Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 26-05-2006 | Article Rating | (0) reacties

E-learning ontwerpen voor gebruikers

Prof. dr Paul Kirscher (in het dagelijks leven hoogleraar op het snijvlak van onderwijskunde, psycholgie en ICT) constateert na een bezoek op de Onderwijs Research Dagen dat onderwijstechnologen en aanverwanten nauwelijks rekening houden met de uiteindelijke gebruikers als zij leeromgevingen ontwerpen, ontwikkelen en implementeren voor onderwijs en / of onderzoek. "Het lijkt allemaal zo logisch en eenvoudig maar het wordt nog steeds niet gedaan", aldus Kirscher in een column op de Edusite.

Om hier iets aan te doen presenteert Kirschner een 6-stappen plan, waarmee hij aangeeft dat op eenvoudige wijze veel betere leeromgevingen kunnen worden ontwikkeld voor onderwijs en onderzoek, vooral ook elektronische. Dit zijn geen stappen op het niveau van de hogere wiskunde. Iedereen kan op deze manier aan de slag. Wel vereist het een sterk bewustzijn aan de kant van de ontwerpers dat het dus níet gaat om het creatieve ontwerpproces als zodanig, maar om de gebruikers aan de andere kant van de lijn. Punt bij elektronsiche toepassingen is dat allerlei fancy foefjes de ontwerper danig kunnen afleiden van waar het uiteindelijk om draait: het verbeteren van het leer- en werkproces.

De stappen (verder beschreven en uitgelegd in Kirschner's column op de Edusite), komen neer op het volgende:

  1. Bepaal wat de lerenden in werkelijkheid doen.
  2. Bepaal wat gedaan kan worden om die lerenden te ondersteunen, gebaseerd op stap 1.
  3. Bepaal de beperkingen van de lerenden, de leersituatie en de leeromgeving, en de bestaande afspraken.
  4. Bepaal hoe de lerenden de ondersteuning die wij bieden voelen en ervaren.
  5. Bepaal hoe de lerenden de ondersteuning daadwerkelijk gebruiken. Analoog aan stap 1, en als vervolg op de meer formatieve evaluatie in stap 4, moeten wij bepalen of de lerenden inderdaad doen wat we hopen of verwachten dat zij doen.
  6. Bepaal wat er geleerd is.


 


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 07-05-2022

Hoe de pandemie ons leren veranderde

De corona pandemie heeft een grote invloed op onze manier van leren. Helma van den Berg deelt haar mening.