren binnen deze bedrijven meer succesvol te maken.

Het draait allemaal om het boeien van de studenten met de juiste mix. Leren werkt alleen als de studenten hierbij betrokken zijn. Wanneer je een cursus aan studenten aanbiedt is het dus belangrijk om te focussen op de behoefte van deze studenten. Wat willen zij leren en hoe willen zij dit leren? Kunnen wij hem het juiste leerrecept aanbieden?

In onze visie kan adaptief leren hier een belangrijke rol is spelen. Wanneer je gebruik maakt van persoonlijke leerschema’s zal elke student een persoonlijke set van leeractiviteiten voorgeschoteld krijgen, gebaseerd op de behoefte en de voortgang van de student. Dit betekent dat een training speciaal kan worden samengesteld voor iedere individuele student!


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Geen artikelen gevonden

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.