Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Tijdens de Oline Educa 2005 vond een sessie plaats met de titel "Establishing the Value of Learning in the Workplace". De Amerikaanse beroepsvereniging voor training en ontwikkeling (ASTD) heeft samen met IBM een onderzoek uitgevoerd onder 26 topmanagers van grote bedrijven. In dit onderzoek hebben ze gekeken wat de perceptie van deze leidinggevenden is van de waarde van leren. Zij hebben ook de mening van Chief Learning Officers (CLO) vergeleken met de opvatting van andere leidinggevenden (verantwoordelijk voor technologie, financiën en CEO's: CXO).
De onderzoekers concluderen dat er meer aandacht is voor het bepalen van de waarde van leren en dat leren steeds breder wordt opgevat (niet alleen cursussen en trainingen, maar ook informele vormen van leren zoals collegiaal consult). Ook lijkt leren een steeds bredere scope te krijgen: leren heeft niet alleen strategische waarde voor het individu, maar ook voor het bedrijfsonderdeel en het bedrijf als geheel (bijvoorbeeld als instrument voor de transformatie van de onderneming). ASTD en IBM concluderen verder dat efficiency van leren net zo belangrijk wordt gevonden als de effectiviteit er van.
Opvallend is dat "CXO's",in vergelijking met CLO's, leren een grotere rol toedichten ten aanzien van innovatie van het bedrijf. CLO's kijken ook meer naar de korte termijn (leren is belangrijk voor de huidige prestaties van medewerkers), CXO's zijn meer gericht op de lange termijn (leren is een investering voor de toekomst). De onderzoekers adviseren CLO's daarom zich meer te richten op de strategische waarde van leren voor het bedrijf en het bedrijfsonderdeel (en niet alleen op de waarde voor het individu).
Om de waarde van werkplek leren te bepalen kan een soort balanced scorecard worden gebruikt. De waarde van leren wordt dan vanuit vier perspectieven beschreven: financieel, operationeel, innovatie en de "klant" (tevredenheid van de lerende). De onderzoekers concluderen dat percepties van de waarde van leren net zo belangrijk zijn als wat de waarde van leren in werkelijkheid is. CXO's vinden het vaak niet de moeite waard om de return on investment uit te rekenen. Het is belangrijker om via "anecdotal evidence" aannemelijk te maken wat de waarde van leren is. Zij spreken daarom liever van "return on expectations", in plaats van "return on investments".
Meer informatie over de Online Educa?
Wilfred Rubens, rubens@e-learning.nl
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.