Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Stoas Learning BV | 18-06-2007 | Article Rating | (0) reacties

Welkome aanvulling voor netsamenleving: Game Based Learning

Welkome aanvulling voor netsamenleving:

Game Based Learning

 

Op vrijdag 8 juni jl. verzorgde Stoas Learning BV voor de tweede keer een compleet volgeboekt Game Based Learning seminar in Wageningen. Ook dit maal was er weer grote belangstelling vanuit de educatieve sector en vanuit het bedrijfsleven. Ofwel, games zijn hot!

 

Miljoenen

Dat games en internet een belangrijke rol spelen bij jongeren is al langer bekend. Spreker Joost Robben vertelt op boeiende wijze wat de jongeren van nu doen met ICT. Uit een onlangs door hem afgenomen onderzoek onder VMBO-economie jongeren blijkt dat 98% van hen gemiddeld één maal per dag gebruikmaakt van MSN en 79% gemiddeld een aantal keer per week games speelt. Op één staan de sportgerelateerde games (40%) en op twee de action games (22%).

We spreken tegenwoordig dan ook wel van de zogenaamde netgeneratie, homo zappiens of screenagers. Maar bestaat deze netgeneratie alleen uit jongeren? Talloze voorbeelden tonen het tegendeel aan. Miljoenen gebruikers over de hele wereld genieten van het spelen van games als World of Warcraft en dit zijn zeker niet alleen jongeren. Deze ontwikkeling biedt nieuwe educatieve mogelijkheden. Het inzetten van games als educatiemiddel sluit dan ook perfect aan op onze nieuwe netsamenleving.

 

Doel

Educatieve games bieden de gebruiker nieuwe ontdekkingsmogelijkheden en het is eenvoudiger om complexe systemen beter inzichtelijk te maken. Toch zijn er ook veel valkuilen, aldus games specialist Marcel de Leeuwe. Bij het maken van een educatieve game wordt de game veelal een doel op zich in plaats van een middel om iets te leren. Educatieve games zijn dan ook niet hetzelfde als entertainment games. Games als educatief middel is in vergelijking tot veel traditionele middelen ook een dure oplossing. Echter, in het geval van de game die wordt ingezet bij een brandweeropleiding waarin de deelnemer live aanwezig is in de te blussen locatie en de brand door middel van een game fictief is, zal het kosten besparen.

Games kunnen een zeer welkome aanvulling zijn op veel leertrajecten. Belangrijk is dat een game niet als los element wordt ingezet maar als onderdeel van een educatief curriculum.

 

Dat games in de toekomst een onmisbaar onderdeel gaan worden van veel educatieve trajecten staat zonder meer vast. De nieuwe netgeneratie leert op een andere wijze dan nu veelal geboden wordt. Stoas adviseert u graag over de mogelijkheden. Meer weten? U kunt contact opnemen met Bram Kleijerof kijk hier.

 

 


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.