Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Dit jaar heeft de tweede lichting leerlingen van Agora Roermond eindexamen gedaan. Onderwijsbestuurder Jan Fasen heeft weer over de resultaten geblogd. In deze blogpost beschrijf ik mijn bespiegelingen hierbij.
Ik heb veel waardering voor de wijze waarop de verschillende betrokkenen aan de slag zijn met deze innovatie, en hier ook verantwoording over afleggen. Jaren geleden is men aan de slag gegaan met het ontwikkelen van een visie waarbij men onder meer wat wilde doen aan de motivatieproblemen binnen het onderwijs. Men wilde afstappen van het leerstofjaarklassensysteem en een vakkenstructuur, en werken met heterogeen samenstelde groepen en leren vanuit vijf leerwerelden. Leerlingen volgen daarbij een eigen leerroute, zonder dat sprake is van individueel onderwijs.
De school heeft flink geïnvesteerd in dit concept, in een gedragen visie binnen het team. Er is geïnvesteerd in mensen en middelen om dit concept tot een succes te maken. Het team houdt permanent een vinger aan de pols, en voert verbeteringen door. Het concept oogt ongestructureerd, maar is dat niet. De groep leerlingen is relatief beperkt van omvang, maar is wel groeiende. Tegelijkertijd ging de implementatie gepaard met onderzoek van prof. dr. Jos Claessen (@JosClaessen).
Volgens mij is dit een voorbeeld van hoe je een onderwijsinnovatie zou moeten benaderen. Starten vanuit een onderwijsvisie, investeren in professionalisering en ondersteuning, kleine stappen zetten, continue verbeteren, monitoren en geleidelijk -bij gebleken succes- ‘opschalen’ (excuus voor het lelijke woord). Ik heb hier al eerder over geschreven, mede op basis van een bezoek dat ik bij Agora heb afgelegd.
Leerlingen werken gemotiveerd aan opdrachten, en ontwikkelen ogenschijnlijk ook (niet-cognitieve) bekwaamheden die belangrijk zijn binnen onze maatschappij, maar die geen vanzelfsprekend onderdeel vormen van curricula van reguliere scholen (het ‘bewijs’ hiervoor is voornamelijk nog anekdotisch; zie verderop). Tegelijkertijd moet men ook voldoen aan exameneisen die voor alle scholen gelden.
Net als verleden jaar, heeft Jan Fasen ook dit jaar weer geschreven over de examenresultaten. Een aantal zaken valt me op:
Jan Fasen merkt op dat je de resultaten o.a. moet bekijken in het licht van de gepleegde innovatie, het voorkomen van vroegtijdige uitval en de ontwikkeling van “vele zeer relevante niet-cognitieve vaardigheden en expertise“. Bij Agora willen ze deze vaardigheden en expertise beter meetbaar maken.
Mijn opmerkingen:
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar