Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Verschillende instellingen en organisaties onderzoeken hoe studenten uit het hoger onderwijs het studeren tijdens de coronacrisis ervaren. Wat zijn belangrijke conclusies uit de enquêtes? Waar lopen studenten tegenaan? Wat adviseren studenten hun docenten en onderwijsorganisaties om hen te ondersteunen? Kevin Kelly vat voor PhilonEdTech de belangrijkste uitkomsten samen. Ik voer er een aantal opmerkingen aan toe.
Kelly heeft tien onderzoeken bekeken. Twee onderzoeken hebben wereldwijd studenten bevraagd. Zes onderzoeken hebben de VS als scope. Het aantal respondenten varieert van 500 tot 25.000. Kelly geeft meer informatie over de respondenten.
Zijn hoofdconclusie luidt
What institutions say they are or will be doing does not always match up to the support students say they are getting or the support students say they need.
Verder valt op:
Mijn opmerkingen
Een tijd geleden las ik een artikel over een studentevaluatie aan de Universiteit van Gent. Daarin kwam ook naar voren dat de coronacrisis negatief van invloed is op het welbevinden van studenten. Ik ben geen Nederlands onderzoek tegen gekomen waar dat beeld zo sterk naar voren komt. Ik lees wel evaluaties die betrekking hebben op de manier van leren (met een wisselend beeld als uitkomst).
Verder moet je er rekening mee houden dat de sociale ongelijkheid in de VS veel groter is dan in ons land. Dat betekent o.a. dat werkloosheid van ouders in de VS waarschijnlijk van grotere invloed is op het welbevinden van studenten, dan bij ons. Ook beschikken studenten in het hoger onderwijs in ons land vermoedelijk over betere technologische voorzieningen dan studenten in de VS.
Wat de bijdrage van Kevin Kelly in elk geval duidelijk maakt, is dat onderwijsinstellingen op dit moment waarschijnlijk meer intensief te maken krijgen met niet-onderwijsfactoren die van invloed zijn op het volgen van onderwijs. Ik weet dat Nederlandse onderwijsinstellingen nu vaak coulanter zijn met bepaalde regels, financiële steun verlenen (indien noodzakelijk) en werken aan bijspijkerprogramma’s.
Het zou wat mij betreft een goede zaak zijn als het ministerie van OCW studenten financieel tegemoet komt, bijvoorbeeld door een fikse korting te geven op het collegegeld of door het collegegeld van afgelopen jaar deels terug te storten (zonder dat dit wordt doorberekend naar de onderwijsinstellingen).
En hoe zit het met online ondersteuning bij psychische problemen? En hoe ondersteunen we studenten bij online leren? Is daar in ons land ook voldoende aandacht voor?
En investeren we nu ook in betere online onderwijsprogramma’s? Bestuurders reageerden een paar weken geleden als door een adder gebeten toen politici -inderdaad te kort door de bocht- kritiek hadden op de kwaliteit van online onderwijs. Vormen deze studentonderzoeken geen aanleiding om toch eens kritisch te kijken naar de kwaliteit van de online programma’s?
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar