Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 04-06-2007 | Article Rating | (0) reacties

'Grenzen tussen werk, privé en leren vervagen'

In de juni-editie van de e-Learning Themasite onder meer een artikel van Jan-Paul van Staalduinen en Willem-Jan van Elk, beiden werkzaam bij het adviesbureau Verdonck, Klooster en Associates (VKA). De auteurs gaan in het artikel, dat eerder verscheen in het themaboek 'Smart Society' van VKA, op zoek naar de rol die ICT speelt in het onderwijs en wat dat voor gevolgen heeft gehad voor het cursusaanbod. Dat doen ze aan de hand van gesprekken met programmamanager en onderwijskundige Eric Verduyn en programma-directeur Mark van den Broek, beiden van de NCOI Opleidingsgroep uit Hilversum.

Mark van den Broek ervaart in de praktijk dat de grenzen tussen werk, privé en leren vervagen. "Vroeger hield het leren op als je de deur van het cursuslokaal achter je dichttrok, tegenwoordig is 's avonds en in het weekend studeren heel gewoon. Ook in de vakanties zijn mensen bereikbaar. Er is, kortom, meer actieve interactie en participatie als gevolg van ICT, daar waar mensen vroeger alleen met boeken in de weer waren. Dit stimuleert het leren enorm." Volgens Eric Verduyn is leren, veel meer dan vroeger, een sociale activiteit. "Onze cursisten zoeken elkaar meer dan vroeger op, vragen om intervisie, creëren leernetwerken en -kringen. De cursusstof is nog wel deels de basis, maar het echte leren vindt daaromheen plaats, gezamenlijk", aldus Verduyn die als grote verschil met een paar jaar geleden de pauzes noemt. "Tegenwoordig grijpt iedereen meteen zijn mobiel of Blackberry. Pas daarna is er tijd voor koffie en bijpraten. Het is een voorbeeld van hoe ICT mensen in staat stelt overal en altijd te werken. Wat dat betreft is de werknemer veel flexibeler en efficiënter geworden." De NCOI heeft hier, volgens Verduyn en Van den Broek, goed op ingespeeld. "We hebben ons onderwijsaanbod opgeknipt in kleine, behapbare brokken. Hierdoor kan een cursist altijd de opleiding samenstellen die bij hem past. Tijdens de opleiding ondersteunen we hem met een digitale leeromgeving. Hierop kunnen studenten onder meer leerstof vinden op het moment dat zij zelf verkiezen en elkaar ontmoeten."

De volledige bijdrage van Jan-Paul van Staalduinen van Staalduinen en Willem-Jan van Elk is hier te vinden.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.