Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 04-02-2005 | Article Rating | (0) reacties

Digitale Universiteit organiseert niet-alledaags congres over onderwijsinnovatie

Hoger onderwijs wordt steeds meer vraaggestuurd: studenten bepalen zelf hoe en op welk moment ze de benodigde kennis en vaardigheden opdoen. Aan het eind van hun studie moeten ze kunnen aantonen dat ze de competenties hebben verworven die bij hun studie horen. Wat die competenties zijn, wordt steeds vaker ingegeven door de eisen die bedrijven, organisaties en de beroepsgroep stellen aan afgestudeerden. Het samenwerkingsverband Digitale Universiteit (DU) koos begin 2004 voor ‘transformatie van opleidingen’ als strategische focus. Getransformeerd onderwijs is flexibel, haalt de beroepspraktijk of het onderzoek binnen in het onderwijs en maakt effectief gebruik van ICT. Dat is ook wat de DU deelnemers aan de jaarlijkse conferentie Innovatium 2005 willen laten ervaren: onderdompeling in de praktijk van vernieuwend onderwijs. Thema is: De kunst van het loslaten. ICT en de transformatie van het hoger onderwijs.

Geen doorsnee programma
Het DU Innovatium wordt gehouden op 15 maart 2005, van 10.00-17.00 uur in het Evoluon in Eindhoven. Bij het thema van de conferentie past geen doorsnee praatje-koffie-praatje congres. "Wie vernieuwend onderwijs voorstaat, is het aan zijn stand verplicht om een congres daarover niet op de traditionele manier te verzorgen", zegt Anton Neggers, een van de organisatoren van het congres en programmamanager van een grootschalig onderwijsvernieuwingsproces bij de Fontys Hogescholen. Joop Kuijs, programmamanager bij de DU en verantwoordelijk voor de organisatie van het congres: "Als we al die mooie doelstellingen van flexibel, vraaggestuurd, competentiegericht onderwijs willen bereiken, dan is er geen andere conclusie mogelijk dan dat we veel ideeën die we over traditioneel onderwijs hadden, moeten loslaten." Voor het congres zelf is de consequentie van het Innovatium-thema dat er geen plenaire sessies met honderden mensen in één grote zaal worden gehouden en er geen presentaties op vaste tijdstippen zijn.

Maar wat dan wel? "Het Evoluon in Eindhoven is een zeer bijzonder gebouw dat nog steeds geassocieerd wordt met vernieuwing en technologie. Een uitstekende locatie dus om een congres over onderwijsvernieuwing in te organiseren", vertelt Neggers. Op de dag zal er van alles te doen zijn. Onderwijsmanagers, onderwijskundigen, docenten én studenten kunnen inspiratie opdoen aan de hand van praktische voorbeelden. Ze kunnen producten uitproberen en bekijken, met docenten spreken die zelf inmiddels nieuwe onderwijsvormen toepassen, maar ook via een videoconferentie in de huid van een student van de Lerarenopleiding kruipen die voor de klas staat. Via de videoverbinding kan een docent beoordelen wat hij of zij van het optreden van de student vindt. Kuijs zegt over deze manier van beoordelen: "De DU heeft in de afgelopen jaren een groot aantal innovatieve projecten uitgevoerd op het gebied van het toetsen van competenties. Deelnemers kunnen daar op Innovatium veel over te weten komen, zowel op het onderwijskundige als op het beleidsmatige vlak." Wie dan nog denkt dat het traditionele onderwijs in de toekomst heus nog wel zal werken, kan zich laten verbazen door een groep leerlingen uit Boxtel (van 10-14 jaar) die tijdens de dag een paar computergames spelen. Zij leggen uit welke keuzes ze tijdens dat spel maken en waarom. Deze handige bliksems zijn de studenten van de toekomst: gewend om snel hun eigen keuzes te maken, soepel inspelend op wat de omgeving hen ingeeft. Deelnemers die na het zien van deze wizzkids nog steeds moeite hebben met het loslaten van traditionele ideeën over onderwijs, kunnen terecht bij een van de specials die hun wellicht op andere gedachten kan brengen.

Zelf doen en ervaren
Deelnemers bepalen grotendeels zelf hun programma. Net als bij vraaggestuurd onderwijs zullen zij zich bij binnenkomst moeten afvragen op welke vragen zij die dag een antwoord willen vinden. Dat betekent niet dat de dag geheel structuurloos verloopt, net zomin als dat bij vraaggestuurd onderwijs het geval is. Het programma vindt plaats in de koepel van het Evoluon. Op elke ring is een thema uitgelicht: er is een ring over technologie, over onderwijs en een ring over management en organisatie. Tijdens de dag krijgen deelnemers de gelegenheid ook hun zegje te doen. De hele dag is er een team van interviewers aan het werk, aan wie gasten hun opmerkingen kwijt kunnen. Het multimediakarakter van modern onderwijs indachtig, moeten zij niet verbaasd staan te kijken als ze zichzelf op een video aan het woord te zien.

Van trend naar transformatie
Alle deelnemers krijgen een gratis exemplaar van de DU-bundel 'Van trend naar transformatie', dat wordt uitgegeven in de HOR-reeks van Wolters-Noordhoff. Behalve een referentiemodel voor het realiseren van een onderwijstransformatie zijn in dit naslagwerk veel praktijkervaringen te vinden van hoger onderwijsinstellingen die zich bezighouden met onderwijsvernieuwing en het gebruik van ICT daarbij. Meer informatie over het programma, kosten en inschrijving is te vinden op www.du.nl/innovatium.

Digitale Universiteit
De Digitale Universiteit (DU) is een samenwerkingsverband van tien hogescholen en universiteiten. De DU richt zich op het realiseren van onderwijsvernieuwing en het toepassen van ICT bij de participerende instellingen met als focus de transformatie van opleidingen. Daaraan werken jaarlijks honderden professionals in een groot aantal projecten met als resultaat de ontwikkeling van digitale leermaterialen, hulpmiddelen en expertise.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.