Columns

Een overzicht van columns geschreven door de redactie en medewerkers van aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van aNewSpring | 08-11-2017 | Article Rating | (0) reacties

Vijf learning design tips om aan te sluiten bij de moderne professional

Vijf learning design tips om aan te sluiten bij de moderne professional

Door Ger Driesen
Learning Innovation Leader bij aNewSpring (eerder verschenen in de nieuwsbrief van september 2017) 

Zou er zoiets bestaan als een manier waarop moderne professionals bij voorkeur leren? En zo ja, wat betekent dit dan voor de aanpak van learning & development? Deze vragen stonden centraal tijdens een evenement over ‘The DNA of the Modern Learner’ waar ik aan deelnam als lid van het panel. De infographic ‘Meet the Modern Learner’ van Josh Bersin vormde belangrijke input voor de discussie.

Bron: Josh Bersin, Bersin by Deloitte. Infographic gebruikt met toestemming van Josh Bersin.

Hier zijn de vijf belangrijkste thema’s zoals die ter sprake kwamen met daarbij tips voor de learning & development professional.

1. Professional - geen cursist 
De termen ‘lerende’ of ‘cursist’ zijn typische L&D termen. De moderne professionals zien zichzelf vooral als iemand die werk voor elkaar wil krijgen en resultaten wil boeken. Daarbij willen ze graag ondersteuning die effectief en relevant is. Ondersteuning die helpt om taken en werk sneller, makkelijker en slimmer voor elkaar krijgen.

Tip voor learning professionals: help medewerkers om hun werk beter en makkelijker te doen met meer ‘performance support’ en minder ‘content dumping’.

2) Het DNA van de moderne professional of het DNA van de moderne werkplek? 
Het is niet zozeer het karakter van de professional dat verandert maar veel meer het karakter van de werkplek. De ‘echte’ professional is van huis uit leergierig, is dat altijd geweest en zal dat blijven. Het is vooral de werkplek en de werkprocessen die snel veranderen onder invloed van technologie. Het gaat om de context waarbinnen werk plaatsvindt. (In dit blog ga ik daar wat verder op in). Tip voor learning professionals: zorg dat je de werkcontext van degenen die je wilt ondersteunen goed begrijpt. Zoals men in Japan zegt: ‘Go to Gemba’ (bekijk de Ted-video) - ga naar de plek waar het werk wordt gedaan en ondersteun professionals effectief te zijn in de snel veranderende werkcontext.

3) Geen tijd om te leren?! 
Professionals hebben het idee dat ze nauwelijks tijd hebben om met leren bezig te zijn. Volgens de infographic is dat slechts 1%. Dat is op zich vreemd in een snel veranderende werkcontext. Ook door het werken aan (nieuwe) taken kan veel worden geleerd...als ook momenten van reflectie worden toegevoegd om die leermomenten expliciet te maken.

Tip voor learning professionals: ondersteun professionals bij wanneer en hoe zij het beste reflectie kunnen toepassen om meer voordeel te halen uit informeel leren.

4) Ontwerp ‘learner experiences’ (of ‘professional experiences’, zie ook #1) 
De moderne werkplek kan veeleisend en overweldigend zijn. Daarom heeft de moderne professional ook regelmatig behoefte om even afstand te nemen. Even weg van de werkplek en de werkdruk om samen met anderen te ontdekken, te reflecteren en nieuwe ideeën op te doen, dingen uit te proberen en uit te wisselen met collega’s. Naast behoefte aan praktische ‘how-to’ performance support oplossingen gaat deze behoefte veel meer om de ‘learner experience’.

Tip voor learning professionals: ontwerp relevante bijeenkomsten waar ‘learner experience’ centraal staat: waar uitwisseling, uitdaging en uitproberen centraal staan.

5) Denk ‘Wirearchy’ 
Het spanningsveld tussen de formele hiërarchie in organisaties en de manier waarop professionals in netwerken (‘Wirearchy’) op een veel meer informele manier samenwerken, lijkt toe te nemen. Lokaal vinden professionals nieuwe manieren om samen te werken en knelpunten op te lossen. Het heeft geen zin om via de formele hiërarchie-programma’s te lanceren voor problemen die professionals lokaal dagelijks op hun eigen manier oplossen via Google, Youtube, Whatsapp of Slack.

Tip voor learning professionals: zorg dat je goed bent aangesloten in de ‘Wirarchy’ zodat je informele leerprocessen kunt faciliteren en best practices helpt delen in de organisatie.

Wil je aansluiten bij een volgend evenement? Via de Learning Notes houd ik je op de hoogte.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Website

Meest gelezen columns

16-05

e-learning, dood en verderf: make o...

Door: Bureau Beerens
15-05

De kracht van synchroon online lere...

Door: Wilfred Rubens (redactie)