Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
14 oktober 2002, Voor het eerst zijn er internationale afspraken vastgelegd over het beschrijven van onderwijs. Dat is een grote stap voorwaarts voor de onderwijswereld. Het opent namelijk de weg voor hergebruik en uitwisselbaarheid van onderwijs tussen elektronische leeromgevingen en tussen instellingen. Dat zal een enorme impuls geven aan de ontwikkeling van e-learning. Deze afspraken, de zogenaamde specificatie Learning Design v1.0 Public Draft, is ontwikkeld en gepubliceerd door IMS Global Learning Consortium. IMS is een internationaal consortium op het gebied van e-learning. Het bestaat uit universiteiten en grote bedrijven als IBM, Microsoft, Blackboard, WebCT, Cisco. Nederlands tintje Nederland heeft een grote inbreng gehad in deze ontwikkeling. Basis van de specificatie is namelijk EML (Educational Modelling Language) gebruikt. Deze taal is ontwikkeld door het Onderwijstechnologisch expertisecentrum van de Open Universiteit Nederland. EML heeft grote voordelen. Nieuw is dat deze taal niet alleen onderwijsinhoud, maar ook het onderwijsproces beschrijft. Je kunt bijvoorbeeld gepersonaliseerde rollen onderscheiden en beschrijven (student, docent, coach, etc). Maar ook interacties tussen bijvoorbeeld student en begeleider. Op die manier is het mogelijk om er allerlei vormen van onderwijs mee te ontwikkelen: afstandsonderwijs, contactonderwijs, probleemgestuurd onderwijs, enzovoorts. En daarbij komt dat de taal ook mediumneutraal is: je kunt hem gebruiken om elektronische onderwijs te maken, maar ook schriftelijk onderwijs, een cd-rom of allerlei mengvormen. De industrie gaat de Learning Design specificatie nu implementeren in haar e-learning platforms. Daardoor kan onderwijsmateriaal dat gemaakt is volgens die specificatie gemakkelijk (her)gebruikt worden door verschillende onderwijsaanbieders (interoperabiliteit). Succes Dat IMS, een toonaangevend consortium op het gebied van e-learning, gekozen heeft voor EML als basis voor haar Learning Design specificatie, is een groot succes voor de Open Universiteit Nederland. De Open Universiteit, en meer in het bijzonder het Onderwijstechnologisch expertisecentrum (OTEC) werkt in het kader van haar R&D-programma al sinds 1998 aan de ontwikkeling van EML. Medewerkers van het OTEC hebben ook een groot aandeel gehad in het ontwikkelen van de IMS-specificatie.
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.