Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 02-11-2005 | Article Rating | (0) reacties

Learning 2005: over intuïtie, nanolearning en de CIA

De derde dag van Learning2005 komen weer wiki's aan bod. Dit keer legt de CIA uit dat de wereld veranderd is. Zelfs Microsoft gebruikt wiki's. Is de wiki een hype of een voorbeeld van de manier waarop informatie op een wezenlijk andere manier verwerkt wordt?

Voordat de CIA aan het woord was, legt Brent Schlenker van Intel uit wat de invloed is van kleur in e-Learning design. Met pakkende voorbeelden laat hij zien dat dit aspect van usability verschillende effecten kan hebben. Deze effecten worden behalve door de kleur ook nog door vele andere aspecten beïnvloed zoals cultuur en leeftijd. Uit een voorbeeld blijkt dat ontwerpers vaak geen rekening houden met het feit dat zo'n 1 op de 20 mannen kleurenblind is! Duidelijk wordt dat we nog veel kunnen winnen door (meer) aandacht te besteden aan usability!

 

Een learning officer van de CIA komt toelichten wat er in hun wereld veranderd is. De genoemde problemen vertonen veel overeenkomsten met de Navy: bedreigingen volgen elkaar snel op en het oude model van informatie delen voldoet niet meer. Te traag, niet adequaat genoeg. De CIA zet wiki's (en blogs) in om informatie snel te delen en te actualiseren. Iedereen binnen de CIA kan pagina's aanpassen. De term "wisdom of the crowds" wordt gebruikt om de kracht aan te geven van het concept.

Uit een discussie over het gebruik van wiki's bleek weer dat wij opleiders en onderwijskundigen moeite hebben om de controle los te laten. Ook nu komt weer de vraag hoe we de kwaliteit van de informatie kunnen garanderen.

 

Malcolm Gladwell

Kippenvel stond op mijn armen toen Malcolm Gladwell zijn verhaal hield. Op een bewogen manier liet deze auteur (o.a. 'Intuïtie, de kracht van denken zonder erbij na te denken') horen hoe we informatie verwerken. Zijn pleidooi is om veel meer de context van het leerproces te belichten. De context waarin mensen functioneren is zeer bepalend en verandert het leerproces. Verder kunnen we als ontwerpers en opleiders meer waardering opbrengen voor intuïtie. Intuïtie is een waardevolle manier waarop we een nieuwe situatie kunnen benaderen. Vaak beoordelen we alleen een trage, onderzoekende benadering als waardevol. Dit is onzin! Zeker voor situaties die complex zijn en waar snelheid gewenst is, filteren mensen de informatie en moeten ze juist niet meer informatie krijgen! Dat is wel wat we in veel leersituaties doen. Hoe complexer de situatie, hoe meer informatie we aanbieden.

 

Wayne Hodgins en Elliott Masie introduceren de term Nanolearning. Kleine eenheden (van 90 seconden?). Lerenden krijgen kleine leerobjecten die goed aansluiten op de taak die ze uitoefenen. Performance is de leidraad. Wayne geeft aan dat dit samenstellen van objecten nu steeds beter mogelijk is en zeker wenselijk is. Hij geeft ook aan wat de toekomst wordt van SCORM. CODRA is een term die u nog tegen gaat komen, dit gaat over het terugvinden van SCO's in repositories. Tevens wordt SCORM losgetrokken van DOD (Department of Defense) en wordt door een internationale organisatie gedragen.

Ik ben niet de enige die geprikkeld is door de sprekers. Iedereen schrijft druk allerlei ideeën op en loopt druk pratend de zaal uit. Wiki's, nanolearning en Intuïte vullen Disneyland.

Voor een klassiek voorbeeld van een wiki kunt u kijken op www.wikipedia.com. Wilt u meer weten over het gebruik van wiki's binnen de CIA dan raad ik u aan om het artikel The Wiki and the Blog: Toward a Complex Adaptive Intelligence Community te lezen. Het boek van Gladwell is erg de moeite waard!

Lees ook:

Marcel de Leeuwe, learning consultant bij Stoas Intermedia
mlu@stoas.nl  


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.