Downes maakt gehakt van Kirschner
"I will tear his article apart". Aldus een getergde Steven Downes tijdens het vierde Edublogdiner dat aan de vooravond van de Surf Onderwijsdagen 2007 (OWD 2007) plaats vond. Downes doelde daarmee op een populaire artikel Why Minimal Guidance During Instruction Does Not Work: An Analysis of the Failure of Constructivist, Discovery, Problem-Based, Experiential, and Inquiry-Based Teaching van de Nederlandse hoogleraar Paul Kirschner (en anderen) dat de Canadese onderzoeker en Edublogger in zijn keynote tijdens deze conferentie over ICT in het (hoger) onderwijs inderdaad ongenadig op de korrel zou nemen.
Paul Kirschner cs bekritiseren in dit artikel het sociaal-constructivisme. Zij stellen daarin dat minimale vormen van begeleiding niet zouden leiden tot positieve leerervaringen. In plaats daarvan pleiten deze auteurs, aldus Downes, voor mee instructivistisch onderwijs. Downes zelf -daarentegen- is aanhanger van free learning, in plaats van controlled learning.
Stephen Downes schetste een beeld van leren en onderwijs waarin geen sprake is van acquisitie van kennis maar van 'groei'. Waarbij leren vooral bedoeld is om patronen te leren herkennen. Leren zou meer gericht moeten zijn, vindt Downes, op het ontwikkelen van capaciteiten en aptitudes, en niet op het leren van wetten en feiten.
In zijn bijdrage gaf hij een invulling van het 'connectivisme', waarbij doceren vooral modelleren en demonstreren is en leren een kwestie van practiseren en reflecteren. Beide didactische aspecten vereisen volgens Downes actieve participatie in een authentieke community of practice. Een docent zou daarbij vooral op een transparante manier te werk moeten gaan. Dus ook open moeten reflecteren, en bepaalde aannames ter discussie durven stellen. Downes is voorstander van het gebruik van social software (wiki's, weblogs etc.) omdat deze technologie deze transparante manier van leren en werken mogelijk maakt. Traditionele applicaties zijn daarentegen veel meer gesloten.
Downes illustreerde dit met drie zogenaamde loci of control:
- Content packaging: je verpakt 'leren' in een pakketje dat je in een bepaalde volgorde moet doorlopen.
- Federated search: je laat lerenden alleen in een aantal voorgeselecteerde databanken zoeken.
- Learning design: je ontwikkelt een mechanisme waarmee lerenden op een bepaalde manier door het leermateriaal geleid worden.
Stephen Downes bekritiseerde het artikel van Kirschner cs vanuit een aantal invalshoeken, zoals:
Stephen Downes heeft zijn opvattingen over het artikel van Kirschner e.a. uiteraard ook
online gezet (hij brengt echt in de praktijk wat hij predikt). Een
must read zou ik zeggen.
Wilfred Rubens, redactielid e-learning.nl, doet deze week verslag vanaf de Surf Onderwijsdagen 2007
Hoe waardeert u deze bijdrage?