Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 08-03-2007 | Article Rating | (3) reacties

Verdragen e-books en e-learning elkaar wel?

Voor universiteitsbibliotheken hebben elektronische tijdschriften inmiddels grotendeels de papieren exemplaren verdrongen. Maar elektronische boeken dringen veel langzamer door. Bill Gates van Microsoft mag e-books bij de introductie van Vista dan wel 'the next big thing' hebben genoemd, daar lijkt het nog allerminst op, ondanks initiatieven als Google Books en Microsoft Live Search Books. Uitgevers vrezen dat boeken net zo snel (illegaal) gekopieerd worden, als bij muziek het geval is. Sommigen vragen zich zelfs af of het traditionele boek - op papier of digitaal - nog wel past in een veranderende kijk op leren. Op de Bournemouth University in de UK gaat men er vanuit dat "teaching may change and move away from the standard reading list-driven approach, reducing demand for specific titles". De digital native verwacht van digitale content "searchability, links and multimedia".

Bron: IT Week


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Harco de Laat
Van Harco de Laat | 08-03-2007
Helemaal mee eens. Bij de meeste digitale boeken gedraagt de computer zich als 'page turner'. Blazijden omslaan kan ik wel zonder computer. Snel een boek doorzoeken naar bepaalde woorden, vanuit het boek doorlinken naar relevante bronnen, of filmpjes en animaties bekijken, dat kan met papieren boeken niet. Zolang e-boeken niet vanuit dat idee worden gemaakt, hebben ze niet zo veel toegevoegde waarde. Het enige gemak is dat ze wat beter draagbaar zijn.
Corné van Delft
Van Corné van Delft | 09-03-2007
Een papieren boek kun je bij het lezen/leren juist heel goed op een niet lineaire manier lezen: stukken overslaan, bladeren naar eerdere/latere hoofdstukken etc. Drie boeken naast elkaar met elkaar vergelijken. Dat gaat met papier veel makkelijker dan met een elektrisch exemplaar. Daarnaast biedt een boek de mogelijkheid om aantekeningen te maken, briefjes te plakken, hoeken om te vouwen, bladzijden uit te scheuren, lezen in bed etc. die de elektrische tegenpool over het algemeen node mist. Bovendien raken de batterijen niet leeg... Corné van Delft lid van NetOO, netwerk van Ondernemende Onderwijskundigen http://www.netoo.nl
Harco de Laat
Van Harco de Laat | 09-03-2007
Ik weet niet hoe oud Corné is, maar hij blijkbaar niet opgegroeid met de elektronische equivalenten van geeltjes en omgevouwen hoekjes. En een bladzijde uitscheuren gaat in een elektronisch boek uitermate handig. Ik hoef niet eens hele pagina's uit te scheuren, ik kan ook alinea's uitscheuren (Ctrl-C en Ctrl-v). Lezen in bed wordt met de nieuwste generatie e-book-devices steeds gemakkelijker. Dat van die batterijen klopt, alhoewel die ook steeds langer meegaan. Maar essentieler is de manier waarop een boek is opgebouwd. Daar zit het probleem van lineairiteit: keurig gerangschikte hoofdstukken, die weer zijn opgebouwd uit paragrafen etc. Uiteraard kan ik daar op mijn eigen manier doorheen. Maar zo zijn de meeste boeken niet opgebouwd. Goed multimediaal materiaal is opgebouwd als een netwerk van hyperlinks, waardoor iedereen zijn eigen weg kan zoeken. Dat is al bij de opzet van het materiaal een andere benadering. Jammergenoeg is nog maar weinig (leer-)content zo opgebouwd. Blijkbaar zitten we nog te vast aan het mentale model van traditionele boeken.
Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 07-05-2022

Hoe de pandemie ons leren veranderde

De corona pandemie heeft een grote invloed op onze manier van leren. Helma van den Berg deelt haar mening.