Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 02-12-2010 | Article Rating | (0) reacties

Online Educa Berlin 2010 – ‘Learning for All’

OEB probeert ieder jaar een goeie mix te maken van onderwerpen, die voor onderwijsinstellingen, bedrijven en de gewone leerder interessant zijn. Dit jaar bovendien een poging om naast die saaie lezingen wat meer leven in de brouwerij te brengen. Dat lukt aardig met demonstraties en echte praktijksessies, zoals met Sugata Mitra, de man van de ‘Hole in the Wall’.

De aftrap was voor Talal Abu-Ghazaleh (Palestine), een geslaagd ondernemer, die zich vooral inzet voor ontwikkelingen in de Arabische wereld. Hij is voorzitter van de United Nations Organisatie Global Alliance for ICT and Development (GAID). In zijn ogen is er een revolutie nodig om meer mensen te laten profiteren van onderwijs. Nieuwe media maken het mogelijk, maar bestaande onderwijsstructuren zijn de dood in de pot.

Adrian Sannier (USA) is verbonden aan het Pearson eCollege, een van de sponsors van OEB, en hij predikt meer agressie. We zijn te lief geweest voor al degene, die op de rem gaan staan, zodra het over onderwijsvernieuwing gaat. Het bestaande systeem werkt niet en we laten de kans liggen om net als de burgers, de bedrijven en overheden te profiteren van de mogelijkheden, die media bieden. Op het einde van zijn speech een  uitglijder als hij probeert zijn bedrijf te verkopen als de garantie voor een oplossing.

Het meest interessant was het verhaal van Charlie Leadbeater (UK), bekend om zijn TED talks en in 2008 nog gekwalificeerd als ‘the wizard of the web’. Een man met een indrukwekkende CV, die nu als management & information consultant door de wereld gaat. Zijn analyse is dat we moeilijk loskomen van het bestaande onderwijssysteem, omdat ons denken nog bepaald wordt door verouderde percepties. Het onderwijs is teveel push en moet pull worden om aan de wereldwijde behoefte aan onderwijs en leermogelijkheden tegemoet te komen. Pull is uiteindelijk veel efficiënter, omdat de eindgebruiker aan het roer zit en als die gemotiveerd is, komt het leren vanzelf.  Zijn adagio is ‘learning from the extremes’.  Kijk naar mogelijkheden om het leren in de meest desolate plekken op aarde van de grond te krijgen en je krijgt meer inzicht in de oplossing voor de problemen in je eigen verwende omgeving.

 

Vervolgens van de ene naar de andere sessie gerold en een paar dingen zijn blijven hangen:

Learning for Business met: Charles Jennings, Jay Cross, Laura Overton en Doug Beckwith.

·         Timing is belangrijk. Cultuur beslissend.

·         Veel leren is geen leren, want het levert geen gedragsverandering op.

·         LMS kan niet vaststellen of er geleerd is, alleen bijhouden of iemand aan het materiaal heeft gezeten en hoe lang.

·         Leren in toenemende mate iets dat het verschil kan maken, zeker in bedrijven waar mensen invloed hebben op de productie en services.

 

Assessment van leren in de digitale wereld met: Brian Holmes, Thomas Ryberg, Kiran Trehan, Ulf-Daniel Ehlers.

·         Nieuwe leerstrategieën worden niet ondersteund door nieuwe assessment methoden. Ernstige tekortkoming, omdat proces monitoring cruciaal is.

·         Return on Investment. Besteedt er aandacht aan, maar gebruik de vraag naar rendement vooral als aanleiding om over innovatie te praten.

·         We waren nooit goed in het meten van effecten. Achterblijven is ‘killing’ bij het gebruik van zoveel verschillende media en werkvormen.

Business prestaties verbeteren met sociale media met: Ellen Wagner en Jane Hart

·         80% van het leren is informeel en dat wordt meer door het toenemend gebruik van media

·         Accent komt te liggen op werkplekleren.

·         Portalen zijn niet alleen voor leren, maar vooral om communicatie te ondersteunen op een gestructureerde manier, zodat velen kunnen profiteren van nieuwe kennis, nieuwe inzichten,

·         Wat is kwaliteit?  Gebruik de visie en beoordeling van eindgebruikers door de mogelijkheden van ‘polling en rating’. Die mening is doorslaggevend voor het gebruik.  

·         Belangrijke beoordelaar blijft de manager, want die heeft zijn of haar nek uitgestoken en daarom een opvatting over wat goed is.

 

Tot morgen ....

Pieter de Vries

 

 

 


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.