Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
De belofte van het internet is dat grote hoeveelheden wetenschappelijke kennis in potentie beschikbaar kunnen komen voor iedereen die daar behoefte aan heeft. Dat biedt de wetenschap ongekende mogelijkheden.
Wat er allemaal bij komt kijken om onderzoeksdata zo toegankelijk mogelijk te maken, is op 1 augustus met Babs van den Bergh, directeur Onderzoek en Wetenschapsbeleid van het Ministerie van OCW besproken bij de presentatie van het SURFshare boek ’Toegang tot onderzoeksdata’. Effectiever onderzoeken Betere toegang tot onderzoeksdata maakt onderzoek gemakkelijker reproduceerbaar en verifieerbaar. Door data te hergebruiken kunnen we kosteneffectiever werken. Bovendien opent de digitale toegankelijkheid van bronnen ook de deur voor het laten analyseren van deze bronnen door computers. Wetenschappelijke inzichten zullen sneller ontstaan door het inzetten van zoek- en rekenkracht van computers omdat er meer informatie in de analyses kan worden meegenomen dan menselijkerwijs behapbaar is. Vragen
De nieuwe publicatie in de SURFshare-serie gaat over de vergaande invloed van het internet op de onderzoekspraktijk. ‘Open data’ bieden zegenrijke beloftes, maar de wetenschap heeft nog een stap te zetten voordat zij haar zegeningen kan gaan tellen. Er zijn nog veel onbeantwoorde vragen hoe de toegang tot onderzoeksdata geregeld moet worden. Welke data bewaar je wel, welke niet? Hoe toegankelijk, hoe ‘open’ maak je die data? Hoe richt je een data repository in? En wat is de juridische status van zo’n database? Mag een onderzoeker bijvoorbeeld data zo maar hergebruiken? En hoe is het auteursrecht dan geregeld? Waardering voor hergebruik Babs van den Bergh geeft aan dat het boek een goed overzicht biedt van het Nederlands datalandschap. “Het belang van de toegankelijkheid van onderzoeksdata groeit met de dag. Dit boek behandelt dus een zeer belangrijk onderwerp uit de praktijk van de wetenschap van de 21-ste eeuw. Maar we zullen de vruchten van onderzoeksdata pas goed kunnen plukken, indien onderzoekers elkaar ook echt gaan waarderen voor het beheer en het delen van hun data.” SURFfoundation hoopt, samen met de partners in het veld die aan deze publicatie hebben meegewerkt (o.a. DANS en 3TU.Datacentrum, NWO en STM uitgevers), een bijdrage te kunnen leveren aan het wegnemen van de praktische, juridische en mentale hobbels voor het realiseren van deze beloftes. De publicatie is met name interessant voor mensen binnen het hoger onderwijs die bezig zijn met opslag van data, datamanagement en onderzoeksondersteuners. Bron: SURFfoundation
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.