Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 01-12-2005 | Article Rating | (1) reacties

Online Educa 2005: globalisering en trends

De Italiaanse hoogleraar Riccardo Petrella omschreef zichzelf als een activist tegen privatisering van kennis en leren. Petrella had een cynische kijk op globalisering en rol van kennis daarbinnen. Hij schetste een beeld van een wereld waarin concurrentie vooral ten koste van anderen gaat, en waarin kennis één van de instrumenten is concurrerend te kunnen zijn (naast kapitaal en vrije handel). Een wereld van ieder voor zich. Petrella gaf aan dat educatie anno 2005 ook geheel ten dienste staat van het beter, sneller en goedkoper kunnen produceren. We spreken daarom ook van "human resources": de mens is gereduceerd tot grondstof van het productieproces.

Petrella pleitte voor een trendbreuk, waarin kennis een gemeenschappelijk goed moet worden. Kennis ten behoeve van gemeenschappelijke welvaart en welzijn, in plaats van individuele welvaart en welzijn. Educatie zou mensen met name moeten leren om samen te leren leven. ICT zou dit leren moeten versterken en kennis toegankelijk moeten maken, ook voor hen die deze kennis nog niet bezitten.

Dr. Richard Straub van IBM was veel positiever over globalisering. Hij beschouwde globalisering en de noodzaak om te kunnen concurreren als een gegeven, waarmee we om moeten leren gaan. E-learning zou daar aan moeten bijdragen, maar maakt die ambitie vooralsnog nauwelijks waar. Straub pleitte voor open standaarden en voor een ICT architectuur die gebaseerd is op een service oriented architecture. Een leeromgeving die dan ontstaat moet kunnen inspelen op formeel leren, op leren binnen de context van het werk en op "embedded learning" (min of meer spontaan leren tijdens de uitvoering van het werk). Andere sleutelwoorden bij deze leeromgeving zijn: interoperabiliteit (applicaties moeten met elkaar kunnen "praten"), de lerende centraal en de mogelijkheid om met anderen te kunnen samenwerken.

Brandon Hall ging in op een aantal trends op het gebied van e-learning, zoals:

  • Implementatie. We krijgen een steeds beter beeld van wat, wanneer werkt, en wat er aan verandermanagement nodig is. 
  • Er wordt niet meer gekozen voor geïsoleerde oplossingen, maar voor oplossingen die betrekking hebben op de hele organisatie. 
  • Simulaties worden steeds meer gebruikt als een effectieve manier van leren (realistische situaties, realistische tools en realistische consequenties van handelingen). 
  • In verschillende landen worden andere eisen gesteld aan hoe leren georganiseerd moet worden. 
  • Er worden nieuwe applicaties gebruikt om mee te leren (zoals podcasts, weblogs en wiki's).

Meer informatie over de Online Educa?

Wilfred Rubens, rubens@e-learning.nl


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Twiggy
Van Twiggy | 11-05-2011
Sondus great to me BWTHDIK
Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.