Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 22-08-2007 | Article Rating | (1) reacties

Vervolgopleiding tot medisch specialist volop in beweging

De opleiding tot medisch specialist is aan het veranderen. De 'meestergezel-constructie', waarbij je als assistent in opleiding tot medisch specialist (AIOS) na zes jaar het vak van chirurg inrolde, behoort binnenkort tot het verleden. Bij de AIOS-opleiding nieuwe stijl is digitalisering het toverwoord, waarbij een Canadees onderwijsmodel uit 1996 richtinggevend is. Termen als competenties, e-learning, e-portfolio en e-skills zullen de boventoon gaan voeren in de moderne medische vervolgopleiding. Om een goed beeld te krijgen van het aanbod en de mogelijkheden van de opleiding nieuwe stijl, wordt op 12 september in het UMC Utrecht het symposium 'E-learning en het E-portfolio in de moderne vervolgopleiding tot medisch specialist' gehouden.

Door Frits de Jong

Stilzitten is niet Marlies Schijven meest favoriete hobby. Bezig zijn daarentegen wel. Zo rondde zij een doctoraalstudie gezondheidswetenschappen af aan de Universiteit van Maastricht, vond zich daarna nog te jong om al aan het werk te gaan, besloot een propedeuse geneeskunde te halen, werd toegevoegd onderzoeker bij het Skillslab van diezelfde Universiteit, behaalde een bul geneeskunde, begon hierna als assistent chirurg in het Catharina-ziekenhuis in haar geboortestad Eindhoven en na zes jaar mocht ze zich zelf chirurg noemen. Nu werkt ze in het Universitair Medisch Centrum Utrecht, waar ze naast haar werk als chirurg (Divisie Heelkunde) verbonden is aan het Expertisecentrum voor Onderwijs en Opleiding, een aan het UMC gelieerd instituut dat onderwijskundige kennis ten aanzien van opleidingen in de gezondheidszorg bundelt.

Het is ook Marlies Schijven die met name verantwoordelijk is voor het symposium 'E-learning en het E-portfolio in de moderne vervolgopleiding tot medisch specialist - Door digitaal netwerken vernieuwend opereren', dat op woensdag 12 september in het UMC Utrecht wordt gehouden. "Het belooft druk te worden. Er zijn nu al meer dan 140 inschrijvingen binnen, en dat een maand voor het symposium. Het geeft wel aan dat het onderwerp binnen de medische wereld leeft", aldus Schijven. Aanleiding voor het symposium is de modernisering die momenteel plaatsvindt binnen de gezondheidszorg, en waarvan de eerste aanzetten in 2002 door de NVVG (Nederlandse Vereniging voor Verzekeringsgeneeskunde) werden genomen.

CanMEDS
De roep om modernisering binnen de gezondheidszorg in het algemeen en de medische vervolgopleidingen in het bijzonder werd onder meer ingegeven door de toename van kennis van patiënten door de komst van internet, de diversiteit van zorgverleners, de verdergaande specialisatie en de toename van parttime werkende specialisten. Het leidde ertoe dat eind 2004 het Centraal College voor Medische Specialismen (CCMS), samen met het College voor Huisartsgeneeskunde, Verpleeghuisgeneeskunde en medische zorg voor verstandelijk gehandicapten (CHVG) en het College voor Sociale Geneeskunde (CSG), het initiatief nam om de (27) vervolgopleidingen samen met de wetenschappelijke verenigingen te moderniseren. Het initiatief werd omarmd door het College voor de Beroepen en Opleidingen in de Gezondheidszorg (CBOG) en ondergebracht in het Project Modernisering Medische Vervolgopleidingen (MMV), dat eind dit jaar zal worden afgerond.

De modernisering van de medische vervolgopleidingen is gebaseerd op het CanMEDS-model (Canadian Medical Education Directions for Specialists), een methode die gestoeld is op de gedachte dat naast het competentiegebied medisch handelen de vakoverstijgende competentiegebieden communicatie, samenwerken, kennis en wetenschap, organisatie, maatschappelijk handelen en professionaliteit noodzakelijk zijn om een goede specialist te worden. In het CanMEDS-model wordt, aan de hand van de zeven competentiegebieden, het competentieprofiel van de AIOS opgemaakt en ontwikkeld. "In het logische verlengde daarvan ligt de vraag hóe dat profiel inzichtelijk ingevuld kan worden. Daarvoor is het portfolio in de medische vervolgopleiding ingesteld. We hebben de afgelopen maanden gemerkt dat er veel vragen rondom (e-)portfolio's leven, en daarom dan ook dat het een van de hoofdthema's van het symposium is geworden", aldus Marlies Schijven.

'Plaatsbepaling'
De (nu al) grote interesse voor het symposium wordt mogelijk in de hand gewerkt door de verplichting om in de nieuwe opleidingsplannen, die voor het eind van dit jaar geschreven moeten zijn, een portfolio volgens het CanMEDS-model op te nemen. Schijven: "En dat portfolio is er in verschillende soorten en maten. Vrest, WebCT, Blackboard, Winvision, Three Ships, het open source portfolio: over keus is niet te klagen, en dan heb ik het nog niets eens over de vele applicaties (e-learning, simulaties, Virtual Reality, e-based vaardigheidstrainingen) die er zijn om de huidige AISO zo efficiënt mogelijk toetsbare kennis en vaardigheden bij te brengen. Dat is een belangrijk doel van deze dag: laten zien wat er is, zonder daarbij een specifieke voorkeur uit te spreken. Daarvoor zal een aparte ruimte worden ingericht, de foyer, waar een keus aan bedrijven en exposanten de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van e-learning en e-portfolio zullen tonen."

Marlies Schijven denkt dat 12 september in bepaald opzicht een belangrijke dag binnen de gezondheidszorg wordt. "Zie het als een plaatsbepaling. Binnen de medische wereld, van oudsher toch een wat gesloten wereld waarin een beperkt aantal partijen de dienst uitmaakt, zijn medisch opleider, AIOS en medisch onderwijskundige de afgelopen jaren geconfronteerd met tal van vragen over wat er allemaal 'gemoderniseerd' moet, mag en kan worden in de opleiding tot medisch specialist. Dan is het voorspelbaar dat zij het overzicht een beetje zijn kwijtgeraakt. Dit symposium moet dat overzicht terugbrengen, en moet daarnaast opleider, aankomend medisch specialist, ICT-applicatieontwikkelaar én onderwijskundige de gelegenheid geven om met elkaar van gedachten te wisselen. Over waar we naar toe willen en hoe we dat willen bereiken. Daar hoop ik ook op. Dat het symposium zal leiden tot een meer open cultuur waarbij alle betrokkenen met elkaar gaan praten en van elkaar willen leren. Over het algemeen zijn het groepen die niet gewend zijn om met elkaar te werken, en mijn hoop is dat het symposium een aanzet is daartoe."

'Belang van de patiënt'
De organisatie van het symposium kost Marlies Schijven veel tijd ("voor het merendeel vrije tijd"), maar ze heeft het er graag voor over. "Omdat het belang erg groot is. Het is niet meer van deze tijd dat je een chirurg wordt door enkel 100 operaties A en 100 operaties B uit te voeren. Vandaag de dag wordt er meer van je verlangd en dus móet je als beroepsgroep die moderniseringsslag wel maken. En natuurlijk zal er een aantal mensen zijn die liever alles bij het oude houdt, maar ook zij zullen vroeg of laat volgen. Dat we met dit symposium de goede weg hebben ingeslagen, bewijst het grote aantal aanmeldingen. Maar ook de interesse van de stuurgroep Modernisering Opleidingen en Beroepsuitoefening in de Gezondheidszorg (MOBG), de organisatie die vanuit het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport in 2004 werd opgericht met als doel om binnen vijf jaar een nieuwe structuur voor een samenhangend stelsel van beroepen en opleidingen in de zorg op te zetten, is erg prettig om te ervaren", aldus Marlies Schijven die aan het einde van het gesprek nogmaals benadrukt dat het eigenlijke doel van álle moderniseringen het belang van de patiënt is. "Wat wij ook bedenken en wat wij ook willen: in alle gevallen draait het om de patiënt."


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

rick
Van rick | 07-01-2008
BULSHIT!!!!!!!!!!!!!!
Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Geen artikelen gevonden

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.