Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 11-02-2009 | Article Rating | (0) reacties

Lustrumeditie Nationale E-learning Congres over 'waarheid en bewijs'

"Zonder voorkennis ben je niet in staat om kennis te plaatsen en te duiden." Die uitspraak deed Paul Kirschner aan het begin van het 10de Nationale E-learning Congres, dat op 10 en 11 februari gehouden werd in de High Tech Campus in Eindhoven. Toeval of niet: de uitspraak van Kirschner stond niet op zich. Gedurende de eerste congresdag waren er meerdere sprekers die in hun presentatie het onderscheid tussen waarheid (geloof) en bewijs (wetenschap) aanhaalden.

Door Frits de Jong

Aan de zuidkant van Eindhoven, in de naaste omgeving van de A2, ligt de High Tech Campus Eindhoven. Het technologiecentrum, dat ook wel wordt aangeduid als het 'hart van Europa's leidinggevende R&D-regio' (Wikipedia), bevat een groot aantal bedrijven die samenwerken bij de ontwikkeling van nieuwe technologieën. Een goedgekozen locatie voor de 10de editie van het Nationale E-learning Congres, dat op dinsdag 10 en woensdag 11 februari op het complex werd gehouden. Ruim 280 geïnteresseerden waren afgekomen op het lustrumevenement, dat met Paul Kirschner, Joep Schrijvers en de Amerikaan Elliott Masie (via een rechtstreekse verbinding met New York) een paar grote namen in huis had gehaald.

Het was dagvoorzitter Harm Weistra, zelfstandig adviseur e-learning en voormalig hoofdredacteur van e-Learning.nl, die het spits mocht afbijten en na een felicitatie aan het adres van organisator SBO in een korte presentatie inging op verleden, heden en toekomst van e-learning. Het opmerkelijke daaraan was dat Weistra ook bij de eerste editie van het Nationaal E-learning Congres de dag aan elkaar praatte, een congres dat destijds de ondertitel 'Hoe ondersteunt ICT u als bedrijf of als docent' meekreeg. "Toentertijd was het allemaal vrij aanbodgedreven, terwijl het nu juist gaat en draait om de lerenden", aldus Weistra, die in zijn presentatie uitgebreid stilstond bij LinkedIn. Op dat populaire sociale netwerk had Weistra, in de LinkedIn-groep van het Nationale E-learning Congres, aan de deelnemers van die groep gevraagd om mee te denken en te schrijven aan zijn openingsspeech. "Dat experiment is niet geslaagd. De belangrijkste reden daarvan is dat deelnemers op een dergelijk netwerk niet discussiëren, waardoor er geen convergentie ontstaat."

Multitasken
Na de openingswoorden van Harm Weistra was het de beurt aan Paul Kirschner, hoogleraar Onderwijstechnologie & Psychologie & Leven Lang Leren aan de Open Universiteit, en door Weistra geïntroduceerd als "een eigenzinnig persoon die geen blad voor de mond neemt". Nog maar koud op het toneel maakte Kirschner die woorden waar, door aan te geven dat zijn presentatie vooral in zou gaan op de vele broodje-aapverhalen die bestaan over leren en onderwijs. "De leerpiramide van Bales bijvoorbeeld", aldus Kirschner, die verder de stelling deponeerde dat in het huidige onderwijs te veel beweringen worden geaccepteerd als waarheid, terwijl er geen adequaat bewijs voor is. Als voorbeeld noemde Kirschner multitasken, een vandaag de dag veelgebruikt begrip om aan te geven dat een kind gelijktijdig veel verschillende dingen zou kunnen doen. "Onzin", aldus de hoogleraar. "Evolutie is een proces van duizenden jaren, en wij gaan er zomaar vanuit dat de hersenen van een kind binnen een halve generatie totaal zouden zijn veranderd. Klinkklare onzin. Het erge is dat we het ook nog allemaal geloven", aldus Kirschner, die in dat kader een stevig pleidooi hield om meer te kijken naar de wetenschap. "Geloven is waarheid, en wetenschap is bewijs".

'Verservicing'
De Belg Steve Boone is Business Area Manager bij IBM, en op het laatste moment werd hij naar voren geschoven als vervanger van zijn collega Arjan Radder. In zijn presentatie ging Boone met name in op de voor- en nadelen van sociale netwerken, waarbij het onder meer ging over aspecten als vertrouwen en veiligheid. Ook werd er kort stilgestaan bij de belangrijkheid van serious business games, een onderdeel dat door de huidige wereldwijde financiële problemen bij een groot aantal bedrijven een flinke knauw heeft gekregen. De afsluitende presentatie voor de lunch werd gegeven door Joep Schrijvers, columnist bij Managementteam en auteur van boeken over management, mens en maatschappij. Op een snelle en humoristische manier bleek Schrijvers in staat om het publiek een spiegel voor te houden, waarbij het draaide om de stelling/vraag 'de opleider is in de glazen samenleving gemuteerd tot een serviele cyborg, die in sprookjes gelooft'). Schrijvers ('Toch is er hoop') hekelde in zijn presentatie onder meer de registrerings- en monitormaatschappij en de verservicing van het onderwijs ("De docent als dienstverlener"). En, net als Paul Kirschner, bekritiseerde hij de maatschappij waarin we geen onderscheid meer maken tussen fabels en feiten. "Durf te checken!", aldus een goed in vorm zijnde Schrijvers richting onderwijswereld en wetenschappers.

Open source in het onderwijs
Na de lunch was het de beurt aan een twintigtal sessies, verdeeld over twee secties van tien. Onderwerpen en thema's die onder meer besproken werden zijn: mobile learning, het digitaal portfolio, edugaming in de zorg, videoconferencing en webcolleges in het onderwijs, leren met behulp van social software en competenties onderhouden en toetsen met e-learning. Een divers programma, met voor iedere bezoeker wat wils. Op de sessie over 'open source in het onderwijs' kwam een achttal congresgangers af, en zij werden bijgepraat door Peter van der Wijden, docent Informatica & Bio-informatica aan de Hogeschool Leiden. In zijn presentatie ging Van der Wijden in op de verschillende typen open source software ("Vrijwel iedereen gebruikt wel één of meerdere open sourceprogramma's") en open standaarden, en stond hij ook stil bij de betekenis en rol van open content. In het licht daarvan was er ook aandacht voor het onderwerp licenties, waarbij de focus werd gelegd op Creative Commons, een reeks van (vrije) licenties die het mogelijk maakt dat makers van tekst, beeld of geluid (legaal) bestanden uitwisselen. Aan het eind van de sessie waren de aanwezigen het er wel over eens dat er, wat betreft open source in het onderwijs, nog een lange weg te gaan is. "Toch zijn er wel degelijk lichtpuntjes", zo sloot Peter van der Wijden zijn sessie af.

Leerstationzorg.nl
Van geheel andere orde was een sessie over het gebruik van e-learning/blended learning in de zorg. De sessie, die werd ingeleid door Sabine Scheer van de branchevereniging NVZ (Vereniging van Ziekenhuizen), ging over de werking van Leerstationzorg.nl. Dat betreft een platform voortgekomen uit een initiatief dat in 2003 is opgestart door circa 25 ziekenhuizen, met als missie om de kennis van verpleegkundigen en overige medewerkers van aangesloten zorginstellingen in kaart te brengen. Om de ontwikkeling en kwaliteit van digitaal lesmateriaal voor zorg en onderwijs ook voor de toekomst te borgen, is een en ander in handen gelegd van Stichting Leerstation Zorg, een organisatie waar inmiddels een flink aantal (zorg)instellingen bij aangesloten is. Na de inleiding van Sabine Scheer is het Netty van Balsfoort die over het ontstaan, het werk en het belang van de stichting doorpraat, waarbij ook aandacht wordt geschonken aan de 'beren op de weg'. Daarbij moet gedacht worden aan tijdsinvestering (het bedenken en opstellen van toetsvragen door eigen personeel), de inbedding in de organisatie en het punt van eigendomsrechten. Na Netty van Balsfoort werd het woord gegeven aan Esther van Wamelen, afdelingshoofd chirurgie in ziekenhuis Bernhoven in Oss, die kort naar voren bracht hoe het geheel in de praktijk werkt.

Elliott Masie
Om kwart over 4 in de middag was er een uur durende virtual classroom gepland met Elliott Masie vanuit de Verenigde Staten, en wonderwel kon eigenlijk direct worden aangeschoven. Masie, wereldwijd een van de belangrijkste en invloedrijkste mensen in de wereld van (e-)learning en onder meer oprichter van The MASIE Center Learning Lab & ThinkTank, sprak de circa 280 congresgangers toe vanuit zijn kantoor in New York ("Ik zit hier op dezelfde plaats waar ooit Grace Hopper, een van vrouwelijke computerpioniers, heeft gezeten"). In een korte inleiding blikte Masie nog eens terug op de successen, toepassingen en veranderingen die in de afgelopen 11 jaar hebben plaatsgevonden op het gebied van (e-)learning. Ook nodigde hij de congresgangers uit met elkaar van gedachten te wisselen over de betekenis van de letter 'e' in het woord e-learning. Het leidde tot een reeks van antwoorden ('boring', 'exciting', 'efficient'). De Amerikaan ging ook in op de rol die e-learning kan spelen bij de bestrijding van de werkloosheid, en legde daarbij de nadruk op het continue bijhouden en trainen van je vaardigheden (reskill).

Vragen
Na de inleiding van Masie, werd het tijd voor een aantal vragen die hem vanuit Eindhoven werden gesteld. Zo was er de vraag waarom e-learning tot nu toe niet écht aanslaat. Bij zijn antwoord was Elliott Masie niet te beroerd om de hand in eigen boezem te steken, en riep hij de aanwezigen op toepassingen op het gebied van e-learning vooral toegankelijker te maken. Over het gebruik van open source in relatie tot e-learning, een andere vraag die werd gesteld vanuit het publiek, was Masie erg stellig. De Amerikaan zei de komende jaren "enorm veel te verwachten van open source software", waarbij hij benadrukte dat het wat hem betreft daarbij ook gaat om open content. Met name de waarde van de communities rondom open source software werd door Elliott Masie meerdere malen benadrukt en geprezen. "Voor veel gebruikers van open source software is dát ook de toegevoegde waarde en niet zozeer het feit of open source software al dan niet gratis is", aldus Masie. Aan het slot van zijn interactieve bijdrage ging Masie ook nog even in op de opmerking die Paul Kirschner eerder die dag maakte over multitasken. "Ik kan het niet helemaal eens met Paul zijn. Ik geloof best dat je een aantal dingen tegelijk kunt doen, maar het hangt er wel vanaf wat je doel is. Ik kan prima een verhaal schrijven met op de achtergrond de tv aan. Het wordt anders als er een tv-programma is wat ik per sé wil volgen. Vergeet het schrijven dan maar."

E-learning Award
Aan het eind van de eerste congresdag was er de uitreiking van de eerste Nederlandse e-learning award, een prijs die in het leven is geroepen door e-Learning.nl en bestemd is voor innovatieve projecten waarbij technologie een hoofdrol speelt om het leren en/of de performance van mensen en organisaties te verbeteren. Namens de jury was het Yvonne Sterken (redactielid e-Learning.nl) die de rapporten over de vier genomineerden (Trimbos Instituut, de Universitaire Lerarenopleiding van het Onderwijscentrum Vrije Universiteit; Jutten Simulations; Learning4Life en ACHT Bedrijfsinnovatie bv) voor het voetlicht bracht, en uiteindelijk het Trimbos Instituut uit Utrecht er vandoor zag gaan met de award. Volgens de jury 'zijn zij er in geslaagd om technologie op een effectieve manier in te zetten voor een complex onderwerp, namelijk gedragsverandering ten aanzien van het gebruik van drugs, alcohol en roken'. Het laatste officiële woord op de eerste dag van het congres was voor de makers van het winnende programma. In een dankwoord toonden zij zeer vereerd te zijn met de prijs en de erkenning."Met name omdat voorlichting op het gebied van alcohol, drugs en roken soms toch wel lastig is, en mogelijk helpt deze prijs om dat beeld te doen kantelen", aldus de gelukkige winnaars.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Geen artikelen gevonden

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.