Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Bij asynchroon online leren leren lerenden in eigen tempo en op een door hen gekozen tijdstip, zonder dat dit in ‘real-time’ hoeft te gebeuren. Asynchroon online leren wordt vaak gecombineerd met synchroon online leren en/of ‘fysiek leren’. Christopher Pappas bespreekt de voordelen/redenen van deze aanpak en drie vormen waarop je
Gisteren heb ik tijdens het L&D en AI evenement van AI advies en training in het BonBon Theater te Amsterdam een presentatie verzorgd over de lange termijn gevolgen van AI voor learning and development (L&D). Gaat AI L&D wel revolutionair veranderen? Internettechnologie heeft dat m.i. namelijk slechts deels gedaan. Ik
Cybersickness wordt vaak getypeerd als één van de tekortkomingen van virtual reality. Ik heb me er eerlijk gezegd niet eerder in verdiept. Erik Ofgang heeft hierover onlangs een toegankelijke bijdrage geschreven, waarin hij onderzoeker professor Jonathan Kelly over dit onderwerp aan het woord laat. Cybersickness, ofwel ‘cyberziekte’, is een groeiend
Sascha Zuger gaat aan de hand van gesprekken met experts in op de stand van zaken ten aanzien van het gebruik voor technologie voor leren, opleiden en onderwijs op internationaal niveau. Azië Sinds de pandemie hebben verschillende landen, waaronder China, Zuid-Korea, en Singapore, fors geïnvesteerd in digitale infrastructuur. Dit heeft
Op het gebied van leren, opleiden en onderwijs (al dan niet in combinatie met digitalisering) struikel je vandaag de dag over de begrippen ‘adaptief leren’ en ‘gepersonaliseerd leren’. Onlangs kreeg ik de vraag of deze termen geen synoniemen zijn. In deze blogpost ga ik daarop in. Er zijn auteurs die
Op maandag 4 september 2023 is Jane Hart van plan de resultaten van de 17de inventarisatie van de Top 200 Tools for Learning 2023 te publiceren. Wil jij jouw meest gebruikte leertechnologieën ook doorgeven (deadline 31 augustus 2023)? Hier vind je mijn top tien. Leertechnologieën zijn technologieën die speciaal voor
Het is meer dan een maand geleden dat ik de laatste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën) heb geschreven. De afgelopen dagen heb ik heel veel verzamelde links bekeken (ontvangen mede dankzij oud-collega Harm Weistra). Hieronder vind je elf samenvattingen van bijdragen over ChatGPT (en aanverwante technologieën) en 89 links
De 29ste editie van de Online Educa vindt dit jaar plaats van 22 tot en met 24 november 2023, uiteraard in Berlijn. De keynote sprekers zijn inmiddels bekend. Een bekende naam bij de keynote sprekers is Eric Sheninger. Hij houdt zich al vele jaren bezig met onderwijsinnovatie en leiderschap. Hij
Gisteren kreeg ik de de vraag of ik eens wilde reflecteren op de relatie tussen generatieve AI en de taxonomie van Bloom. Dat doe ik in onderstaande blogpost. De vraag luidde: In mijn hoofd zie ik een link tussen AI en Bloom. Stelling: AI kan onthouden, begrijpen en toepassen, maar
Volgens Robin Gibson zal kunstmatige intelligentie (AI) op tien manieren van grote invloed zijn op ‘instructional design‘. De technologieën zijn niet nieuw, maar worden steeds meer alomtegenwoordig op het gebied van het ontwerpen en ontwikkelen van onderwijs en opleidingen. Gepersonaliseerd Leren. Gibson beschrijft hoe AI docenten helpt leerervaringen op maat
De afgelopen twee weken zijn we met vakantie in Griekenland geweest. Eerst een week in een hotel in Vassiliki op Lefkas daarna een week zeilen bij Lefkas, Meganisi en Kalamos. Vassiliki is een leuk plaatsje in het zuiden van het prachtige eiland. Er liggen diverse tavernes, barretjes en winkels rond