Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 03-05-2011 | Article Rating | (0) reacties

Digitalisering leermiddelen blijft achter

Digitalisering leermiddelen blijft achter Het gebruik van digitale leermiddelen in het onderwijs groeit erg langzaam. Docenten denken dat het gebruik zal toenemen als de ICT-infrastructuur op scholen verbetert en als zij meer tijd krijgen om eigen leermiddelen te zoeken of te ontwikkelen.

 

Dat blijkt uit de Leermiddelenmonitor die dit jaar voor de vierde keer is uitgebracht door het Kenniscentrum Leermiddelen (KCL) van SLO. Leidinggevenden zien vooral bijscholing als extra stimulans voor intensierver gebruik van digitale leermiddelen.

 

De Leermiddelenmonitor zoomde dit jaar in op het gebruiken, ontwikkelen en delen van leermiddelen, de kwaliteit van leermiddelen en leermiddelenbeleid. Behalve docenten zijn dit jaar ook leidinggevenden bevraagd.  Ook zijn er dit jaar gegevens beschikbaar voor so en vso.


Gebruik van leermiddelen

Net als in vorige jaren laat de monitor zien dat docenten de methode als basis gebruiken en deze aanvullen met eigen ontwikkelde of gevonden leermiddelen. Leidinggevenden in po en vo denken dat docenten meer uitgaan van de methode dan docenten zelf aangeven. De door docenten en leidinggevenden verwachte toename van het gebruik van eigen ontwikkelde of gevonden leermiddelen blijft uit. Opvallend is ook dat in het v(s)o de invoering van de zogenaamde gratis schoolboekenmaatregel geen extra impuls heeft gegeven aan het stimuleren van docenten om zelf leermiddelen te ontwikkelen.


Kwaliteit van leermiddelen

De kwaliteit van aanvullende gevonden leermiddelen zit vooral in de combinatie met andere gebruikte leermiddelen. Docenten blijken daarbij vooral af te gaan op intuïtie en ervaring. Ongeveer de helft gaat ook uit van een leerlijn die gevolgd moet worden. Wat betreft dit punt wensen docenten meer ondersteuning, liefst in de vorm van een digitaal instrument dat het mogelijk maakt de koppeling tussen een geformuleerde leerlijn en daarbij passende leermiddelen te realiseren.


Leermiddelenbeleid

Het percentage scholen waar leermiddelenbeleid gevoerd wordt stijgt licht. Hoewel blijkt dat docenten bij het formuleren van het leermiddelenbeleid worden betrokken, is de uitvoering van dat beleid echter onvoldoende zichtbaar. Docenten vinden het besluitvormingsproces rondom het leermiddelenbeleid een stuk minder transparant dan leidinggevenden.

Bron/meer informatie: SLO


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.