Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 20-05-2003 | Article Rating | (0) reacties

Gratis elektronische leeromgevingen voor onderwijsinstellingen

Binnenkort kunnen Nederlandse docenten gebruik maken van twee elektronische leeromgevingen die geschikt zijn voor samenwerkend leren. Omdat deze elektronische leeromgevingen ontwikkeld zijn met subsidie van de Europese Unie, kunnen scholen ze gratis gebruiken.

De twee elektronische leeromgevingen –Synergeia en FLE3- zijn ontwikkeld in het kader van het ITCOLE-project. Het ITCOLE-project is een Europees project waarin geëxperimenteerd is met samenwerkend leren met behulp van informatie- en communicatietechnologie (ICT). ITCOLE betekent “Innovative Technologies for COllaborative LEarning and knowledge building.” Het project is uitgevoerd in vier landen: Griekenland, Finland, Italië en Nederland. In Nederland hebben bijna 350 leerlingen onder begeleiding van 17 docenten op 8 scholen voor primair en voortgezet onderwijs projecten rond samenwerkend leren en ICT uitgevoerd. Het SCO Kohnstamm Instituut (Universiteit van Amsterdam) en het Expertisecentrum ICT in het Onderwijs van de Universiteit van Utrecht hebben de docenten begeleid en vervolgens de gebruikerservaringen geëvalueerd.

Eén van de doelen van het ITCOLE-project is het ontwikkelen van gratis elektronische leeromgevingen die speciaal bedoeld zijn voor samenwerkend leren. Een elektronische leeromgeving is software waarmee het leerproces en de administratieve/ondersteunende processen (bijvoorbeeld het volgen van de voortgang van leerlingen) ondersteund kan worden. Docenten en leerlingen kunnen deze elektronische leeromgevingen via Internet gebruiken.
Scholen kunnen al beschikken over een groot aantal elektronische leeromgevingen, maar deze zijn vaak duur wat betreft licentiekosten en niet speciaal bedoeld voor samenwerkend leren. De software die in het kader van het ITCOLE-project is ontwikkeld, is speciaal gemaakt voor samenwerkend leren en kan gratis worden gebruikt door scholen in Europa.

De twee ontwikkelde elektronische leeromgevingen hebben grosso modo dezelfde mogelijkheden
(kunnen hetzelfde), maar zien er anders uit. Van beide omgevingen is een Nederlandstalige versie beschikbaar. Scholen kunnen beide leerplatforms op een eigen server installeren. De omgeving “Synergeia” kan ook “gehost” worden gebruikt: de software staat op een server die beheerd wordt door een technische partner van het ITCOLE-project. Ook hier zijn voor scholen geen kosten aan verbonden.

Uit evaluatie blijkt dat gebruikers positief zijn over beide omgevingen. Uit onderzoek blijkt ook dat samenwerkend leren met behulp van ICT –mits goed toegepast- leidt tot goede leerresultaten. Er is een website beschikbaar waar docenten en andere belangstellenden beschrijvingen van ideeën en ervaringen kunnen vinden: http://www.euro-cscl.org

Het ITCOLE-project wordt op maandag 26 mei aanstaande afgesloten. De elektronische leeromgevingen kunnen daarna kosteloos worden gebruikt door alle publieke Nederlandse onderwijsinstellingen (primair onderwijs, voortgezet onderwijs, regionale opleidingscentra, hoger onderwijs). Scholen die begeleiding willen bij de toepassing van de elektronische leeromgevingen binnen hun onderwijs kunnen terecht bij het Expertisecentrum ICT in het Onderwijs van de Universiteit van Utrecht (niet gratis).

Voor meer informatie kunnen scholen contact opnemen met Wilfred Rubens, adviseur ICT in het onderwijs van het Expertisecentrum ICT in het Onderwijs (Universiteit van Utrecht): w.rubens@ivlos.uu.nl


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Harm Weistra (hoofdredacteur) 18-03-2020

Betekent Corona doorbraak online leren?

Nu de corona-crisis ons dwingt om volop in te zetten op online leren en afstandsonderwijs, moeten we de kans grijpen om er van te leren, stelt hoofdredacteur Harm Weistra.