Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 04-03-2011 | Article Rating | (0) reacties

Studiedag Digitale Toegankelijkheid bij KU Leuven

Op woensdag 16 maart 2011 richt de Werkgroep Digitale Toegankelijkheid in de Campusbibliotheek Arenberg (Heverlee) een studiedag in.

Op deze studiedag 'Digitale toegankelijkheid aan de K.U.Leuven' presenteert de Werkgroep Digitale Toegankelijkheid een aantal concrete stappen die de universiteit ondernam om de studiemogelijkheden van studenten met een functiebeperking te verbeteren. De aandacht richt zich vooral op algemene documenttoegankelijkheid en de toegankelijkheid van multimedia. Gastspreker is prof. Joachim Klaus van de Universiteit Karlsruhe en winnaar van de Myriam Van Acker award 2010.

Tijdens deze studiedag wordt de folder “Toegankelijke documenten maken. Goede praktijken voor digitale documenten” voorgesteld. In deze folder worden richtlijnen aangerijkt om Worddocumenten, PowerPoint-presentaties en PDF-documenten toegankelijk op te stellen.

Dyslexie

Verder beleeft ook het videoproject ‘Studeren met dyslexie’ zijn première. Deze video’s zullen online geplaatst worden als praktijkvoorbeeld van toegankelijke multimedia en kunnen bijdragen aan de noodzakelijke informatie en sensibilisering m.b.t. het thema dyslexie binnen de universitaire gemeenschap.

Een derde thema dat tijdens de studiedag aan bod komt, zijn verrijkte weblectures. Steeds meer docenten zijn geïnteresseerd om hun lessen op video te (laten) registreren. Een belangrijk argument om de kwaliteit van presenteerbaarheid hoog te houden is de toegankelijkheid voor studenten met een functiebeperking. Zo is het belangrijk om weblectures van ondertiteling te voorzien, zodat slechthorenden ze ook goed kunnen volgen. Een bijkomend voordeel is dat deze ondertitelingen doorzocht kunnen worden, en de resultaten van de zoekactie direct verwijzen naar het betreffende moment in de weblecture. Een expert van de V.U.Amsterdam verzorgt een presentatie van hun project rond verrijkte weblectures.

De studiedag zal afsluiten met een blik op de uitdagingen voor de toekomst via een panelgesprek. Inschrijving vooraf is gratis maar verplicht.

http://www.kuleuven.be/digitaletoegankelijkheid/studiedag2011/


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.