Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 18-08-2008 | Article Rating | (1) reacties

Document met tips en mogelijkheden van Web 2.0-toepassingen

Het is al een paar maandjes oud, maar nog zeker de moeite van het lezen waard. We hebben het over het eindwerk ('Het internet heruitgevonden: Web 2.0 - Express yourself!') van Sander Garrevoet, laatstejaarsstudent lerarenopleiding, Sint-Lieven hogeschool (KaHo Sint Lieven), departement Sint-Niklaas. Na een lange zoektocht kwam Garrevoet uiteindelijk terecht bij het onderwerp 'Web 2.0, toegespitst op het onderwijs', en na een grondige studie van het onderwerp Web 2.0 in de onderwijspraktijk is Garrevoet er ten stelligste van overtuigd dat het gebruik en de implementatie van Web 2.0-toepassingen in het onderwijsleerproces een verrijking voor het onderwijsleerproces kan betekenen. In zijn eindwerk gaat Sander Garrevoet onder meer in op de voor- en nadelen van Web 2.0-toepassingen; het gebruik van filmpjes in de klas; en een uitleg over bloggen, wiki's, podcasts en RSS. Aan het eind van het document is er flink veel ruimte voor een aantal praktische oefeningen ('Wat kan ik embedden op een Blog?'; 'Hoe plaats ik mijn foto's online?').

Garrevoet is lovend, maar ook kritisch over Web 2.0-toepassingen. Wat hem betreft levert het inzetten van Web 2.0-toepassingen niet automatisch een bijdrage aan de vormen van leren die het huidige onderwijs kenmerken. 'Kernvragen bij het gebruik van deze nieuwe leermiddelen blijven: 'Welke vormen van leren en welke leeruitkomsten zijn gewenst?' en 'Wat heeft Web 2.0 dan te te bieden en hoe zetten we ze zo goed mogelijk in?'.

Tot slot van zijn eindwerk (60 pagina's) geeft Sander Garrevoet de lezer/de leerkracht ook nog een aantal tips mee. 'De implementatie van Web 2.0-toepassingen stopt niet bij de tips en de mogelijkheden die ik aanreik in dit eindwerk. Web 2.0-toepassingen zijn constant in ontwikkeling en elke dag komen er nieuwe mogelijkheden, toepassingen bij. Het is dan ook aan jou als leerkracht om kritisch, maar met een open blik met die nieuwe toepassingen en mogelijkheden om te gaan. Onderzoek het nut voor het onderwijsleerproces en deel dit met je medecollega's. Sta dus niet stil, en ga zelf actief op zoek naar mogelijkheden om te gebruiken. Vergeet je belevenissen niet te delen met anderen, want zoals John Donne in de zestiende eeuw: 'No man is an island, intire of it selfe'. Samen weten we zoveel meer.'


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Klaas Wassens
Van Klaas Wassens | 03-09-2008
Onlangs zijn we in de RSM met een groep gestart die zelf wil ondekken en ervaren wat er allemaal onder de Web 2.0 vlag schuil gaat. Daarnaast zijn we aan het brainstormen welke toepassingen in leren nuttig en mogelijk zijn. Ik ben dus geintresseerd in dit rapport (60 blz.).. Groeten Klaas Wassens RSM Erasmus University Executive Education
Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Geen artikelen gevonden

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.