Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor mei 2020

Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-05-2020 | Article Rating | (0) reacties

Denken in termen van ‘aanwezigheid’ in plaats van contacttijd #OEB20

In de aanloop van Online Educa -dit jaar van 2-4 december 2020- laat de organisatie in OEB Insights sprekers aan het woord. In de meest recente uitgave onder andere David White van de University of the Arts London.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-05-2020 | Article Rating | (0) reacties

Interview bij #limburgwerkt over online leren op afstand

Afgelopen donderdag ben ik door LimburgWerkt.nu geïnterviewd over online leren tijdens de coronacrisis. Je kunt het interview online terugkijken.

Rob Oostdam van LimburgWerkt.nu had me gevraagd om wat te vertellen over blended learning en e-learning.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-05-2020 | Article Rating | (0) reacties

Interactief online gastcollege e-learning trends en ontwikkelingen

Gisteravond heb ik voor de tweede keer in een half jaar een interactief gastcollege over e-learning trends mogen verzorgen, in het kader van de post-bacheloropleiding over e-learning van Avans +. Dit keer volledig online.

Als voorbereiding had ik deelnemers weer gevraagd een korte inleidende video over trends te bekijken,

Lees verder
Van Faculty of Skills | 28-05-2020 | Article Rating | (0) reacties

Waarom non-verbale communicatie (stelselmatig) wordt overschat

Het lijkt een eeuwigheid geleden, dat we gezellig met z’n allen op kantoor zaten, overleggen hadden in muffe vergaderruimtes en het hele land door crosten op weg naar klanten. Heerlijk om even langs te lopen bij een collega met een korte vraag, of te klagen over het weer bij het koffiezetapparaat. Die informele gesprekjes zitten stiekem boordevol waardevolle informatie, die we nu missen. 

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-05-2020 | Article Rating | (0) reacties

Evenement “Innovatief leren over Onderwijsinnovatie”

In deze tijden is innovatie in het onderwijs nóg belangrijker dan ooit. Op 25 en 26 juni organiseren we vanuit de Open Universiteit daarom een online evenement voor stafmedewerkers, adviseurs, middelmanagement en docenten die zich met innovaties in het onderwijs bezighouden.

Lees verder
Van Faculty of Skills | 28-05-2020 | Article Rating | (0) reacties

De blend van de toekomst

Met blended training wordt doorgaans de combinatie live (fysieke aanwezigheid) en online bedoeld. Door de corona-uitbraak is pure online training nu het enige dat gemakkelijk kan en tegelijk beperkt plaatsvindt. Voor de plannenmakerij vragen werkgevers en ook de trainingsbureaus zich af wat de toekomst brengt. Terug naar de ordening zoals die was of is er een revolutie gaande? Onderstaande analyse leidt tot de conclusie dat een veel groter deel van training online zal plaatsvinden, voor de echte doorbraak is echter iets anders nodig dan techniek. 

Thema's en historie

Soft skills voor werkende mensen

In dit artikel gaat het over trainingen van soft skills in het kader van organisatieontwikkeling, beroepsmatige groei en persoonlijke effectiviteit. Denk daarbij aan klantcontact, leidinggevende vaardigheden, commerciële gespreksvoering of specifieke skills als coachen, onderhandelen, adviseren, beïnvloeden. Bij de grote meerderheid van dit type trainingen geldt: deelnemers zijn werkende mensen en de baas betaalt.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-05-2020 | Article Rating | (0) reacties

Het ‘om-en-om’-model als nieuw model voor blended learning

Dankzij coronacrisis is binnen het onderwijs een nieuw model voor blended learning in opkomst: het ‘om-en-om’-model. De ene helft van de klas komt naar school, en de andere helft volgt tegelijkertijd (live) online les. In deze blogpost betoog ik waarom ik dit bepaald geen ideaal model vind,

Lees verder
Van SBO | 28-05-2020 | Article Rating | (0) reacties

Zorgt het coronavirus echt voor een brede adoptie e-learning?

Nadat ons kabinet had aangekondigd dat bijeenkomsten met meer dan honderd mensen vanwege de corona-crisis niet meer...

Het bericht Zorgt het coronavirus echt voor een brede adoptie e-learning? verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-05-2020 | Article Rating | (0) reacties

Hoe ervaren studenten studeren tijdens de coronacrisis?

Verschillende instellingen en organisaties onderzoeken hoe studenten uit het hoger onderwijs het studeren tijdens de coronacrisis ervaren. Wat zijn belangrijke conclusies uit de enquêtes? Waar lopen studenten tegenaan? Wat adviseren studenten hun docenten en onderwijsorganisaties om hen te ondersteunen? Kevin Kelly vat voor PhilonEdTech de belangrijkste uitkomsten samen.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-05-2020 | Article Rating | (0) reacties

Virtual reality wordt nog authentieker

Vanaf 28 mei 2020 is het mogelijk om handen en vingers te gebruiken bij virtual reality (handtracking). Als je tenminste beschikt over de VR-bril Oculus Quest. Heeft dit toegevoegde waarde voor leren en ontwikkelen? Volgens mij wel.

Tot nu toe kon je bij VR niet uitsluitend je handen gebruiken om tactiele handelingen uit te voeren. 

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-05-2020 | Article Rating | (0) reacties

Succesvol online leren vraagt om oriëntatie op online leren

Tijdens presentaties over het begeleiden van lerenden bij online leren, benadruk ik vaak het belang om lerenden voor te bereiden op de manier van leren. Hierover gaat ook het artikel Orienting Students to Online Learning: A Must for Student Success.

Lees verder
Van Marcel de Leeuwe (redactie) | 24-05-2020 | Article Rating | (0) reacties

Interview met Cherida Louz over haar succesvolle herontwerp

Cherida Louz is de meest veelzijdige vakgenoot die ik ken. Behalve als e-Learning en Performance support specialist werkt Cherida ook twee dagen per week als operatieassistente bij Cardiologie. Zie ook haar LinkedIn profiel. Al jaren verzorgt Cherida als gastdocent een interessante avond bij mijn Avans Plus Postbachelor opleiding e-Learning. In die avond gaat ze met […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-05-2020 | Article Rating | (0) reacties

Binding met lerenden bevorderen bij online leren (juist nu)

We zijn vaak geneigd om bij online leren vooral aandacht te besteden aan de cognitieve ontwikkeling van lerenden. Socialisatie en het bevorderen van binding bij online leren is echter ook van groot belang. Hoe kun je daar nu online aandacht aan besteden,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-05-2020 | Article Rating | (0) reacties

Twaalf video’s over online leren

Tony Bates is auteur van het vrij toegankelijke online boek Teaching in a Digital Age. Op verzoek van en met ondersteuning van de Commonwealth of Learning heeft hij twaalf samenvattende video’s gemaakt van onderdelen uit dit boek.

Lees verder
Van SBO | 21-05-2020 | Article Rating | (0) reacties

Beveiligd: De Learning Correspondent nr.35

Er is geen samenvatting, omdat dit een beveiligd bericht is.

Het bericht Beveiligd: De Learning Correspondent nr.35 verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-05-2020 | Article Rating | (0) reacties

Start nu de overgang van ‘remote emergency teaching’ naar online leren 1.0

Sinds half maart 2020 zijn veel scholen en docenten in sneltreinvaart overgestapt op ‘remote emergency teaching’. Het voortgezet onderwijs moet voorlopig blended learning gaan toepassen. Het ziet ernaar uit dat veel onderdelen van het hoger onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs voorlopig online gegeven zullen worden.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-05-2020 | Article Rating | (0) reacties

Hoe lang mag een online les duren?

Gisteravond kreeg ik via LinkedIn de volgende vraag: “heb je voor mij een bron, of meerdere, waarbij uit onderzoek is gebleken wat de maximale duur van een online les is en hoeveel procent de max is van de “zendtijd” van docenten?”

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-05-2020 | Article Rating | (0) reacties

Bloemlezing online leren in tijden van corona

Het aantal bijdragen over online leren tijdens de coronacrisis is niet bij te houden, laat staan uitgebreid te bespreken. Daarom volgt hieronder weer een samenvatting van een  aantal blogposts en artikelen.

Crashing into online learning: a report from five continents – and some conclusions

De eminent grise van online leren,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-05-2020 | Article Rating | (0) reacties

Microsoft Teams voor het faciliteren van virtual classrooms: sterke en minder sterke kanten

Microsoft Teams is een veel gebruikte applicatie voor online samenwerken. Deze toepassing wordt ook gebruikt voor het verzorgen van live, online, sessies. Wat zijn mijns inziens sterke kanten en minder sterke kanten van Microsoft Teams voor live online leren?

Sterke kanten

  • De applicatie is sterk in ontwikkeling.
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-05-2020 | Article Rating | (0) reacties

Asynchroon & synchroon online leren: wanneer en hoe?

Vandaag heb ik voor de MBO Opleidingsschool ‘s-Hertogenbosch van het Koning Willem 1 College een virtual classroom sessie verzorgd over asynchrone en synchrone vormen van online leren. Welke verschillende vormen zijn er te onderscheiden? Wat zijn -met name vanuit het perspectief van didactiek- de sterke en minder sterke kanten van deze vormen?

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-05-2020 | Article Rating | (0) reacties

Wat doet online onderwijs met de zelfregulatie van de student?

Dankzij de coronacrisis studeren lerenden noodgedwongen thuis, online. Online leren doet echter een groot beroep op zelfregulatie. Je zult als lerende jezelf moeten motiveren om online te leren, je zult je eigen leren moeten organiseren en structureren. Docenten kunnen lerenden daarbij ondersteunen,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-05-2020 | Article Rating | (0) reacties

Waarom je niet kunt vragen of face-to-face onderwijs beter is dan online onderwijs

Hoogleraar Tanya Joosten stelt dat, indien je je afvraagt of face-to-face onderwijs beter is dan online onderwijs, je waarschijnlijk beter kunt doorgaan met het verzorgen van face-to-face onderwijs. Een wat boute stelling, wellicht. Maar het is inderdaad onzinnig om deze twee varianten sec met elkaar te vergelijken.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-05-2020 | Article Rating | (0) reacties

De betrokkenheid van lerenden bij online leren vergroten

Heb je als docent het idee dat lerenden niet betrokken zijn bij online leren? Check dan eerst of dat inderdaad het geval is. Indien ja: investeer dan in ‘empowering’. Dat is in feite de boodschap van de blogpost ‘Empowering Students in Distance Learning Environments’

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-05-2020 | Article Rating | (0) reacties

Kritische benadering ‘dataficatie’ van het onderwijs

Het gebruik van leertechnologie leidt er onder meer toe dat we meer dan ooit over data met betrekking tot leren beschikken. Ik beschouw deze data als belangrijke input voor begeleiding, het zicht krijgen op je eigen voortgang en het evalueren van de kwaliteit van leertrajecten.

Lees verder
Van Faculty of Skills | 12-05-2020 | Article Rating | (0) reacties

Online vaardigheden ontwikkelen voor mbo-studenten

Van het primair onderwijs tot de universiteiten: overal worden snel stappen gezet in het verder digitaliseren van het onderwijsaanbod. Ook het mbo is op zoek naar innovatieve oplossingen die aansluiten bij de studenten en die snel en kostenefficiënt te ontwikkelen zijn. Daarbij is het de uitdaging om verder te kijken dan snelle quizjes, polls en passieve e-learnings. Hoe ondersteun je mbo-studenten op afstand bij het ontwikkelen van vaardigheden waar ze echt iets aan hebben?

In het hbo en op universiteiten zetten docenten al jaren TrainTool in om studenten te ondersteunen bij het ontwikkelen van hun vaardigheden. De tool wordt jaarlijks door meer dan 10.000 studenten gebruikt. Ook vanuit het mbo zien we steeds meer belangstelling. Zo starten later dit jaar alle eerstejaars van het Horizon College met een programma, na een succesvolle pilot in Alkmaar. We leggen hier uit waarom TrainTool ook heel goed toe te passen is in het mbo.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-05-2020 | Article Rating | (0) reacties

Gaan we ook in de toekomst vaker online leren toepassen?

Volgens werknemers van het World Economic Forum zal COVID-19 het onderwijs voorgoed veranderen. Hoogleraar Natalie B. Milman meent dat we dan wel meer aandacht moeten schenken aan het ontwerp en de ontwikkeling van “effective, engaging online education“.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-05-2020 | Article Rating | (0) reacties

Effectiviteit van live online leren vergroten door op een gestructureerde manier gebruik te maken van break-out rooms

De laatste maanden wordt op grote schaal gebruik gemaakt van synchroon, live, online leren. Het leerzame karakter van deze sessies wordt waarschijnlijk verstrekt als je op een didactisch doordachte manier gebruik maakt van subgroepen.

Je kunt bij synchroon,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-05-2020 | Article Rating | (0) reacties

Vroegboekkorting #OEB20 nog steeds geldig (mooie gelegenheid om na te denken over e-learning tijdens de coronacrisis)

Van 2-4 december 2020 vindt in Berlin de Online Educa (OEB) plaats. Hopelijk mogen we dan weer in grotere getale bij elkaar komen. Met name ook om samen te reflecteren op het gebruik van e-learning tijdens de coronacrisis en na te denken over de impact die deze crisis heeft op leren,

Lees verder
Van SBO | 08-05-2020 | Article Rating | (0) reacties

Hoe zet je een F2F Training om in een lesdag Op Afstand?

Intensieve & interactieve online sessie – Dinsdag 16 juni 09:00 – 11:00 uur Door Marcel de Leeuwe,...

Het bericht Hoe zet je een F2F Training om in een lesdag Op Afstand? verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Marcel de Leeuwe (redactie) | 08-05-2020 | Article Rating | (0) reacties

Handige interactieve infographic: Online learning tools – Laaghangend fruit

Op dit moment bieden veel leveranciers tools gratis aan of ze verlengen de duur waarop je een probeerversie kunt gebruiken naar soms wel 90 dagen. De eerste weken tijdens de Coronacrisis kreeg ik veel vragen over tools. Welke tool moeten we nu gebruiken om SNEL met GOED leermateriaal of INTERACTIEVE leerprocessen te komen? Het is […] Lees verder
Van SBO | 08-05-2020 | Article Rating | (0) reacties

Webinar: best practices and tips by Easygenerator

  During the current COVID-19 crisis you are forced to make high impact decisions to support working...

Het bericht Webinar: best practices and tips by Easygenerator verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 08-05-2020 | Article Rating | (0) reacties

Podcasts maken als een pro!

Het bericht Podcasts maken als een pro! verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-05-2020 | Article Rating | (0) reacties

Enkele gedachten na meerdere weken online ‘coronaonderwijs’

Nadat scholen en opleidingsinstituten enkele weken geleden massaal een alternatief moesten bedenken voor hun reguliere onderwijs, heb ik me afgevraagd of de zeer snelle adoptie van online leren op de langere termijn niet ook averechts kan werken. De afgelopen tijd heb ik uitgebreid hierover nagedacht.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-05-2020 | Article Rating | (0) reacties

Gamedidactiek2: Gamificeren met zelfgemaakte formatieve computerspelletjes

In 2017 heb ik een recensie geschreven van het boek ‘Gamedidactiek’. De afgelopen week vroeg auteur Martijn Koops mij of ik ook de uitgave ‘Gamedidactiek 2’ wilde bespreken. Dat doe ik weer met plezier.

Gamedidactiek2Gamedidactiek 2 is geen herziene uitgave van de eerste editie.

Lees verder
Van E-learning Training | 07-05-2020 | Article Rating | (0) reacties

7 tips voor het leuk maken van elearning!

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-05-2020 | Article Rating | (0) reacties

Keuzes maken ten aanzien van didactische scenario’s voor fase drie van het ‘coronaonderwijs’.

Begin mei 2020 schreef Barend Last van de Universiteit van Maastricht de bijdrage Hoger onderwijs in de 1,5m samenleving: Didactische scenario’s voor 1 september. In onderstaande bijdrage wil ik handreikingen bieden die kunnen helpen bij het maken van keuzes ten aanzien van didactische scenario’s.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-05-2020 | Article Rating | (0) reacties

Kunnen we maar beter geen live online leren gebruiken?

Je vindt online tal van tips over het gebruik van online leren. Het afgelopen weekend stuitte ik op een document met een aantal ‘doe dit en niet dat’-tips. De eerste tip springt daarbij in het oog: gebruik asynchroon leren en niet synchroon leren.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-05-2020 | Article Rating | (0) reacties

Reflectie op acht weken thuis werken (en een week vakantie)

Op 21 maart heb ik teruggeblikt op de eerste week thuis werken. Tijd om weer eens de balans op te maken.

Ik werk sinds 10 maart thuis. In die weken ben ik één dag voor mijn werk op pad geweest (opname video).

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-05-2020 | Article Rating | (0) reacties

Whitepaper online proctoring

SURF heeft verleden week een update gepubliceerd van de whitepaper online proctoring uit 2016. Ik heb deze update op verzoek van SURF gecoördineerd. Aanleiding voor deze update is uiteraard de coronacrisis, en de impact hiervan op summatief toetsen .

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-05-2020 | Article Rating | (0) reacties

Haal het maximale uit je onderwijstijd (video)

Op 29 april 2020 heb ik op verzoek van het Lerarencollectief een videotutorial opgenomen over hoe je blended learning kunt inzetten om het maximale uit je onderwijstijd te halen nu het basisonderwijs de tweede fase ingaat van onderwijs tijdens de coronacrisis.

Lees verder