Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van LearningGuide Solutions | 03-05-2007 | Article Rating | (1) reacties

Elliott Masie: "Leren en opleiden zal drastisch veranderen"

Saratoga Springs (NY) / ’s-Hertogenbosch – “Leren en opleiden moeten anders, sneller, meer flexibel en doelgerichter”. Niet dat hij het klassikaal opleiden van mensen als helemaal uit de tijd beschouwt, maar voor Elliott Masie (56) staat vast dat de toenemende druk op prestatieverbetering, competentie, kennis en verhoging van productiviteit de toekomst van leren en opleiden van werknemers binnen bedrijven en organisaties drastisch zal veranderen.

 

Elliott Masie is de belangrijkste gastspreker tijdens de conferentie Moving Learning 2007 die op 14 juni in Utrecht wordt gehouden. Moving Learning heeft zich in de afgelopen twee jaar zowel in Nederland als in Engeland - waar dezelfde conferentie op 13 juni in Londen plaatsvindt - ontwikkeld tot een platform voor professionals uit de opleidings- en trainingswereld, gericht op het uitwisselen van nieuwe ideeën, toekomstverwachtingen en visies voor leren en opleiden.

 

Masie laat er geen twijfel over bestaan: het opleiden en trainen van mensen, maar vooral ook leren als gevolg daarvan moeten in de toekomst anders en effectiever. Als internationaal erkend en veelvuldig onderscheiden deskundige op het gebied van opleiding en training heeft hij een onbetwiste reputatie als futurist, analist en onderzoeker als het gaat om het opleiden van mensen en het toepassen van technologie voor verhoging van bedrijfs- en werkplek productiviteit.

 

Google als geheugen

 

"Onze medewerkers en klanten zijn klaar voor een ander model voor leren en opleiden. We leven in het tijdperk van Google als ons geheugen, van snelle ontwikkelingen en informeel leren, van wereldwijde modellen voor het delen van kennis, van leren als een sociaal groepsproces, van e-learning en slimme content”, zegt hij.

 

Elliott Masie is de grondlegger van het Learning Consortium en staat aan het hoofd van het Masie Center in Saratago Springs in de Amerikaanse staat New York. Het Masie Center is een denktank die voor bedrijven en organisaties onder meer toekomstvisies en modellen ontwikkelt voor opleiden en leren, en voor de manier waarop bedrijven met nieuwe hulpmiddelen en andere vormen van leren medewerkers beter kunnen ondersteunen bij hun dagelijkse werk.

 

Masie ziet, zoals hij het noemt, een verdere democratisering en individualisering in het gebruik van kennis en informatie. “We zien een duidelijke verschuiving van het collectief gebruik van inhoudelijke informatie naar individueel gebruik ervan; naar: ik heb mijn content nodig, hier en nu om mijn werk te kunnen doen”. Het inzetten van traditionele leermethoden zoals klassikale trainingen zullen in zijn ogen steeds meer worden vervangen door het gebruik van kennis management systemen voor informeel leren, die geïntegreerd en ingebed zijn in computernetwerken en bedrijfstoepassingen.

Systemen die, onder de noemer EPSS of LMS (Electronic Performance Support Systems, Learning Management Systems), of kortweg Workplace Support, voor gebruikers en medewerkers als handige en uitvoerige vraagbaak dienen bij het oplossen van vragen en problemen die zich op de werkplek kunnen voordoen.

 

Platte wereld

 

“In een wereld die steeds platter wordt, met bedrijven die sneller veranderen en over de grenzen gaan, met medewerkers die zich vaker moeten aanpassen aan nieuwe processen, procedures en toepassingen wordt de noodzaak voor systematische kennisoverdracht en informatie management steeds belangrijker. Ook de verwachtingen van deze systemen bij de ondersteuning op de werkplek worden steeds groter. Bedrijven en organisaties willen dat hun medewerkers steeds sneller nieuwe kennis verwerven en daarmee ook hun competentie vergroten. Zelfs traditionele e-learning zoals we dat tot nu toe kennen zal plaats moeten maken voor andere, meer geavanceerde vormen van informeel leren, met andere vormen van digitale content voor prestatieverbetering”, zo maakt Elliott Masie duidelijk.

 

Hij ziet electronische informatie, kennis management systemen en workplace support als de motor die vooral prestatieverbetering aandrijft, die een geïntegreerd onderdeel vormt bij de benadering van talrijke kwesties binnen bedrijven en organisaties; zoals voor personeelsbeleid, het omgaan met talent en als een trigger bij het vaststellen van leerbehoefte en leervraag.

 

“Steeds meer zie ik leren en opleiden als een sociaal groepsproces. We willen niet meer dat leren en opleiden een solitaire ervaring wordt en dat iemand naar een klaslokaal moet reizen, maar tegelijkertijd willen we ook niet dat iemand alléén wordt opgeleid. We willen dat medewerkers verbonden zijn met elkaar binnen de organisatie. En zelfs met anderen daarbuiten, opdat ze informatie en kennis in context kunnen valideren en uitwisselen en op die manier nieuwe informatie en kennis verwerven”, aldus Masie.

 

Hoge eisen

 

Het staat voor hem vast dat systemen voor informatie- en kennis management gericht op prestatieverbetering en werkplek ondersteuning (EPSS) steeds breder binnen bedrijven en organisaties zullen worden ingezet. “Was er geruime tijd sprake van dat je veelal toepassingen zag in bepaalde afdelingen binnen bedrijven, het gaat nu steeds meer naar totale toepassingen voor complete organisaties. Toepassingen die volledig zijn geïntegreerd in alle bedrijfsprocessen, zowel voor bijvoorbeeld ERP-systemen als personeelsbeleid, document management- en klantmanagement systemen. Dat stelt natuurlijk steeds hogere eisen aan een EPSS, vooral ook waar het gaat om de content”, zegt Masie.

 

“Er is duidelijk een verschuiving van 'alleen-lezen' informatie naar inhoud die veel meer 'lezen-en-schrijven' zal worden, juist doordat uitwisseling van informatie steeds meer zal plaatsvinden. Niet alleen tussen medewerkers onderling, maar ook met anderen buiten de organisatie. Dat legt weer meer druk en verantwoordelijkheid op het beheer en autorisatie van content. De vraag is natuurlijk hoe bedrijven en organisaties daarmee omgaan. Het zou best eens kunnen dat een klant of leverancier waardevolle informatie of kennis over je eigen organisatie en systemen aandraagt”, zegt Masie glimlachend. Waarmee hij wil aangeven dat informeel leren en het blijvend verzamelen van informatie en kennis ook door invloeden van buitenaf kan worden gestimuleerd.

 

Van buitenaf komen zeker ook technologische invloeden en andere mediadragers van informatie en kennis die in leerprocessen worden gebruikt. Masie doelt daarbij onder meer op de I-Pod die al lang niet meer alleen voor muziek wordt gebruikt en volgens hem ook zal bijdragen aan verdere individualisering en democratisering van contentgebruik. En hoewel spelenderwijs leren wellicht een van de oudste vormen van informeel leren is voorziet Masie onder het motto “Gaming for Learning” in de nabije toekomst een doorbraak in het toepassen van spel-scenario’s als middel om kennis en vaardigheden sneller over te brengen. Een uitgebreide studie binnen zijn Learning Consortium heeft inmiddels veel voordelen daarvan aangetoond.

 

In ieder geval zal Elliott Masie met zijn gevoel voor humor en scherpte de bezoekers van Moving Learning 2007 in Utrecht uitdagen tot levendige discussies.

 

Kijk voor meer informatie over Moving Learning 2007 op www.movinglearning.com

 


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Harco de Laat
Van Harco de Laat | 08-05-2007
Blij dat Masie in ons land komt spreken. Ik kan me vaag herinneren dat hij al weer wat jaren geleden zou komen, maar dat vlak voor zijn vertrek zijn moeder ernstig ziek werd. Nu dus in de herkansing. Echt zo'n goeroe die je volgens mij een keer moet hebben gezien en gehoord.
Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.