Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Prof. dr Paul Kirscher (in het dagelijks leven hoogleraar op het snijvlak van onderwijskunde, psycholgie en ICT) constateert na een bezoek op de Onderwijs Research Dagen dat onderwijstechnologen en aanverwanten nauwelijks rekening houden met de uiteindelijke gebruikers als zij leeromgevingen ontwerpen, ontwikkelen en implementeren voor onderwijs en / of onderzoek. "Het lijkt allemaal zo logisch en eenvoudig maar het wordt nog steeds niet gedaan", aldus Kirscher in een column op de Edusite.
Om hier iets aan te doen presenteert Kirschner een 6-stappen plan, waarmee hij aangeeft dat op eenvoudige wijze veel betere leeromgevingen kunnen worden ontwikkeld voor onderwijs en onderzoek, vooral ook elektronische. Dit zijn geen stappen op het niveau van de hogere wiskunde. Iedereen kan op deze manier aan de slag. Wel vereist het een sterk bewustzijn aan de kant van de ontwerpers dat het dus níet gaat om het creatieve ontwerpproces als zodanig, maar om de gebruikers aan de andere kant van de lijn. Punt bij elektronsiche toepassingen is dat allerlei fancy foefjes de ontwerper danig kunnen afleiden van waar het uiteindelijk om draait: het verbeteren van het leer- en werkproces.
De stappen (verder beschreven en uitgelegd in Kirschner's column op de Edusite), komen neer op het volgende:
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.