Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 22-10-2010 | Article Rating | (0) reacties

‘Met open source besparen we 4000 euro per jaar'

 “Door te kiezen voor open source software (ServerAtSchool), besparen we zo’n 4000 euro per jaar per school. Dan heb ik het alleen over onderhoud, niet over de aanschaf van software of smartboards.”

Dat zegt Paul van Putten, algemeen directeur van de Stichting KBA Nieuw West, een club van acht scholen in het primair onderwijs, verspreid over Amsterdam. Inmiddels maken vijf van de acht aangesloten scholen bij KBA gebruik van ServerAtSchool, een concept dat ontstaan is in maart 2004 en een ICT-systeem met louter open source ingrediënten behelst voor het onderwijs.

Volgens Van Putten betalen scholen jaarlijks toch al snel tussen de 5000 en 6000 euro voor het onderhoud. Fors meer dan de scholen binnen KBA doen die gebruikmaken van ServerAtSchool. “Het systeembeheer van de open sourcecomponenten is uitbesteed aan Ingenieursbureau PSD in Bussum. Daarnaast zijn wij jaarlijks een relatief klein bedrag (circa 100 euro per jaar per server) kwijt aan de (door-)ontwikkeling van ServerAtSchool, en wordt jaarlijks een lidmaatschapsbedrag (25 euro) afgedragen aan STRICT (Scholen Tezamen Rijk met ICT), de gebruikersvereniging waaraan basisscholen en besturen deelnemen die ServerAtSchool gebruiken”, aldus Van Putten.

Ondanks de aangetoonde voordelen, zoals meer flexibiliteit, vrijheid én kostenbesparingen, bespeurt Paul van Putten tot op heden nog niet echt veel enthousiasme bij collega-scholen waar het gaat om het gebruik van open source software in zijn algemeenheid en ServerAtSchool specifiek. In dat proces lijkt een belangrijke rol weggelegd voor de bovenschoolse ICT’er, aldus Van Putten. “Verstandige schoolbestuurders zullen hun oor toch regelmatig te luister leggen bij hun specialisten. Zeker als het gaat om ICT. Het advies van de bovenschoolse ICT’er zal dan ook zwaar wegen. Feit is dat het gros van die groep nog steeds op de lijn van de ‘grote jongens’ zit. Vaak wordt dat ook in stand gehouden vanuit een soort van behoudendheid, een soort van veiligheid. Je weet wat je hebt, en zolang het werkt is er geen aanleiding om dat te veranderen. Het kost dan ook erg veel moeite om andere schoolbesturen mee te krijgen richting open source software. Toch worden er wel stappen gemaakt, hoe klein dan ook. Binnen Stichting KBA proberen we nu scholen én schoolbesturen in onze eigen omgeving geïnteresseerd te krijgen voor dit mooie systeem. Probleem is echter dat wij niet veel geld voor pr hebben, en daarbij willen we onze leden niet extra belasten met allerlei promotiegelden.”

Het volledige verhaal met Paul van Putten en George Pol van Stichting KBA Nieuw West, is hier te lezen.

Bron: NOiV


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.