Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Hoogleraar Tanya Joosten stelt dat, indien je je afvraagt of face-to-face onderwijs beter is dan online onderwijs, je waarschijnlijk beter kunt doorgaan met het verzorgen van face-to-face onderwijs. Een wat boute stelling, wellicht. Maar het is inderdaad onzinnig om deze twee varianten sec met elkaar te vergelijken.
Er zijn namelijk grote verschillen in manieren van online onderwijs, net zo goed als dat er grote verschillen zijn in manieren van F2F-onderwijs. Dat impliceert dat je kwalitatief goede vormen van online onderwijs hebt, en kwalitatief minder goede vormen van online onderwijs. Voor F2F-onderwijs geldt dat ook.
Joosten is communicatiewetenschapper en schrijft dat communicatiewetenschappers al meer dan 100 jaar manieren van communiceren bestuderen. En ‘online’ en ‘F2F’ zijn slechts manieren van communiceren en interactie.
The effectiveness would be based on how the mode is used (or how interaction within the mode is structured), for what tasks or purpose, with what technologies or media characteristics, within what contexts or systems, and for what audience or agents.
Je kunt je daarom volgens haar beter afvragen hoe je gebruik kunt maken van het online medium en de bijbehorende technologieën om het leren van lerenden effectief te ondersteunen.
Zij verwijst daarbij naar de bijdrage Quality Indicators of Online Learning. Deze bijdrage bevat een infographic met acht kwaliteitsindicatoren voor online cursussen:
Deze indicatoren kun je gebruiken om kritisch te reflecteren op je bestaande aanpak van online leren, om te evalueren hoe ‘coronaonderwijs’ wordt verzorgd.
Tanya Joosten verwijst verder naar meta-analyses (de meest recente is uit 2009), naar databases waarmee je analyses kunt uitvoeren en naar overige relevante onderzoeksartikelen.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar