Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Het is misschien wel vijftien jaar geleden dat ik langere tijd offline ben geweest. Maar vanmiddag 18 uur is het zover. Tot en met 19 augustus 2019 zal ik alleen de hoogst noodzakelijke zaken online uitvoeren.
Dit is mijn laatste werkdag voor de vakantie.
Het onderzoekscentrum van de Educause (ECAR) heeft een grootschalig onderzoek uitgevoerd (bijna 65.000 deelnemers) naar opvattingen van lerenden over toegankelijkheid en eigenaarschap van technologie, online succes tools, voorkeuren ten aanzien van de leeromgeving, en knelpunten ten aanzien van de toegankelijkheid en adaptieve technologieën.
Onderwijsinnovaties op curriculumniveau zie je in tal van landen, en in diverse verschijningsvormen terug. Volgens de OECD kun je al deze onderwijsvernieuwing in een aantal clusters onderbrengen.
Mijn oud-collega Harm Weistra attendeerde mij onlangs op de OECD bijdrage What does innovation in pedagogy look like?
Het bericht 3 updates van Moodle verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Je kunt terecht kritiek hebben op het traditionele onderwijs. Verdiep je echter ook in de onderliggende filosofie van de kritiek, en van de alternatieven die worden geformuleerd. Zo blijkt de ‘unschooling’-beweging overeenkomsten te hebben met de visie op crypto currency.
Adviesbureaus moeten bij de werving en selectie van personeel in toenemende mate concurreren met de steeds meer uitdijende groep zelfstandigen. Dena McCallum, Susan Ashford en Brianna Braker Caza hebben onderzoek gedaan naar de redenen van adviseurs om voor zichzelf te beginnen.
Het bericht Moodlemoot #MootBNL19 programma details verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Indeed is een wereldwijde vacaturesite. Zij hebben onlangs een bijdrage gepubliceerd over de de opkomst van banen op het gebied van kunstmatige (artificiële) intelligentie (AI).
In REPORT: Top 10 AI Jobs, Salaries and Cities valt onder meer te lezen:
Door Wilfred Rubens Jane Hart heeft een nieuwe editie van het boek “Modern Workplace Learning” geschreven. Daarin...
Het bericht Framework Modern Workplace Learning, een kader voor leren en ontwikkelen verscheen eerst op nextlearning.nl.
Kunstmatige oftewel artificiële intelligentie (AI) is waarschijnlijk de belangrijkste technologische ontwikkeling van dit moment. Welke technologieën spelen hierbij een belangrijke rol?
De Nationale AI-cursus (tip!) gebruikt de volgende definitie van AI: intelligente systemen die zelfstandig taken kunnen uitvoeren in complexe omgevingen en eigen prestaties verbeteren door te leren van ervaringen.
Chatbots worden gebruikt voor leren, opleiden en onderwijs. Volgens Clark Quinn lopen we echter het risico dat chatbots verkeerd worden geïnterpreteerd en toegepast. Het stellen van vragen en het beantwoord krijgen van vragen is volgens hem namelijk niet hetzelfde als leren.
Het ontwikkelen van video ten behoeve van online leren is een arbeidsintensieve aangelegenheid. Onderzoekers van Udacity investeren daarom in een machine learning framework waarmee je automatisch video’s kunt produceren, op basis van geluidsfragmenten. Bij deze toepassing moet je op dit moment nog vooral kijken naar de potentie voor de toekomst.
Engelstalige MOOC Aangeboden door o.a. Next Learning Valley en Universiteit Maastricht This MOOC will dive into the...
Het bericht GRATIS MOOC over Learning Analytics! verscheen eerst op nextlearning.nl.
Op 9 september aanstaande start de cursus Innoveren binnen het onderwijs, die ik op verzoek van de Open Universiteit ontwikkel en begeleid. In een video ga ik in op dit onderwerp en op de cursus.
In deze cursus met een studiebelasting van 5 EC gaan we in het algemeen in op onderwijsinnovaties.
Door de combinatie van interactieve data-analytics en touchscreen technologie wordt het terrein van data analytics een stuk toegankelijker. Dit kan een impuls geven aan de begeleiding van lerenden.
MIT en Brown University hebben een systeem ontwikkeld waarmee niet-specialisten machine learning modellen kunnen gebruiken voor het doen van voorspellingen op allerlei terreinen.
Ik realiseerde me verleden week dat het Nederlands damesvoetbalelftal de WK-finale speelt, exact 45 jaar na de verloren voetbalfinale van 1974. Deze finale vormde lange tijd een jeugdtrauma voor me.
De WK voetbal in (West-)Duitsland werd binnen mijn familie in Kerkrade zeer intens beleefd.
Binnen het hoger onderwijs neemt online leren een steeds belangrijkere plaats in. In de beginjaren werd nog wel eens gesuggereerd dat lerenden zelfstandig konden studeren, en de rol van docenten beperkt zou blijven tot die van ontwikkelaar. Inmiddels is breed geaccepteerd dat docenten bij tal van aspecten van online leren een belangrijke rol blijven spelen.
Het verrijkte virtuele model is een model voor blended learning waarbij veel online wordt geleerd. Is dit model het meest geschikt voor het (voortgezet) onderwijs van de toekomst? Jenny White is optimistisch. Ik kijk er met meer nuance naar.
Digitalisering heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van ‘platformisering’. In deze blogpost beschrijf ik wat deze ontwikkeling is, en wat je moet doen om van een platform een succes te maken. Platforms falen namelijk nogal eens. Ik ga ook in op de mogelijke gevolgen van platformisering voor leren,
Strategisch kunnen denken is een belangrijke bekwaamheid voor veel professionals. Hoe kun je de bekwaamheid ‘strategisch denken’ ontwikkelen? Leer je zo iets binnen een cursus?
Nina A. Bowman beschrijft een aantal manieren om je strategische denkvaardigheden te ontwikkelen.
Door: NRTO Geld steken in een systeem van individuele leerrechten voor werkenden en werkzoekenden loont; het kabinet...
Het bericht Doorrekening bewijst dat het kan: leerrechten voor elke burger verscheen eerst op nextlearning.nl.
De Onderwijsdagen vinden dit jaar plaats op 5 en 6 november. Traditiegetrouw vindt op maandagavond het Edubloggersdiner plaats. In Nijmegen, dit keer. Voor de zestiende keer ontmoeten bloggers, lezers en ‘reageerders’ elkaar aan de vooravond van de Onderwijsdagen die SURF organiseert.
Dit jaar heeft de tweede lichting leerlingen van Agora Roermond eindexamen gedaan. Onderwijsbestuurder Jan Fasen heeft weer over de resultaten geblogd. In deze blogpost beschrijf ik mijn bespiegelingen hierbij.
Ik heb veel waardering voor de wijze waarop de verschillende betrokkenen aan de slag zijn met deze innovatie,