Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 22-02-2006 | Article Rating | (0) reacties

Vier trends volgens Masie

e-Learning-goeroe Elliott Masie noemt in zijn nieuwsbrief van 21 februari vier trends in het gebruik van media, die volgens hem van invloed zijn op (e-)learning.

De eerste is self-service. Werknemers en klanten raken steeds meer gewend aan het gemak van self-service; ze gaan er in toenemende mate vanuit dat ze de gelegenheid krijgen om zelf zaken te regelen. De tweede is zoeken in plaats van menustructuren. Bij het doorzoeken van websites maken gebruikers steeds minder gebruik van menu's en steeds meer van zoekopties (free text search). De derde is wat Masie 'media timeshifting' noemt, wat er op neerkomt dat de tv-kijkers met de opkomst van digitale recorders steeds meer zelf bepalen wanneer zij naar een programma kijken. Vergelijk het met de journaaluitzendingen, die niet meer op het tijdstip van uitzenden hoeven te worden bekeken, maar die na de uitzending bekeken kunnen worden op bijvoorbeeld Uitzending gemist (je vergist je niet in zomer- en wintertijd, als je om 9 uur zegt dat je naar het achtuurjournaal zit te kijken). Als laatste noemt Masie 'peer validated knowledge', wat betekent dat bij het beoordelen of bepaalde kennis waardevol is, mensen steeds meer afgaan op het oordeel van hun 'peers', zeg maar hun collega of hun vakgenoot. Vergelijk het met de waardering die je kunt aangeven op sites als Amazon of op Kieskeurig.

Alle vier de trends wijzen op een verschuiving van de controle naar de gebruikers. De gebruiker doet het zelf (self-service), zoekt zijn eigen weg (search versus menu), op het moment dat het hem/haar uitkomt (media timeshifting) en bepaalt zelf en/of met zijn gelijken wat de waarde van de gevonden informatie is (peer validated knowledge). Deze trends staan haaks op tradiotionele vormen van leeraanbod, waarbij de docent het wie, wat, waar en wanneer bepaalt en waarbij de docent de autoriteit is die de waarde van het gebodene bepaalt.

De trends van Masie geven een beweging aan in het algemene gedrag van mensen. Maar dat waaraan mensen gewend raken, zullen ze ook op andere terreinen verwachten. Dus als de doorsnee werknemer gewend raakt aan self-service, zoeken, zelf de tijd bepalen en samen met collega's bepalen wat de waarde is, dan zal hij/zij dat vroeg of laat ook verwachten binnen het domein van leren en opleiden.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 07-05-2022

Hoe de pandemie ons leren veranderde

De corona pandemie heeft een grote invloed op onze manier van leren. Helma van den Berg deelt haar mening.